13.01.2016
Čo považujete za najdôležitejšie uskutočnené alebo začaté aktivity tohto roka?
V roku 2015 sa nám darilo dodržiavať naplánovaný rozpočet. ŽSR aj v tomto roku dosiahnu strategickú ambíciu udržať vyrovnané hospodárenie a predpokladáme kladný celkový hospodársky výsledok. Môžem konštatovať, že ŽSR sú finančne stabilná firma, ktorá je schopná pravidelne hradiť svoje záväzky, či už voči dodávateľom, tak aj zamestnancom. V tomto roku boli prijaté viaceré zásadné zmeny a postupy v nakladaní s financiami, v systéme obstarávania, prostredníctvom moderných softvérov sme prácu urýchlili a hlavne sprehľadnili. Výrazne sa zvýšila, a to som osobne veľmi rád, aj zodpovednosť v plánovaní, financovaní a rozhodovaní. December 2015 je cieľovou páskou pre Operačný program doprava 2007-2013. ŽSR boli v čerpaní eurofondov mimoriadne úspešné, do konca roku sme za celé obdobie na 35 akciách vyčerpali celkom 1,1 miliardy eur. Je za tým množstvo dobrej tímovej práce na všetkých úrovniach, ale aj množstvo problémov súvisiacich s obmedzeniami dopravy, zariadení. Modernizácia nesie so sebou aj nové technológie, a s ním sa ruka v ruke nesie aj zvýšenie kvality, bezpečnosti a úrovne vedomostí. Investície z vlastných zdrojov sme smerovali predovšetkým do odstraňovania vnútornej zadĺženosti, na odstraňovanie zanedbanej údržby z minulých rokov, zníženia počtu prechodných obmedzení traťových rýchlostí, ale aj do postupného dovybavovania pracovísk. Veľkú pozornosť venujeme rekonštrukciám železničných priecestí a v záujme bezpečnosti aj zvyšovaniu stupňa ich zabezpečenia. Verím, že hlavne cestujúci kladne hodnotia nielen zavádzanie systému štandardov v 57 železničných staniciach, ktoré od budúceho roku rozširujeme o ďalších 18. V tejto súvislosti možno pozitívne hodnotiť postupné zreálňovanie posilňovania staníc zamestnancami, ako aj zavedenie systému rýchlych zásahových šiat v oblasti údržby budov, a to nielen z pohľadu aktuálne dosiahnutých zlepšení, ale aj budúcnosti.
Ako sa v tomto roku vyvíjalo hospodárenie ŽSR a čo malo na to hlavný vplyv?
Hospodárenie ŽSR v roku 2015 má pozitívny vývoj. Ovplyvňujú ho hlavne vyššie výnosy spôsobené nárastom dopravných výkonov, najmä pre odberateľov Železničná spoločnosť Slovensko a.s. (osobná doprava) a Železničná spoločnosť Cargo a.s. (nákladná doprava). Nárast dopravných výkonov sa premietol do vyššieho plnenia výnosov z core businessu a zároveň aj do vyšších výnosov z predaja trakčnej elektriny.
Plánovaný a očakávaný hospodársky výsledok pred zdanením, resp. po zdanení, celkové výnosy a náklady v roku 2015?
ŽSR v súlade s Podnikateľským plánom ŽSR na rok 2015 a Zmluvou o prevádzkovaní železničnej infraštruktúry za rok 2015 plánovali vyrovnané hospodárenie. V roku 2015 očakávame dosiahnutie pozitívneho výsledku hospodárenia.
Očakávané výnosy z tržieb od dopravcov za výkony v osobnej a nákladnej doprave spolu a zvlášť? Aký bol vývoj v tejto oblasti?
Tržby od dopravcov za dopravné výkony očakávame vo výške 79 mil. € čo je vyššie o 6,35 % oproti plánu roka 2015.
Aký objem peňazí použili, resp. ešte použijú ŽSR v tomto roku na modernizáciu železničnej infraštruktúry, vrátane tratí a staníc? Z toho podiel zdrojov EÚ, štátneho rozpočtu a vlastných zdrojov...
Modernizácia železničnej infraštruktúry je priorita ŽSR v oblasti investícií a v roku 2015 bude za týmto účelom preinvestovaných takmer 400 mil. €, pričom 111 mil. € je predpokladaná výška investícií z vlastných zdrojov ŽSR. V tomto roku je prioritou ŽSR naplniť plán investícií v oblasti dobiehajúceho Operačného programu doprava (OPD) a nového Operačného programu integrovanej infraštruktúry (OPII).
Hlavné očakávania, priority a plány v roku 2016?
Hlavnými prioritami ŽSR pre rok 2016 je udržanie vnútornej a finančnej stability, razantné a plynulé zapojenia sa do programového obdobia OPII, aktívne zapojenie sa do systému duálneho vzdelávania, naďalej zostáva prioritou prevencia v oblasti bezpečnosti na železničných priecestiach.
Predpokladaný (plánovaný) hospodársky výsledok, celkové výnosy a náklady v budúcom roku?
V roku 2016 plánujú ŽSR vyrovnané hospodárenie, pri výnosoch a nákladoch v celkovej výške 463 077 tis. €.
Plánované tržby od dopravcov za výkony v osobnej a nákladnej doprave spolu a zvlášť?
Plánované tržby od dopravcov za použitie železničnej infraštruktúry v roku 2016 sú vo výške 78 098 tis. €, z toho 52 530 tis. € osobná doprava a 25 568 tis. € nákladná doprava.
Aktuálny, resp. očakávaný stav zamestnancov koncom tohto roka, zmeny od začiatku roka a ich dôvody? Plán v budúcom roku?
Stav zamestnancov k 30.11.2015 je 14 081. Do konca roka 2015 nepredpokladáme výrazne zmeny v oblasti zamestnanosti. Cieľom ŽSR je vytvoriť konkurencieschopné pracovné prostredie a tiež zapojením sa do systému duálneho vzdelávania, a tak zabezpečiť plynulé obsadzovanie profesií, kde bude prichádzať v nasledujúcich rokoch k odchodom do dôchodku. V roku 2016 plánujeme 14 300 zamestnancov.
Aktuálna priemerná mzda zamestnancov, porovnanie oproti začiatku roka? Očakávanie v budúcom roku?
Za aktuálne vyhodnotené obdobie január – november 2015 bola dosiahnutá priemerná mzda vyhodnocovaná v zmysle Kolektívnej zmluvy 2015 vo výške 860,24 €.
