01.08.2018
Dobrý deň, p. Pavliková, prosím Vás o spoluprácu k pripravovanej téme. V zámere EIA som si všimol 5. etapu modernizácie železničnej trate Žilina – Košice, úsek trate Liptovský Mikuláš – Poprad – Tatry. Chcem Vás poprosiť o malý background keďže ide už o piatu etapu.
1. Aké boli tie prvotné etapy? Odkedy dokedy sa robili?
Stavba modernizácie železničnej trate Žilina – Košice, úsek trate Liptovský Mikuláš – Poprad Tatry (mimo) sa delí kilometricky na 5 etáp. 5. etapu tvorí 20 km dlhý úsek Liptovský Hrádok – Paludza. Projekčné práci boli zahájené v roku 2006. V zmysle požiadavky MDV SR ŽSR opätovne zabezpečuje proces EIA z dôvodu jej aktualizácie.
2. Táto piata etapa si vyžiada nejaké obmedzenia?
Realizácia časti železničnej trate v novom smerovom vedení umožní vybudovať novú železničnú trať bez narušenia prevádzky na pôvodnej trati, čím sa zredukujú prevádzkové problémy spojené s výlukami.
3. Čo všetko bude v rámci nej modernizované?
Návrh modernizácie traťového úseku sleduje skvalitnenie súčasných technických parametrov trate s primárnym cieľom zvýšenia maximálnej traťovej rýchlosti na rýchlosť do 160 km/hod v čo najdlhších úsekoch bez náhlych rýchlostných skokov (do 20 km/hod). V hodnotenom úseku sú aj navrhované nové žel. zastávky v Liptovskom Jáne a v Závažnej Porube, adaptácia priestorov ŽST v Liptovskom Hrádku a výstavba novej ŽST v Liptovskom Mikuláši. Z dôvodu nového smerového vedenia trate v úseku Liptovský Hrádok – Liptovský Mikuláš vyplynula nutnosť zrušenia súčasných železničných zastávok Podtureň a Okoličné. Z návrhu novej trasy vyplýva aj rekonštrukcia existujúcich resp. výstavba nových mostných objektov, cestných komunikácií, oporných a zárubných múrov a umelých stavieb. Priecestie v Liptovskom Hrádku bude nahradené novým cestným nadjazdom a podchodom pre peších. Ostatné priecestia sú navrhnuté na zrušenie bez náhrady, nakoľko železeničná trať sa prekladá do novej polohy a v súčasnom telese trate budú koľaje demontované.
