Železnice Slovenskej republiky


ŽST Devínska Nová Ves - bezdomovci


22.01.2016

Cestujem takmer každý deň vlakom z Lamača-zastávky do Devínskej novej Vsi a opačným smerom ráno a večer. Je pravidlom, že v čakárni prespávajú bezdomovci. V takom prípade poprosíme výpravcu, aby vyzval pána „noclažníka“, t.j.pána bezdomovca, aby opustil čakáreň. Do teraz to fungovalo tak, že po výzve zamestnanca ŽSR bezdomovci opustili čakáreň. V sobotu večer, 16.1.2016, nastala zmena v reakcii bezdomovcov. Po výzve zamestnanca ŽSR odmietajú odísť, vysvetľujú, že je ťažké bezdomovcom nájsť dobré miesto a ak konečne odídu, zostanú stáť v blízkosti a po odchode zamestnanca ŽSR sa vrátia do čakárne železničnej stanice v Devínskej novej Vsi. Tak isto reagujú aj v prípade, keď príde a odíde polícia. Ja osobne som políciu kontaktovala v tejto súvislosti v sobotu večer(16.1.2016),v pondelok večer (18.1.2016) a v utorok v priebehu dňa (19.1.2016). V utorok večer(19.1.2016)  som registrovala, že páni bezdomovci prevažne cigánskeho pôvodu a pes sú v čakárni celkom dobre zabývaný. Iný cestujúci a ja s cestovnými lístkami sme čakali na vlak vonku na peróne v zime, v chladnom počasí. Bolí ma táto diskriminácia bielej rasy na Slovensku. Prosím Vás o presídlenie týchto asi piatich bezdomovcov a psa na iné pre nich dobré miesto. Možno by pomohlo, keby ste do čakárne na železničnej stanici v Devínske novej Vsi pridelili konkrétnych zamestnancov zodpovedných iba za poriadok v čakárni na železničnej stanici v Devínskej novej Vsi, ktorý by kontrolovali, či sa v čakárni zdržiavajú iba cestujúci s platnými cestovnými lístkami. Dúfam, že nezostanete ľahostajný k mojej prosbe o pomoc a že v krátkej dobe budeme znovu cestovať bezpečne a na kultúrnej úrovni. 

Predstaničný priestor a priestory železničných staníc, ktoré nie sú vyhradené, sú priestormi verejnými, teda bez akýchkoľvek podmienok dostupné pre všetkých cestujúcich a ostatných ľudí, ktorí prichádzajú na železničnú stanicu (zastávku). Medzi slušnými cestujúcimi sa žiaľ vyskytujú aj osoby, ktoré permanentne znečisťujú priestory stanice, pohoršujú verejnosť svojim správaním, žobrú (peniaze, cigarety a pod.), resp. iným spôsobom porušujú verejný poriadok. Je veľmi ťažké odhadnúť človeka, ktorý by mohol porušiť verejný poriadok (napr. podľa vzhľadu) a zakročiť proti nemu preventívne. Nie je možné vyhodiť zo stanice človeka, ktorý nemá cestovný lístok (môže niekoho čakať, odprevádzať alebo príde len tak). 

Proti takejto osobe môže byť zakročené až vtedy, keď k takémuto porušeniu príde, navyše na podnet osoby, ktorá je takýmto správaním obťažovaná. Ďalšie riešenie je v kompetencii represívnych zložiek (polície). 

Problém s bezdomovcami, ktorí sa sporadicky a hlavne v chladnom počasí tlačia do priestorov vestibulu v Devínskej Novej Vsi je riešený dlhodobo a priebežne podľa ich výskytu - vykázaním z priestorov vlastnými zamestnancami, prípadne, ak odmietnu priestory opustiť, tak i za pomoci polície SR. Za týmto účelom je v ŽST Devínska Nová Ves vedená  „Kniha kontrol vestibulu“, do ktorej výpravca zapíše minimálne každú 1 hodinu zápis o vykonanej kontrole vestibulu s časovým údajom. V rannom a večernom čase sa snažia v rámci možností frekvenciu kontrol zvyšovať. Taktiež je tu reakcia na každý podnet cestujúcich. 

Skutočnosť, že sa tieto kontroly i naozaj vykonávajú, vo svojom predchádzajúcom e-maile potvrdzujete, keď uvádzate,  že výpravca bezdomovcov niekoľko krát z čakárne vykázal a bola privolaná i polícia, nakoľko v jednom prípade už bezdomovci odmietli priestory opustiť.  To, že sa tieto osoby po vykázaní zanedlho opäť vrátia do priestorov stanice, nie je možné zo strany zamestnancov ŽSR ovplyvniť, avšak snažia sa čo najviac eliminovať ich dlhodobú prítomnosť v týchto priestoroch. 

Pohyb skupinky asi piatich ľudí so psom v priestoroch ŽST Devínska Nová Ves evidujeme cca posledné dva týždne nielen v Devínskej Novej Vsi, ale i v Zohore a Malackách. Ide o rodinu zo Záhorskej Vsi, ktorá vraj požiarom nedávno prišla o bývanie a teraz migruje s celým svojim zachráneným majetkom v igelitových taškách a psom po našom obvode. Riešením v tomto konkrétnom prípade by bola možno pomoc v podobe poskytnutia bývania nadáciou, občanom a pod. 

Zamestnanci ŽSR momentálne robia maximum pre elimináciu neprispôsobivých osôb. Treba si však uvedomiť fakt, že ŽSR v prevádzke disponujú len dopravnými zamestnancami, hlavne v typovej pozícii výpravca, ktorých prvoradá náplň práce je zabezpečenie plynulosti a bezpečnosti železničnej dopravy. Všetky úkony spojené s vykazovaním neprispôsobivých osôb z našich priestorov uberajú minimálne na ich čase a pozornosti na hranici zabezpečovania plynulosti a bezpečnosti železničnej dopravy.






Právne dokumenty