Železnice Slovenskej republiky


ŽSR/ modernizácia: Žilina – Košice – Čierna nad Tisou, št. hranica


20.10.2015

Chcem sa informovať o pokračovaní modernizácie tratí na Slovensku. Mal by som pár otázok: V akom stave je štúdia realizovateľnosti na úsek LM-PP, ktorá mala byť ukončená v septembri 2015? Bola schválená? ktorý variant bol vybraný?

Termín  štúdie  „Štúdia realizovateľnosti – aktualizácia Žilina – Košice – Čierna nad Tisou, št. hranica“ pre dodanie Finálnej záverečnej správy bol presunutý dodatkom k Zmluve o dielo z 9/2015 na 30.10.2015. Z tohto dôvodu nebola štúdia zatiaľ ešte schválená a nebol vybraný žiadny variant.

Aký je celkový stav prípravy úseku LM-PP?

Až na a základe výsledkov štúdie realizovateľnosti sa bude môcť pokračovať v projektovej príprave stavby. V zmysle záverov zo štúdie realizovateľnosti bude možné pristúpiť k dokončeniu projektových prác a následne k výberom zhotoviteľom stavieb verejnými súťažami predmetných stavieb.

    Stavba na úseku Liptovský Mikuláš – Poprad Tatry (mimo) je rozdelená na 5 etáp takto:

1. etapa Poprad – Lučivná,
2. etapa Lučivná - Štrba,
3. etapa Štrba – Východná,
4. etapa Východná - Liptovský Hrádok,
5. etapa Liptovský Hrádok – Paludza.

Najskôr sa bude realizovať 1. a 5. Etapa. Pre všetkých 5 etáp je spracovaná projektová dokumentácia pre realizáciu stavby. Na 1. a 5. etape prebieha aj inžinierska činnosť a majetko-právne vysporiadanie tak, aby bolo možné, čo najskôr po schválení štúdie realizovateľnosti vyhlásiť súťaž na výber zhotoviteľa stavebných prác.   

Bude postavená plánovaná odbočka Kráľova Lehota? Budú zaústené nejaké vlečky do novej žst. Lipt. Mikuláš? Budú zrušené nejaké vlečky kvôli modernizácii z iniciatívy ŽSR kvôli modernizácii? Ostanú nakládkové rampy v jednotlivých staniciach?

Odbočka Kráľova Lehota bude známa po uzavretí štúdie realizovateľnosti, ktorá má určiť, akou trasou sa bude pokračovať v smere na východ od Liptovského Hrádku.

Do novej ŽST Liptovský Mikuláš nie sú zaústené žiadne vlečky. Bodom napojenia pre prípadné vlečky vedené po existujúcej trati by bola výhybňa Paludza, čo znamená 5 km od dnešnej stanice v Liptovskom Mikuláši. Pre takéto napojenie nebola predložená žiadna požiadavka. V ŽST Liptovský Mikuláš je navrhnutá koľaj pre nakládku a vykládku s čelno-bočnou rampou. V ŽST Liptovský Hrádok ostáva napojená vlečka Rettenmeier Tatra Timber, s.r.o.. 

V akom stave sú úseky PP-Krompachy, Krompachy-Kysak a Kysak-Košice a úseky medzi ZA a LM (aké štúdie, povolenia už sú)?

Pre úseky Poprad – Krompachy, Krompachy – Kysak a Kysak – Košice sú spracované dokumentácie pre územné rozhodnutie a vydané právoplatné územné rozhodnutia. Pre ďalšiu prípravu jednotlivých úsekov, ako aj úseku Žilina – Liptovský Mikuláš budú rozhodujúce výsledky štúdie realizovateľnosti, na základe ktorej sa bude ďalej pokračovať.

V tomto čase mal byť dokončený úsek Beluša-Puchov. V akom je táto stavba štádiu? Kedy bude skolaudovaná a zavedená rýchlosť 160 km/h?

Zmodernizovaný traťový úsek Beluša – Púchov, vrátane zabezpečovacieho a oznamovacieho zariadenia, trakčného vedenia, umelých stavieb je odovzdaný a je v plnej prevádzke. Prevádzková budova časť A v žst. Púchov  je dokončená a  v užívaní zamestnancami ŽSR. Verejná budova časť B bude odovzdaná do užívania cestujúcim v priebehu 10/2015 , vzhľadom na sťahovanie prevádzkových zamestnancov a existujúcej technológie z dočasnej budovy do novej. Stavba bola ukončená v súlade so Zmluvou o dielo k 30.9.2015. Pri každom takomto rozsiahlom diele sa pri preberacích a odovzdávacích konaniach vyskytnú nedorobky, nebrániace riadnemu užívaniu, to znamená, že aj v súčasnej dobe prebiehajú práce spojené s odstraňovaním vád a nedorobkov. Stavba modernizácie  v úseku Beluša- Púchov sa nekolauduje ako celok, pretože sa skladá zo stoviek prevádzkových súborov a stavebných objektov. Im prislúcha niekoľko desiatok vydaných stavebných povolení a až po splnení osobitných podmienok, ktoré sú špecifické takmer pre každý technický/technologický odbor, je možné pristúpiť ku kolaudačnému konaniu. Prevádzkové súbory, resp. stavebné objekty, ktoré neboli skolaudované sú v zmysle platnej legislatívy SR v tzv. predčasnom užívaní a sú plne funkčné, spôsobilé na užívanie a zároveň vyhovujú všetkým parametrom z hľadiska funkčných a bezpečnostných požiadaviek. Zavedenie plnej traťovej rýchlosti na ktorú je modernizovaná trať skonštruovaná závisí od viacerých faktorov. Je potrebné v prvom rade zohľadniť skutočnosť, že priľahlé traťové úseky Púchov- Považská Teplá a Považská Teplá- Žilina nie sú v danom čase spôsobilé umožniť prevádzku na rýchlosť 160 km/h. To znamená, že ŽST. Púchov predstavuje v súčasnej dobe posledný dopravný bod, ktorým je umožnené prechádzať uvedenou rýchlosťou. Ďalším faktorom je vybavenosť prepravcov dráhovými hnacími vozidlami schopnými vyvinúť traťovú rýchlosť 160 km/h.





Právne dokumenty