25.01.2016
Chcela by som Vás poprosiť o prezistenie info k „Trúbeniu v obci Brodské na Záhorí“. Vo februári 2014 sme riešili tento problém a vtedy ŽSR prisľúbila: Martina Pavlíková, hovorkyňa ŽSR: „Do budúcna rátame, že na tomto priechode pre peších sa vybuduje zabezpečovacie zariadenie. Je to priorita Železníc Slovenskej republiky pre rok 2014.“ Je rok 2016 a stále trúbia...či sa v tom teda niečo robí, aký je plán, čo tam chcete vybudovať, aká je to investícia, kde sa to zabrzdilo a koľko priecestí ste od roku 2014 zabezpečili výstražnými zariadeniami?
__________________
Ďakujem za stanovisko, ale neodpovedá na moju otázku. Kvôli zapracovaniu pripomienok trvá vyriešenie takejto situácie 3 roky? Zároveň sa chcem opýtať koľko bola „potreba finančných prostriedkov vyplývajúcich z projektovej dokumentácie Tým ľuďom tam vlaky trúbia noc deň.... chcem vás poprosiť presne aj s mesiacmi čo ste odvtedy pre „netrúbenie“ urobili koľko ktorá fáza trvala. Zároveň Vás chcem poprosiť o zoznam, kde sa od roku 2014 podobné investície urobili a stihli urobiť. __________________
Traťový úsek Kúty – Štátna hranica Česká republika je technický projektovaný na traťovú rýchlosť 120 km/hod. V koľaji č.1 a 2 je zabudovaný „Priechod“ na prechod cestujúcej verejnosti k nástupišťu ku koľají č. 2, v smere jazdy ŽST Kúty - Česká republika. Tento priechod nie je zabezpečený zabezpečovacím zariadením. Keďže ide o trať zaradenú do siete ,,Koridorových tratí“, ako súčasť IV. koridoru a na základe prehodnotenia nezabezpečených železničných priecestí, v záujme zvýšenia bezpečnosti cestujúcich -ŽSR museli prijať v zmysle služobných predpisov ako aj Zákona č. 513/2009 Z.z. Zákon o dráhach opatrenia na zaistenie bezpečnosti cestujúcej verejnosti – zabezpečenie tohto priechodu zabezpečovacím zariadení. Do času, kým sa tak nestane, vlaky prechádzajúce týmto priechodom trúbia (povinnosťou rušňovodičov v zmysle platnej legislatívy informovať účastníkov cestnej premávky o blížiacom sa vlaku k nezabezpečenému priecestiu) a je tu aj obmedzená rýchlosť vlakov na 100 km/hod. Zdôrazňujeme - aby bola zabezpečená BEZPEČNOSŤ a plynulosť železničnej dopravy a tiež bezpečnosť ľudí, obyvateľov Brodského pri projektovanej traťovej rýchlosti.
Realizácia takej stavby ako je vybudovanie priecestného zabezpečovacieho zariadenia na priecestí v obci Brodské pozostáva z celej rady úkonov, ktoré vyžadujú určitý nevyhnutný čas. Týmito úkonmi sú vykonanie verejnoprávneho konania o spôsobe zabezpečenia priecestia (6/2014), vypracovanie investičného zadania k výberu zhotoviteľa projektovej dokumentácie (skrátene PD) (7/2014), verejné obstarávanie (skrátene VO) zhotoviteľa PD a uzavretie zmluvy s víťazom VO (11/2014), spracovanie PD a schvaľovanie PD (9/2015), zabezpečenie stavebného povolenia (10/2015), vypracovanie investičného zadania pre výber zhotoviteľa stavby (10/2015), VO zhotoviteľa stavby a uzavretie zmluvy s víťazom VO, vlastná realizácia stavby so zabezpečením kolaudačného rozhodnutia.
ŽSR začali s realizáciou týchto úkonov už v roku 2014, čiže hneď ako sa k tomuto záväzku prihlásili. V zátvorkách k jednotlivým úkonom sú uvedené časové údaje, kedy došlo k realizovaniu daného úkonu.
V súčasnej dobe sa stavba nachádza pred vykonaním VO výberu zhotoviteľa stavby (1/2016). V mesiacoch január, február 2016 by malo prebehnúť verejné obstarávanie. Po výbere zhotoviteľa stavby (1 až 2/2016) a podpise Zmluvy o dielo s víťazom verejného obstarávania prebehne realizácia stavby s predpokladanou dĺžkou trvania 5 mesiacov.
Z uvedeného je zrejmé, že tých úkonov je veľa a u každého je dĺžka trvania rôzna a je tiež ovplyvňovaná rôznymi faktormi (napr. celkový, konkrétny priebeh VO, zapracovanie pripomienok k PD a pod.).
Predpokladaná suma určená projektovou dokumentáciou sa nedá zverejniť (pohybuje sa rádovo v stotisícoch €) a to z dôvodu prípravy VO na výber zhotoviteľa stavby (tým by bola táto súťaž ovplyvnená). Cenu, celkovú sumu vygeneruje VO.
Realizáciu obdobných investícií (prehľad všetkých ivestícií – viď príloha) do priecestí ako na zastávke Brodské vykonávajú ŽSR v rámci stavby „Zvyšovanie bezpečnosti na žel. priecestiach“:
Od roku 2012 sa v rámci tejto stavby podarilo realizovať investície na nasledovných priecestiach:
Zabezpečenie priecestného zab. zariadenia v km 7,677 na trati Horná Štubňa – Prievidza (Chrenovec)
Zabezpečenie PZZ v km 50,960 na trati Trstená – Kraľovany (Tvrdošín )
Zabezpečenie priecestného zab. zariadenia v km 36,024 na trati Čierna n/Tisou –Košice (Slovenské Nové Mesto)
Zabezpečenie PZZ v km 1,284 na trati Červená Skala -B. Bystrica (Bujakovo).
Pre jazdu vlakov po tratiach ŽSR platí legislatíva, ktorú musia ŽSR i dopravcovia plne dodržiavať, a to v záujme i obyvateľov obce Brodské. Ešte dodávame, že treba si uvedomiť, že železnica tu bola skôr. Obyvatelia, žijúci v jej okolí si musia byť vedomí jej dopadov, ktoré vyplývajú vždy z konkrétnej prevádzky a situácie na dráhe a strpieť aj takúto situáciu.
Celá doba realizácie investície, o ktorú sa zaujímate, bude zrealizovaná do dvoch rokov a nie ako vy uvádzate v otázkach „trvá vyriešenie takejto situácie 3 roky“.
