Železnice Slovenskej republiky


Bratislava Nové Mesto – Bratislava ÚNS, komplexná rekonštrukcia trate


Názov projektu:

Bratislava Nové Mesto – Bratislava ÚNS, komplexná rekonštrukcia trate

Kód projektu: 03I01-29-P11-00001
Názov investície: 1 – Rozvoj infraštruktúry nízkouhlíkovej dopravy
Názov komponentu: 3 – Udržateľná doprava

Názov a sídlo prijímateľa:

Železnice Slovenskej republiky; Klemensova 8,  813 61 Bratislava

                     

Zmluva o poskytnutí prostriedkov mechanizmu na podporu obnovy a odolnosti  / dátum účinnosti:   

03I01-29-P11-00001/2025 / 19.02.2025

Dodatok k Zmluve o poskytnutí prostriedkov mechanizmu na podporu obnovy a odolnosti  č. / dátum účinnosti:  
Celkové oprávnené výdavky na realizáciu projektu v € podľa Zmluvy o poskytnutí prostriedkov mechanizmu na podporu obnovy a odolnosti:

31 705 613,82

Zmluvní partneri / Popis zmluvy (stavebné práce, stavebný dozor, technická asistencia, projektová dokumentácia a pod.): Názov Zmluvná cena Popis zmluvy Dátum účinnosti zmluvy

Združenie ÚNS Bratislava,

Vedúci člen Združenia: Swietelsky-Slovakia spol. s r.o.

30 777 294,98 Zmluva o dielo

31.12.2024

Prebieha verejná súťaž

  Stavebný dozor  
Začatie realizácie projektu: 12/2024
Predpokladané ukončenie realizácie projektu: 06/2026
Miesto realizácie projektu:

Popis projektu a jeho prínosy:

Hlavným cieľom Projektu je zlepšiť technické parametre železničnej infraštruktúry, zvýšenie bezpečnosti (rekonštrukciou infraštruktúry sa zníži riziko jej poškodenia, napr. lom koľaje, čo môže ohroziť železničnú prevádzku) a plynulosti železničnej dopravy bez rýchlostných prepadov. Projektom budú na danom úseku odstránené trvalé obmedzenia traťovej rýchlosti a príde k úspore nákladov nad rámec výdavkov na plánovanú údržbu. Realizáciou Projektu (komplexnou rekonštrukciou železničnej trate) sa zlepší dostupnosť kvalitnej železničnej infraštruktúry pre obyvateľstvo, keďže cestujúci budú môcť využívať rekonštruovanú infraštruktúru. V rámci projektu dochádza v danom úseku odstránením traťových obmedzení k zvýšeniu traťovej rýchlosti na 80 km/hod (s miernym znížením na 70 km/h na priecestí s Ivankou cestou). Pôvodná traťová rýchlosť na celom úseku bola 60 km/h, aktuálne je pre zlý stav trate znížená na koľaji č. 2 na 30 km/h, čo predlžuje čas prejazdu vlakov týmto úsekom o vyše 4 minúty.

 

Predmetom Projektu je rekonštrukcia oboch traťových koľají (koľaj č. 1 – 4,334 km; koľaj č. 2 – 4,317 km) v medzistaničnom úseku medzi železničnou stanicou Bratislava Nové Mesto a Bratislava ÚNS (Ústredná nákladná stanica). Stavebné práce zahrňujú najmä rekonštrukciu železničného spodku a zvršku medzi železničnou stanicou Bratislava Nové Mesto a železničnou stanicou Bratislava ÚNS (koľaj č. 1: 6,231 km – 10,565 km; koľaj č. 2: 6,239 - 10,556 km), rekonštrukciu troch železničných priecestí, kompletnú rekonštrukciu trakčného vedenia vrátane vybudovania nových trakčných základov s novými trakčnými stožiarmi (vrátane výzbroje stožiarov), výmenu trolejového drôtu a nosného lana, rekonštrukciu 2 mostov, úpravu komunikácií v styku s priecestiami, úpravu zabezpečovacích a oznamovacích zariadení (napr. osadenie nových vchodových návestidiel s predzvesťami na nové betónové základy, jestvujúce telefónne objekty budú napojené novými káblami). Uvedenou rekonštrukciou bude zabezpečené, že trať bude spĺňať všeobecné technické požiadavky na stavbu železničnej dráhy a bude zaručené plynulé a bezpečné užívanie.

 

Stav realizácie k 30.06.2025:

Dňa 14.02.2025 prebehlo odovzdanie staveniska a následne boli ukončené práce na vytýčení inžinierskych sietí v obvode staveniska.

Zrealizovali sa práce v ŽST Bratislava Nové Mesto, ŽST Bratislava ÚNS a pri koľaji č. 1 a 2 medzistaničného úseku Bratislava Nové Mesto-Bratislava ÚNS.

Vykonávané práce na hlavných stavebných objektoch:

SO 01 Železničný zvršok:

Zrealizovalo sa odstránenie koľajového lôžka z kameniva a vybratie koľajových polí na drevených a betónových podvaloch v koľaji č. 1.

SO 02 Železničný spodok:

Na uvedenom SO sa zrealizovali výruby rizikových drevín a krovín, odstránenie vrstiev železničného spodku z kameniva a príprava pláne, rozprestretie geotextílie a geomreže v rôznych úsekoch a dĺžkach.

SO 03 Rekonštrukcia mosta v km 6,661 a SO 04 Rekonštrukcia mosta v km 10,219

Zrealizovali sa stavebné práce -  baranenie prvkov záporového paženia.

SO 06 Úprava trakčného vedenia:

Na uvedenom SO sa vybudovali základy trakčných stožiarov, následne ich montáž, kotvenie a natreli sa bezpečnostným náterom. Prebehla montáž trakčných brán a závesov zvislej izolovanej konštrukcie, nasledovalo prevesenie trakčného vedenia na koľaji č. 2 a vyvesenie trakčných brán.

SO 07 Ukoľajňovací plán:

Na uvedenom SO sa zrealizovalo prepojenie vodivých konštrukcií (na betónových stožiaroch) prúdovou prepojkou a montáž dočasných ukoľajnení.

SO 12 Preložky a ochrana sietí oznamovacích zariadení ŽSR:

Na SO boli zrealizované nasledovné stavebné práce – a to výkop káblovej ryhy pre dočasnú káblovú trasu v úseku trate, montáž, uloženie káblového žľabu do výkopu a uloženie HDPE optochráničky a traťového kábla do žľabu, uloženie výstražnej fólie, geodetické zameranie, zásyp a úprava terénu vo vybratom úseku.

SO 13.1 Preložky a ochrana slaboprúdových vedení SWAN:

Na SO boli zrealizované nasledovné stavebné práce – a to odkop sond na vedeniach, výkop káblových rýh, priestorová úprava a ochrana vedení uložením do káblových žľabov, následná montáž, uloženie káblového žľabu do výkopu, uloženie vedení a ochrana uložením betónových krytov nad trasu vedení a uloženie výstražnej fólie, geodetické zameranie, zásyp a úprava terénu v danom úseku

 

Finančné plnenie € k 30.06.2025:

Prostriedky mechanizmu Štátny rozpočet
(ostatné výdavky) 
Vlastné zdroje Spolu 

1 784 819,64

0,00

3 620 702,14

5 405 521,78



Právne dokumenty