Železnice Slovenskej republiky


Poškodené zabezpečovacie zariadenie na železničnom priecestí v Sekuliach


01.06.2016

Ako často sa stávajú nehody na tomto priecestí?

Od 01. 01. 2010 do 01. 06. 2016 evidujeme na priecestí v km 44,191 v železničnej stanici Sekule (SP1982) 2 nehody (obe v roku 2013), pri ktorých došlo k zrážke vlaku s užívateľmi priecestia. Prípady, ku ktorému prišlo dňa 24. 05. 2016 o 6:40 hod. a 29. 05. 2016 o 5:22 hod. na tomto železničnom priecestí vyšetruje PZ SR, nakoľko sa jednalo o cestné dopravné nehody bez účasti železničných vozidiel a akéhokoľvek zavinenia zo strany ŽSR.

Nehody z roku 2013:

1. Dňa 26. 07. 2013 o 05:02 hod. – priecestné zabezpečovacie zariadenie riadne v činnosti, ramená závor uzatvorené. Cyklista nerešpektoval výstražné znamenie a obchádzal autobus stojací pred PZS v činnosti.

2. Dňa 24. 10. 2013 o 05:55 hod. - zrážka osobného s cestným motorovým vozidlom. Došlo k poškodeniu výstražníka, zdemolovaný prestavník, upevňovacia súprava a spojovacie tyče výhybky.

Od roku 2010 bolo priecestné zabezpečovacie zariadenie vinou účastníkov cestnej premávky poškodené a zničené 11 krát.

Poškodenia priecestného zabezpečovacie zariadenia:

• 25. 090. 2005 - poškodený výstražník "A" vodičom CMV.

• 27. 07. 2010 - zlomené rameno závory. Páchateľ neznámy.

• 05. 12. 2010 - medzi stojanom výstražníka a výhybkou. č. 4 sa nachádzalo CMV, odlomený unášač ramena závory (pravý).

• 16. 02. 2012 - vodič dodávky nahlásil uviaznutie na priecestí pri 1. koľaji, pričom vozidlo zasahovalo do priechodného prierezu koľaje.

• 04. 05. 2012 - úplne zničený výstražník "A" s pohonom, závorou a základom pri dopravnej nehode CMV.

• 22. 02. 2013 - uviaznuté CMV medzi prvou a druhou koľajou.

• 23. 05. 2013 - ulomený koniec ramena závory na výstražníku „A“.

• 15. 04. 2014 – poškodenie priecestného zabezpečovacieho zariadenia vodičom CMV.

• 11. 07. 2015 – poškodenie priecestného zabezpečovacieho zariadenia vodičom CMV.

• 24. 05. 2016 - vyvrátený výstražník "A" nákladným autom poľskej EČV.

• 29. 05. 2016 - vyvrátený výstražník "A".

 

Koľko už tieto nehody stáli železnice?

Náklady za nehody a poškodenia od roku 2007 do 2015 sú 41.294,76 €. Posledné dve udalosti ešte nie sú zarátané.

Koľko stojí nová závora?

Len materiál na opravu priecestného zabezpečovacie zariadenia z 24. 05. 2016 bol v hodnote 13.525 €.

Kedy ste naposledy vymenili nové signalizačné zariadenia a ako dlho vydržalo? ako často ste tu museli dajme tomu za posledných 5 rokov meniť závory?

Odpoveď je uvedená pri prvej otázke, výmena je závislá od porušovania dopravných predpisov účastníkmi cestnej premávky.

Teraz je na jednom z najfrekventovanejších priecestí len výstražná tabuľa, nefunguje signalizácia a nespustia sa ani závory, keďže tam jedny nie sú. Uvedomujú si železnice, že na tomto priecestí ide takmer každú polhodinu vlak vrátane EC-čiek a vodiči sú zvyknutí na závory, aj na červenú signalizáciu a ich absencia môže byť nebezpečná?

Všetky priecestné zabezpečovacie zariadenia na priecestiach sú pod pravidelným dohľadom zo strany príslušných zamestnancov ŽSR. Ak dôjde k výpadku (poruche) priecestného zabezpečovacieho zariadenia, reagujeme operatívne a daná porucha sa odstraňuje v čo najkratšom reakčnom čase. Je potrebné zdôrazniť, že bezpečnosť železničnej dopravy nikdy nie je bez kontroly. Ak sa nedá porucha odstrániť okamžite, vlaky jazdia v približovacích úsekoch podľa stanovených predpisových ustanovení, na tzv. Rozkaz o opatrnej jazde. To znamená, že vlaky cez priecestie prechádzajú rýchlosťou 10 km/hod. a dávajú zvukovú výstražnú návesť, čiže trúbia.

Tak tomu bolo aj na tomto priecestí do dnešného dňa, 1 . 6. 2016, do 12:00 hod., kedy bolo plne funkčné priecestné zabezpečovacie zariadenie dané do prevádzky. Len v priebehu dnešného dňa do 12 tej hodiny dodržiavanie Rozkazu o opatrnej jazde spôsobilo meškanie 15 vlakov spolu v čase 41 minút.

Kedy plánujete signalizáciu a závoru opraviť?

Odpoveď je uvedená vyššie. Závora, rovnako ako iné poškodenia priecestného zabezpečovacieho zariadenia opravujeme vždy v čo najkratšom čase, v závislosti od dostupnosti náhradných dielov (v posledných prípadoch dostupnosti celého stojana).

Dovoľujeme si uviesť:

Pri vykonávaní kontrol priamo v teréne bolo veľakrát zistené značné porušenia pravidiel cestnej premávky práve zo strany vodičov cestných vozidiel. Ako príklad môžeme uviesť - obiehanie skupiny stojacich vozidiel, dvíhanie závor, nerešpektovanie svetelnej signalizácie (červené svetlo), nerešpektovanie rýchlosti pri prejazde železničným priecestím a iné. Vodiči (chodci, cyklisti) si zrejme neuvedomujú hroziace nebezpečenstvo, ktoré má v jedinom okamihu nepozornosti/ neuváženého konania rozsiahle následky v podobe straty ľudských životov, ťažkých zranení a majetkových škôd.

Veľkým problémom je tiež vandalizmus, kedy dochádza k úmyselnému poškodzovaniu priecestných zabezpečovacích zariadení (rozbitá optika výstražných svetiel, zlomené rahná, poškodené, vyvrátené stojany a pod.).

 

Povinnosti vodičov:

Pri križovaní železničnej dráhy s pozemnou komunikáciou má železnica vždy prednosť. Pred železničným priecestím je vodič povinný počínať si mimoriadne opatrne a najmä presvedčiť sa či môže bezpečne prejsť cez železničné priecestie maximálnou povolenou rýchlosťou 30 km/hod. a to už 50 m pred priecestím.

Vodič nesmie vojsť na železničné priecestie ak,

• sa dáva výstraha dvoma striedavo blikajúcimi červenými svetlami

• sa dáva výstraha prerušovaným zvukom húkačky alebo zvončeka

• sa spúšťajú, sú spustené alebo sa dvíhajú závory

• je už vidieť alebo počuť prichádzajúci vlak, prípadne iné dráhové vozidlo

• zamestnanec dráhy dáva znamenie na zastavenie krúžením červenou alebo žltou zástavkou, alebo červeným svetlom

• situácia na železničnom priecestí nedovoľuje, aby ho vodič bezpečne prešiel



Právne dokumenty