25.01.2016
Dobry vecer, ja by som chcela upozornit na to, ze rychlik kt.ide z Levic do Zvolena cez Tlmace, vidno ho na zakrute vo Velkych kozmalovciach ako sa ruti / asi 1 km do stanice v Tlmacom/, vtedy zacne blikat vystrazne cervene , zavory idu dole TESNE pre Tlmacskou stanicou , prejdu 2sek a rychlik prejde.myslim, ze to neni v poriadku, uz viaceri si to vsimli aky kratky cas je na to.
ostatne vlaky ani nevidno ked je vystrazne, dobreze neni kolona stale ale toto, ze vlak sa ruti a zavory neni su dole....no ja neviem ci to tak ma byt..a je to tak skoro rok...
V prvom rade ďakujeme za Vaše upozornenie na spornú situáciu a v ďalšom texte pripájame reakciu na ňu. Z Vašej správy nie je jednoznačné, o aké priecestie ide a ani kedy a pri akom vlaku sa popísaná udalosť stala. Predpokladáme, že ide o priecestie v železničnom kilometri 9,982 na trati ŽST Levice - ŽST Kozárovce, ktoré sa nachádza v blízkosti železničnej zastávky Tlmače.
Toto priecestie je vybavené priecestným zabezpečovacím zariadením (PZZ) v zmysle platných predpisov a noriem.
Pri prešetrovaní Vášho podnetu bolo dňa 11.1.2016 zistené:
... pri porovnávaní (kontrola a meranie na mieste) požadovaných parametrov v príslušnej dokumentácii so skutočnosťou sa nezistila žiadna odchýlka, ktorá by mala za následok Vami popisovaný stav – uzatvorenie (sklopenie) závor len 2 sekundy pred vstupom čela vlaku na priecestie. Podľa projektovej dokumentácie príde k uzatvoreniu závor minimálne 6 s pred príjazdom vlaku. Doba od uzatvorenia závor do príchodu čela vlaku na PZZ je závislá od rýchlosti vlaku a preto môže byť pre vlaky jazdiace rôznymi rýchlosťami rôzna. Vlaky nesmú ísť rýchlosťou väčšou ako rýchlosťou, na ktorú je PZZ vypočítané. U tohto priecestia je to rýchlosť 80 km/hod.
... pri kontrole činnosti PZZ na mieste, pri jazde vlaku (rýchlik z Levíc do Zvolena), sa rovnako nezistila žiadna odchýlka, ktorá by mala za následok Vami popisovaný stav – uzatvorenie (sklopenie) závor len 2 sekundy pred vstupom čela vlaku na priecestie. Pri chode vlaku, od uzatvorenia závor do príchodu čela vlaku na PZZ bol nameraný čas 12 s. Vysvetlenie činnosti PZZ vzhľadom k platnej legislatíve: Pre urýchlenie komunikácie o priecestí je vhodné používať tzv. jedinečné identifikačné číslo priecestia (JIČ), ktoré sa nachádza na zadnej strane dopravnej značky A30a alebo A30b (výstražný kríž pre železničné priecestie) alebo na zadnej strane výstražníka v tvare SPXXXX (napríklad v prípade uvedeného priecestia je to SP0764).
Ďakujeme, že sa zaujímate o bezpečnosť železničnej dopravy a cestnej premávky na priecestiach. V budúcnosti Vás prosíme o presnú identifikáciu priecestia a dátum a čas udalosti, aby sme mohli naše zistenia určiť jednoznačne.
Upozorňujeme, že podľa § 28 odsek a) Zákona 8/2009 o cestnej premávke „vodič nesmie vchádzať na železničné priecestie, ak sa dáva výstraha dvoma červenými striedavo prerušovanými svetlami priecestného zabezpečovacieho zariadenia“. Táto výstraha sa spustí do činnosti pred jazdou koľajového vozidla cez priecestie v takom čase, aby najdlhšie a najpomalšie cestné vozidlo, ktoré pri spustení výstrahy už nemôže zastaviť pred priecestím, mohlo ešte bezpečne prejsť za priecestie. V prípade, že sú na PZZ aj závory, účastník cestnej premávky sa v prvom rade musí riadiť svetelnou signalizáciou a nie len závorami. Podľa STN P 34 2651 je u týchto typov PZZ mechanická výstraha (závora) len doplnkovou výstrahou, t.j. nezabraňuje úmyselnému vojdeniu na priecestie ak niekto poruší Zákon o cestnej premávke. Účastník cestnej premávky, kvôli svojej bezpečnosti a bezpečnosti iných osôb a vlakovej dopravy, musí dodržiavať už spomenutý Zákon o cestnej premávke.
Pre urýchlenie komunikácie o priecestí je vhodné používať tzv. jedinečné identifikačné číslo priecestia (JIČ), ktoré sa nachádza na zadnej strane dopravnej značky A30a alebo A30b (výstražný kríž pre železničné priecestie) alebo na zadnej strane výstražníka v tvare SPXXXX (napríklad v prípade uvedeného priecestia je to SP0764).
