28.04.2016
Pripravujem viacero materiálov o železniciach. Odpovedali by ste mi na pár otázok? Vláda chce stavať nové terminály intermodálnej dopravy. O ktoré terminály a v akých lokalitách ide?
S uvedenou otázkou sa prosím obráťte na MDVRR.
V akej fáze je terminál v Tepličke nad Váhom? Čo je ešte treba na stavbe dokončiť a kedy sa začne užívať?
Výstavba terminálu je ukončená. Využívať sa začne po vysúťažení prevádzkovateľa. Súťaž pripravuje MDVRR.
Z akých programov a prostriedkov budú jednotlivé projekty financované?
TIP Teplička je už ukončená s využitím fondov EÚ, s ostatnými informáciami sa prosím obráťte na MDVRR.
V akej fáze je štúdia realizovateľnosti širokorozchodnej trate do Viedne? Kedy bude štúdia k dispozícii?
V rámci štúdie realizovateľnosti, ktorú obstaráva a zadáva spoločnosť Breitspur Planungsgesellschaft mbH. sa v súčasnosti stanovuje koridor a trasa, ako aj očakávané objemy prepravy tovaru. Uvedená spoločnosť rokuje so spracovateľom ďalšej časti štúdie realizovateľnosti, a to finančného a obchodného modelu výstavby a prevádzky projektu širokorozchodnej trate.
Koľko bude štúdia stáť? Podieľa sa na nej finančne aj ŽSR resp. iné slovenské inštitúcie?
Štúdiu financuje spoločnosť Breitspur Planungsgesellschaft mbH. Finálna cena ucelenej štúdie realizovateľnosti ešte nie je stanovená. ŽSR sa priamo z vlastných prostriedkov na financovaní štúdie nepodieľajú.
Neohrozí širokorozchodná trať využitie prekladísk?
Hlavnou komoditou prepravy projektu ŠRT majú byť kontajnery, takže vplyv na prekladiská sa očakáva minimálny. Jednou z úloh štúdie realizovateľnosti je aj posúdenie vplyvu na prekladiská a sieť ŽSR. Po jej finalizácií budeme mať presnejšiu odpoveď na predmetnú otázku.
Aká je predpokladaná cena širokorozchodnej a kadiaľ najpravdepodobnejšie môže viesť?
Zatiaľ ešte nie je ukončená táto časť práve spracovávanej štúdie realizovateľnosti, takže nie je možné hodnoverne odpovedať na otázku.
Koľko ton tovaru prejde ročne cez prekladisko v Čiernej nad Tisou (poprosila by som údaje za posledných 5 rokov)? Nakoľko sa využíva trať z Užhorodu do Hanisky? Koľko ton tovaru prejde ročne po tejto trati (tiež by som poprosila údaje za posledných 5 rokov)?
ŽSR nesledujú objemy prepráv v tonách (v tomto smere odporúčame obrátiť sa na nákladných dopravcov). ŽSR ako manažér infraštruktúry sledujú len počty vlakov, výkony vo vlakových km a hrubých tonových km. A tie boli nasledovné:
Čierna nad Tisou ŠRT št.hr. – Čierna nad Tisou ŠRT = 3,2 km
|
Rok |
Prechod |
HRTKM |
VLKM |
|
2 012 |
Čierna nad Tisou |
43 551 227 |
12 149 |
|
2 013 |
Čierna nad Tisou |
44 855 950 |
12 226 |
|
2 014 |
Čierna nad Tisou |
44 134 211 |
12 043 |
|
2 015 |
Čierna nad Tisou |
41 756 229 |
11 055 |
Maťovce ŠRT št. hr. – Maťovce ŠRT = 2,38 km
|
Rok |
Úsek |
HRTKM |
VLKM |
|
2 012 |
Maťovce |
33 579 426 |
15 574 |
|
2 013 |
32 087 508 |
15 257 |
|
|
2 014 |
35 380 911 |
16 293 |
|
|
2 015 |
34 845 425 |
15 924 |
