Oficiálna web stránka Železnice Slovenskej republiky
[Zobrazuje sa alternatívna textová, blind friendly verzia stránky] Prejsť na grafickú verziu.


Titulok: Horúčavy testujú železnice: Dokonca aj koľajnice sa vedia zdeformovať

Pokračuj v čítaní alebo preskoč na hlavné menu. Iné možnosti: Prejdi na Hlavné sekcie; Vyhľadávanie; Kontakty ŽSR; Pätičku stránky.


20.08.2025

Letné horúčavy predstavujú výzvu nie len pre ľudí a techniku, ale aj pre železničnú infraštruktúru.

BRATISLAVA – Vysoké teploty majú priamy vplyv na koľajnice, ktoré sa ako oceľový materiál pri zahriatí rozťahujú. V extrémnych prípadoch môže dôjsť až k ich vybočeniu, a to je pre bezpečnosť vlakovej dopravy vážnym rizikom. Správca železničnej infraštruktúry, Železnice Slovenskej republiky (ŽSR), preto počas letných mesiacov každoročne zavádza viaceré opatrenia, ktoré majú zabrániť vzniku takýchto situácií.

Koľaje pod teplotným tlakom

Moderné železničné trate na Slovensku sú z veľkej časti vybavené tzv. bezstykovou koľajou, čiže koľajnice sú navzájom zvarené, čo zvyšuje komfort jazdy aj bezpečnosť. No zároveň si tento systém vyžaduje prísne dodržiavanie technických predpisov. Koľajnice sa pri montáži k podvalom napínajú pomocou prístrojov (naťahujú) na dĺžku, ktorú by inak dosiahli pri optimálnych teplotách 25 až 28 °C, aby sa počas horúcich dní, keď teplota povrchu koľajníc môže dosiahnuť aj 50 °C, minimalizovalo riziko deformácie.

Ak teplota koľajníc prekročí hranicu 50 °C, výrazne sa zvyšuje riziko ich vybočenia. Ide o stav, keď koľaj prekoná odpor svojho uloženia v štrkovom lôžku, čo môže spôsobiť nebezpečné deformácie trate.

Na stabilizáciu koľaje sa používajú podvalové kotvy, opierky proti putovaniu koľajníc a správne zaštrkovanie. Osvedčeným riešením je aj náter koľajníc bielou farbou, ktorý znižuje ich povrchovú teplotu. Tento spôsob bol využitý, napríklad, na ozubnicovej trati medzi Štrbou a Štrbským Plesom.

Bezpečnosť na prvom mieste

Pri hrozbe vybočenia koľaje ŽSR preventívne zavádzajú prechodné obmedzenia traťovej rýchlosti (POTR) a aktivujú pohotovostné tímy. V rizikových úsekoch sa vykonáva zvýšený dohľad, teda častejšie prehliadky a merania teploty koľajníc. Každý zásah do bezstykovej koľaje je pri vysokých teplotách možný len v súlade s prísnymi predpismi.

V čase extrémnych teplôt dochádza k sprísneniu preventívnej kontrolnej činnosti. Vykonávajú sa tzv. teplotné pochôdzky alebo kontrolné jazdy, najmä pri očakávaných vysokých hodnotách teploty vzduchu alebo koľajníc nad 40 °C. O ich realizácii rozhodujú príslušní traťmajstri podľa miestnych podmienok a stavu trate. Zvýšená pozornosť sa venuje úsekom koľají pred tunelmi, mostami, priecestiami, ako aj výhybkami, a tiež v okolí úsekov s predchádzajúcimi zásahmi či náhlymi zmenami v polohe koľaje, ktoré môžu byť predzvesťou deformácie. Každodenne sa na vybraných miestach zaznamenáva teplota vzduchu a koľajníc, čo slúži ako podklad pre preventívne opatrenia. Teplota koľajnice sa meria koľajnicovým teplomerom na odvrátenej strane koľajnice tak, aby zariadenie teplomera nebolo vystavené priamemu slnečnému žiareniu. Teplota vzduchu sa meria v tieni minimálne meter nad zemou v otvorenom priestore.

Medzi prípadmi vybočenia koľaje vplyvom vysokých teplôt za obdobie mesiacov jún až august 2025 evidujeme nasledovné prípady:

  • 15. 6. 2025, Výhybňa Slatinka: vybočenie koľaje vo výhybke zabudovanej v 1. staničnej koľaji;
  • 23. 6.2025, Bratislava hlavná stanica – Bratislava Nové Mesto: vybočenie koľaje č. 1;
  • 25. 6. 2025, Odb. Močiar – Odb. Vinohrady: vybočenie koľaje č. 1;
  • 26. 6. 2025, Hronská Dúbrava – Bartošova Lehôtka: vybočenie koľaje;
  • 12. 8. 2025, Bratislava východ – Odb. Vinohrady: vybočenie na 3. traťovej koľaji.

Vo všetkých prípadoch vybočenia koľají boli, resp. sú v prvom rade prijaté bezpečnostné – dopravné opatrenia (vylúčenie koľají, znižovanie traťovej rýchlosti), a následne vykonané opravy podľa predpísaných technologických postupov. Po oprave vybočenia koľaje sa jej opravený úsek musí v období vysokých teplôt sledovať minimálne ešte celý nasledujúci deň. Pri vysokých teplotách sa z bezpečnostných dôvodov v opravenom úseku ešte po dobu konsolidácie obmedzuje najvyššia dovolená rýchlosť vlakových súprav maximálne na 50 km/h.

Okrem horúčav vplývajú na železničnú infraštruktúru aj nízke teploty v zimnom období, ktoré môžu spôsobovať vážne technické a prevádzkové problémy. V zime hrozia najmä lomy koľajníc, nárazy do spadnutých stromov, tvorba snehových závejov či námraza na výhybkách, ktorá bráni ich správnemu fungovaniu. Železnice Slovenskej republiky preto každoročne prijímajú preventívne opatrenia, ako je príprava zariadení, posypových materiálov či montáž elektrických ohrevov výhybiek, aby bola zabezpečená plynulosť a bezpečnosť železničnej dopravy aj v nepriaznivých poveternostných podmienkach.

Aj v náročných podmienkach tropických či mrazivých teplôt robíme maximum pre to, aby železničná doprava zostala bezpečná a spoľahlivá. Včasnými preventívnymi opatreniami minimalizujeme riziká, ktoré takéto extrémne teploty na koľajisku prinášajú.

 

 

 

 

O ŽSR – správcovi infraštruktúry

ŽSR sú správcom infraštruktúry a podľa zákona sú prevádzkovateľom železničnej dráhy na území Slovenska. Vyplýva im z toho povinnosť zabezpečovať a obsluhovať celoštátne a regionálne dráhy a organizovať na týchto dráhach dopravu pre všetkých prevádzkovateľov dopravy v zmysle dopravnej politiky štátu, a to bez akýchkoľvek diskriminačných obmedzení. V svojom portfóliu majú ŽSR v správe železničné trate (normálneho, širokého aj úzkeho rozchodu), trakčné vedenia, železničné tunely a mosty, železničné priecestia či železničné stanice.



Právne dokumenty