Oficiálna web stránka Železnice Slovenskej republiky
[Zobrazuje sa alternatívna textová, blind friendly verzia stránky] Prejsť na grafickú verziu.


Titulok: Opravy na trati po vykoľajení vlaku pri Krompachoch

Pokračuj v čítaní alebo preskoč na hlavné menu. Iné možnosti: Prejdi na Hlavné sekcie; Vyhľadávanie; Kontakty ŽSR; Pätičku stránky.


21.02.2019

Môžete lajkovi vysvetliť, prečo trvalo viac než tri dni, kým sa podarilo v Krompachoch sprevádzkovať aspoň jednu koľaj na najdôležitejšej slovenskej trati? 

K nehodovej udalosti došlo dňa 16.02.2019 o 18,34 hod. Bol potrebný súhlas vyšetrovateľov nehody na zahájenie odstraňovania následkov nehody. Ten bol z ich strany vydaný 17.02.2019 o 07,10 hod. Až vtedy bolo možné začať s potrebnými úkonmi. ŽSR sa následne pokúšali o stiahnutie vykoľajených vagónov z trate vlastnými prostriedkami. Z dôvodu technickej náročnosti nakoniec popoludní požiadali o použitie ťažkej hasičskej techniky. Jej presun na miesto nehody trval hodiny, preto bolo možné pokračovať v odstraňovaní v pondelok ráno 18.2. Sťahovanie vykoľajených vagónov z trate za pomoci hasičskej techniky a za pomoci techniky ŽSR trvalo v pondelok do večera. Bezprostredne na to sa ŽSR pustili do opravy prvej poškodenej koľaje, na čom pracovali celú noc a nasledujúci deň (19.2.). Do prevádzky bola daná v utorok o 22:45 hod. V stredu, 20.02.2019 boli zahájené opravné práce aj na druhej koľaji s predpokladom jej sprevádzkovania dňa 22.02.2019 vo večerných hodinách. Celková dĺžka trvania obnovenia prevádzky je závislá na postupe vyšetrovania, doby súhlasu na zahájenie odpratávacích prác a opravné práce  sú závislé na celkovom rozsahu poškodenia železničnej infraštruktúry.

Bude musieť ŽSR platiť dopravcom nejaké odškodné za nemožnosť využívať hlavnú železničnú trať v plnom rozsahu?

Zmluva o prístupe na železničnú infraštruktúru uzavretá medzi ŽSR a dopravcami neumožňuje dopravcom uplatnenie náhrady škody v prípade nehodových udalostí, respektíve v prípade následkov zo živelných pohrôm.

Prečo trvalo viac než deň po odprataní vagónov z dráhy, kým sa podarilo vymeniť koľaje?

Celkový čas opravných prác je závislý na celkovom rozsahu poškodenia železničnej infraštruktúry a technológii opravných prác. Naši ľudia robili, čo bolo v ich silách a využili všetky technické možnosti v reálnom čase za čo im veľmi pekne ďakujeme.

Aká bola príčina nehody? Bude ŽSR vymáhať nejakú finančnú kompenzáciu od dopravcu Lokorail, ktorého vlak sa vykoľajil?

Príčina nehody je v štádiu šetrenia, budeme sa k nej môcť vyjadriť až po jej ukončení.

Kedy presne ŽSR požiadalo o pomoc hasičov, aby vám poskytli ťažkú techniku? Resp. prečo to nebolo už v sobotu večer bezprostredne po nehode?

Rozhodnutie o požiadanie pomoci Záchrannej brigády HaZZ bolo vykonané cez tiesňovú linku dňa 17.02.2019 o 11,17 hod. nakoľko EDK 750 nedokázalo odstrániť ložené vykoľajnené vozne. Dva vozne boli vykoľajnené v priestore železničného mosta s čím bolo sťažené aj možnosti jeho odtiahnutia. S tým, že bolo nutné najprv odstrániť ložený materiál (piesok z vykoľajnených 7 vozňov v hmotnosti 55 t na jeden vagón).  Tank z Dobrovoľného hasičského zboru z Trnavy prišiel na miesto dňa 17.02.2019 o 22,10 hod a vyprošťovacie práce zahájil v ranných hodinách. Tank PMl z výcvikového strediska Malacky na miesto prišiel dňa 18.02.2019 o 14,30 hod. Vykoľajené vozne boli stiahnuté z koľaje o 16:30 hod.

Kedysi boli v každom väčšom depe, vrátane neďalekého depa Spišská Nová Ves vyslobodzovacie tanky a nehodové vlaky určené pre tieto prípady. Kde dneska táto technika je, keď ŽSR musela o pomoc požiadať hasičov?

ŽSR v súčasnosti zabezpečujú NPP (nehodové pomocné prostriedky) u výkonných organizačných jednotiek Mostné obvody Bratislava a Košice, ktoré sú nasadzované na prípadné odstraňovanie následkov NÚ na požiadanie dopravcu, respektíve rozhodnutia dispečerského aparátu pre sprevádzkovanie dopravy. Súčasťou NPP u ŽSR nie je vyprošťovací tank.

Kedysi boli v každom depe vyškolení pracovníci na riešenie podobných typov udalostí. Koľko má dneska ŽSR takýchto čiat v rámci Slovenska, ktoré dokážu riešiť vykoľajenia vlaku?

ŽSR v súčasnosti zabezpečujú NPP (nehodové pomocné prostriedky) prostredníctvom svojich výkonných organizačných jednotiek Mostné obvody Bratislava a Košice, ktoré sú nasadzované na odstraňovanie následkov nehôd na požiadanie dopravcu,  respektíve rozhodnutia dispečerského aparátu pre sprevádzkovanie dopravy. MO zabezpečujú odstraňovanie  pomocou koľajového žeriavu EDK 750 s personálom vyškoleným na prácu s týmto prostriedkom, využívaným aj ako stavebný mechanizmus pri rekonštrukčných prácach na železničných mostoch. Na odstraňovanie menších nehôd sa používajú aj cestné nehodové prostriedky pozostávajúce z hydraulických zdvíhacích zariadení.

Čo bude teraz s poškodenými vagónmi firmy Lokorail, ktoré boli odpratané mimo koľajiska? Odvezie si ich dopravca, alebo budú rozrezané a poslané do šrotu.

Vozne schopné prepravy po koľaji boli stiahnuté do ŽST Prešov. O spôsobe nakladania s poškodenými vozňami rozhodne dopravca, respektíve ich vlastník.

 



Právne dokumenty