Železnice Slovenskej republiky


TIOP


10.05.2016

V rámci pripravovaného článku o TIOP - Bratislava, vybudovanie železničných zastávok  meste, si vám dovoľujem zaslať niekoľko otázok týkajúcich sa problematiky. Kedy sa začalo o projekte hovoriť a kedy by sa mal zrealizovať?

Ide o integráciu jednotlivých druhov dopravy (železničná, mestská), tzv. terminály integrovanej osobnej dopravy (TIOP). O projekte sa začalo hovoriť a bola vypísaná súťaž ešte v rámci Operačného programu doprava 2007-2013. V rámci tohto obdobia zhotoviteľ spracoval projekty po úroveň dokumentácie pre územné rozhodnutie a zabezpečil vydanie územných rozhodnutí. Realizácia sa predpokladá v rámci programového obdobia Operačný program Integrovaná infraštruktúra do r. 2020.     

Zavedie sa podobný projekt v oblasti dopravy aj niekde inde na SK?

Áno, napr. TIOP bol už postavený v Moldave nad Bodvou, pripravuje sa TIOP Trebišov a TIOP Michalovce (súčasť projektu elektrifikácia trate Bánovce nad Ondavou – Humenné). 

Z akého dôvodu sa plánuje zaviesť uvedený systém dopravy, resp. čo si od projektu sľubujete?

Integrácia jednotlivých druhov dopravy (železničná, mestská) by mala priniesť zvýšenie počtu cestujúcich na základe zahustenia zastávok v stanovených lokalitách. V rámci TIOP Bratislava sa predpokladá vybudovanie 7 nových zastávok  - Devínska Nová Ves, Lamačská brána, Patrónka, Mladá Garda, Trnávka, Ružinov a Vrakuňa. 

V projekte ide o prepojene vlakov s MHD. Budú môcť cestujúci využívať jednotný cestovný lístok ako na vlak tak aj na MHD?- zjednotia sa cestovné tarify?

Uvedená otázka sa týka Železničnej spoločnosti Slovensko, ktorá je poskytovateľom osobnej dopravy a je v ich kompetencii uvedenú problematiku riešiť. 

Do integrovanej dopravy by mala byť podľa podmienok zahrnutá aj železnica. Stane sa teda z vlaku nový druh MHD, prípadne metra?

ŽSR ako správca infraštruktúry vybudujú TIOP, ktorý bude súčasťou železničnej dopravnej cesty. 

Povedzme, že sa celý projekt zrealizuje a zastávky sa postavia. Akým spôsobom chcete ľudí namotivovať k tomu, aby predsa len vlaky využili? Aj pre ľudí z mesta, ktorý majú priame spoje z jedného do druhého bodu je jednoduchšie použiť pri presúvaní auto ako MHD... Myslíte si, že je „praktické“, ak sa ľudia z okolitých obcí/miest dovezú na záchytné parkovisko, následne nastúpia na vlak, ktorý ich odvezie do mesta a potom prestúpia na iný spoj v rámci MHD... nepredĺži sa tým cestovanie?

Áno, ako príklad môže poslúžiť železničná trať Komárno – Dunajská Streda – Bratislava, kde je prepravca RegioJet a kde takýto systém funguje, t.j. cestujúci odparkuje auto na parkovisku a do Bratislavy sa dopraví vlakom. Vzhľadom na denné zápchy, ako aj vzhľadom na to, že TIOP budú slúžiť aj prímestským lokalitám, sa vybudovaním TIOP cestovanie zjednoduší. 

Dôjde po vybudovaní zastávok k posilneniu intervalov spojov vlakov?

Uvedená otázka sa týka Železničnej spoločnosti Slovensko, ktoré je poskytovateľom osobnej dopravy a je v ich kompetencii uvedenú problematiku riešiť. 

V akej fáze sa projekt momentálne nachádza?

Ukončená je projektová dokumentácia, na niektoré TIOP sú vydané územné rozhodnutia, na niektorých prebieha územné konanie. Pripravujeme verejnú súťaž na doprojektovanie a realizáciu TIOP ako samostatných stavieb.

Posielam Vám ešte posledné dve otázky na doplnenie chýbajúcich informácií ohľadom projektu TIOP, o ktorom sme sa bavili v predchádzajúcich konverzáciách. Potrebovala by som vysvetliť nižšie uvedené veci zrozumiteľnejšie. Obstarávateľom projektu sú ŽSR (?), kto je zadávateľom projektu, resp. kto si projekt objednal?

Áno, obstarávateľom sú ŽSR

V poslednom vašom vyjadrení ste mi odpovedali, že verejné obstarávanie v roku 2011 bolo neúspešné z dôvodu, že obstarávateľ (teda ŽSR) nedostal ani jednu ponuku, v decembri 2012 bola zasa cena zákazky priveľmi vysoká. Kto mal byť v tom druhom prípade realizátorom projektu? (Kto komu čo zadal?)

Privysoká bola cena, ktorú ponúkli uchádzači oproti predpokladanej cene zákazky.  Celý priebeh verejného obstarávania so všetkými informáciami je zverejnený vo Vestníku verejného  obstarávania, je to povinnosť ŽSR práve preto, aby si ktokoľvek z verejnosti alebo médií mohol priebeh súťaže pozrieť. Realizátorom nemal byť nikto, keďže zmluva nebola s nikým podpísaná práve kvôli výške ceny, ktorú uchádzači ponúkli.

Dohodli ste sa na cene v nasledujúcom období? (chcem vás poprosiť, keby ste mi celý proces obstarávania, ktorý prebehol, mohli trochu zrozumiteľnejšie vysvetliť.)

Aj nasledujúca súťaž musí byť zverejnená na webe so všetkými podmienkami súťaže aj s predpokladanou hodnotou zákazky. Až v prípade podpisu zmluvy s víťazným uchádzačom bude jasné, kto bude daný projekt realizovať a v akej cene.




Právne dokumenty