Železnice Slovenskej republiky


Trenčín – priecestie „Pri Bille, Zlatovce“


28.04.2015

Ludia sa stazuju na extremne dlhe a zbytocne uzatvorenia priecesti. Rampy su dolu niekedy 10-15 minut bez toho, ze by isiel vlak. Situacia sa opakuje pravidelne na priecesti v Zlatovciach - a tiez pri Bille v Trencine. Doprava v meste je kriticka a toto vobec neprispieva k zlepseniu.

Posielam nizsie 2 situacie od nasich citatelov, je ich ale ovela viac, a prosim o odpovede:

1. Kto riadi rampy na zeleznicnych priecestiach?
2.
Preco byvaju dolu tak zbytocne dlho predtym ako ide vlak?
3.
Kto je za to zodpovedny?
4.
Ako vysvetlite situaciu, ktoru popisuje obyvatelka Trencina (nie je to anonym, meno mame v redakcii) - ze pracovnik zabudol zdvihnut rampy? To sa naozaj moze stat?
5. Co ak by ich „zabudol“ dat dolu?
6.
Ako voci nemu vyvodite zodpovednost? 

Dnes 16.04.2015 sme o 14,29 hod prišli k železničnému prejazdu pri Bille, zhodou okolností ako prví.  Postupne autá, chodci i cyklisti pribúdali. Vlak prešiel, ale rampy zostali dolu, tak sme čakali, že pôjde ďalší. Na druhej strane stálo aj auto policajtov.  Tí po desiatich minútach nevydržali, otočili sa a odišli. Len čo sa tak stalo, chodci a cyklisti postupne začali prechádzať na druhú stranu. Ani sa nečudujem, trvalo to naozaj dlho. Lenže čo by sa stalo, ak by sa spoza zákruty vyrútil vlak? Boli tam aj deti... Napokon sme to po pol hodine vzdali i my. Na križovatke sme sa rozhodli, že zájdeme na železničnú stanicu, nech nám to vysvetlia. Chlapi vo výpravni nevedeli, ale jeden niekam zavolal.  Rozuzlenie? Rampy už neriadi automat, ale je za ne zodpovedný jeden jediný pracovník a ten ZABUDOL... Čo keby zabudol dať rampy dolu? Čo by sa stalo potom? Ako sa také niečo vôbec môže stať??? A ako sme sa dozvedeli – nebolo to po prvý raz. Ráno vraj na stanicu volali policajti, čo ale tentoraz neurobili. A predvčerom – 14.apríla tiež zabudol – takmer v rovnakom čase ľudia stáli na rampách 27 minút. Otvorili sa až keď prešiel ďalší vlak?
V stredu sa situacia opakovala v Zlatovciach, v popoludnajsich hodinach, na oboch stranach priecestia stali desiatky aut, vytvorila sa paradna zapcha, stala tam aj sanitka, ktora isla k pacientovi /lekar a sestricka sedeli v predu so soferom, mali zapnute majaky/ rovnako boli rampy dolu, po 10 minutach presla drezina so 4 robotnikmi…nechapem, preco su tie rampy dolu tak dlho, ako je toto mozne? Co ak niekto kvoli tomu zomrie, ked k nemu nepride pomoc vcas?

Stanovisko ŽSR: 

Ad 1.)
   Pracovná pozícia ŽSR – signalista.

Ad 2.)
   V prvom rade si treba uvedomiť, že každé zabezpečovacie zariadenie na železničných priecestiach (PZZ) je vybudované kvôli bezpečnosti, ochrane zdravia, života a majetku účastníkov cestnej premávky. Vlak je mnohotonový kolos (záleží od nákladu a počtu vozňov), ktorého brzdná dráha je niekoľko sto metrov, pri rýchlosti napr.: vyššej ako 100 km/hod  to je 1000 a viac metrov. Stret vlaku s autom, motorkou, cyklistom, chodcom má vo väčšine prípadov fatálne následky.
   Závory nikdy nebývajú zatvorené zbytočne dlho, ale na nevyhnutne dlhý čas tak, aby bola práve zabezpečená ochrana zdravia, života, majetku účastníkov cestnej premávky a bezpečnosť železničnej dopravy.

Väčšina moderných priecestných zabezpečovacích zariadení je ovládaná automaticky, jazdou vlaku. To znamená, že ak vlak vstúpi do približovacieho úseku priecestia, spustí sa výstražný stav na priecestnom zabezpečovacom zariadení (zvyčajne je to vo vzdialenosti niekoľko sto metrov pred železničným priecestím, závisí to od dovolenej traťovej rýchlosti vlaku v danom úseku trate a tiež od parametrov priecestia. Čím je rýchlosť vlaku vyššia, tým je vzdialenosť väčšia). Výstražná zvuková (60-80 decibelov)  a svetelná signalizácia (červené blikajúce svetlo) je nastavená tak, aby aj najpomalšie a najdlhšie cestné motorové vozidlo (CMV),  ktoré je pri spustení výstrahy tak blízko pred výstražníkom, že už nemôže zastaviť, mohlo bezpečne prejsť cez priecestie (najdlhšie cestné vozidlo  o dĺžke 22 metrov a pri prejazde cez priecestie rýchlosťou 5 km/hod). Doba od spustenia výstrahy do príjazdu vlaku na priecestie môže byť obvykle od cca 30 s do cca 50 s. Výstražný stav priecestného zabezpečovacieho zariadenia sa ukončí automaticky až potom, keď posledný vozeň vlaku opustí priecestie. Celú túto dobu dáva  priecestné zabezpečovacie zariadenie výstrahu. A po celý tento čas žiadny z účastníkov cestnej premávky v zmysle zákona o premávke na pozemných komunikáciách nesmie vstupovať na železničné priecestie.

Pri priecestiach nachádzajúcich sa v obvode staníc môže doba od spustenia výstrahy do príjazdu vlaku na priecestie trvať v závislosti od typu staničného zabezpečovacieho zariadenia a spôsobu stavania vlakových ciest v stanici aj cca 3-4 minúty.

K predĺženiu času „zatvorených rámp“ môže dôjsť aj napr.: na dvojkoľajnej trati pri súčasnej jazde vlakov v oboch smeroch. Potom treba brať do úvahy, či cez priecestie  ide vlak prechodiaci, alebo východzí. Pri východzom vlaku sa logicky predpokladá dlhší časový úsek, v ktorom opustí obvod priecestia.

   Sú výnimočné prípady, keď sa čaká na priecestiach neúmerne dlhú dobu. Väčšinou je to spôsobené rôznymi mimoriadnosťami – napr. porucha vlaku v približovacom úseku, rôzne nehody vlakov v približovacom úseku, niektoré poruchy priecestného zabezpečovacieho zariadenia a pod.

   V tomto konkrétnom prípade (riadenie priecestia signalistom) ide o výnimočnú situáciu vynútenú modernizáciou železničnej infraštruktúry, ktorá práve prebieha v danej lokalite.

Každé priecestie má svoje špecifiká, ktoré sú zohľadnené a určujú časový okamih a dĺžku spustenia do činnosti pre zachovanie bezpečnosti (traťová rýchlosť, parametre priecestia,  vyhotovenie závor, technológia práce v stanici... atď.).

Závory aj podľa priebežnej kontroly Vami uvádzaných priecestí nebývajú „zbytočne dlho zatvorené“, iba na nevyhnutne potrebný čas (skúsili sme vysvetliť vyššie).

   Predpisy ŽSR riešia i dĺžku uzavretia priecestia počas vykonávania posunových prác cez priecestia a nariaďujú časový limit dovoleného uzavretia. Ak sa jedná o zložitý posun s väčším počtom železničných koľajových vozidiel (ŽKV) je predpisom určený čas, po uplynutí ktorého sa musí posun prerušiť a uvoľniť priecestie pre umožnenie prejazdu CMV.

Ad 3.)
V tomto konkrétnom prípade signalista (16.04.2015). 

Ad 4.)
Zamestnanec (signalista) nezabudol zdvihnúť rampy. V tomto prípade išlo o jeho individuálne zlyhanie pri organizácii vlastnej práce.  

Ad 5.)
Pri uzatváraní priecestia ide o dvojitú kontrolu. Výpravca nariadi uzavretie priecestia zamestnancovi obsluhujúcemu priecestné zabezpečovacie zariadenie. Ten po vykonaní príkazu spätne nahlási jeho uskutočnenie. Obaja zamestnanci evidujú časový údaj nahlásenia uzavretia PZZ, každý vo svojej dopravnej dokumentácii. Až po tomto hlásení môže byť uskutočnená jazda vlaku cez priecestie. Zamestnanec obsluhujúci priecestné zabezpečovacie zariadenie smie otvoriť priecestie až po zistení, že posledné vozidlo vlaku bezpečne opustilo priecestie. Vzhľadom k uvedenému nemôže nastať prípad, že priecestie nebude pred prechodom vlaku uzavreté.

Doprava na tratiach ŽSR nikdy nie je bez kontroly. Poruchy zabezpečovacích zariadení  sú signalizované obsluhujúcemu zamestnancovi, resp. rušňovodičovi prichádzajúceho vlaku, ktorí môžu vykonať potrebné opatrenia pre bezpečnú jazdu vlaku. 

Ad 6.)
Je nám ľúto vzniknutej situácie. S dotyčným zamestnancom bol urobený pohovor a situácia bola prešetrená v zmysle interných predpisov. Zamestnanec bude postihnutý krátením prémií za mesiac apríl.





Právne dokumenty