18.04.2016
Existujú spoločné jednotné pravidlá pre otváracie hodiny čakární na železničných staniciach alebo si tieto upravujú na jednotlivých staniciach?
Nie, neexistujú. Spravidla sú čakárne otvorené od odchodu prvého vlaku do odchodu, resp. príchodu posledného vlaku v daný deň.
Keďže pokladníčky na staniciach nie sú zamestnankyňami Železníc SR ale ŽSSK, zrejme nie je v ich kompetencii čakárne otvárať a zatvárať. Kto má teda na staniciach čakárne v kompetencii? Aký pracovník?
Je to zamestnanec určený prevádzkovým poriadkom stanice, zväčša sa jedná o výpravcu.
Prístup personálu v otázke čakární je rôzny. Niekde mimo otváracích hodín poskytnú pokladníčky kľúče cestujúcim s platným cestovným lístkom. Inde sa na tému čakáreň takmer odmietajú rozprávať - osobné skúsenosti.
Čakárne majú rôznu plochu. Dnes už pravdepodobne je počet cestujúcich, ktorí na nich čakajú rozdielny ako v období, keď sa väčšina z nich budovala. Aký je štandard, resp. existujú pravidlá o minimálnej ploche?
Plocha čakárne sa vypočíta na základe normy podľa predpokladanej (zistenej) frekvencie cestujúcich.
Podľa čoho sú na niektorých staniciach oddelené čakárne pre deti s matkami a inde nie?
Nie je na to pravidlo. Je to opäť dané výšou frekvenciou cestujúcich a stavebným riešením resp. požiadavkou, zväčša sa jedná o väčšie mestá.
Kontrola obsadenosti čakární výlučne cestujúcimi s cestovnými lístkami sa takmer nevykonáva. Alarmujúci je stav v Žiline, kde sa čakáreň stala nocľahárňou pre ľudí bez domova, pričom tento stav je dlhodobý a nikým neriešený. Humánnosť spoločnosti je síce sympatická, ale toto nie je riešenie pre nikoho. Navyše, na tejto stanici nie sú v jej interiéri ani lavičky, kde by si cestujúci mohol oddýchnuť, počkať na vlak, neraz aj dve hodiny. Mieni ŽSR prijať účinné opatrenia, aby čakárne všade mohli využívať skutoční cestujúci?
ŽSR vydali a sú vo všetkých staniciach vyvesené pravidla používania a správania sa na staniciach. V prípade upozornenia cestujúcich na ich nedodržiavanie kontaktujú prevádzkoví zamestnanci na to určenú zložku – Železničnú políciu.
V mnohých mestách sa vedľa seba nachádzajú autobusové a železničné stanice. Autobusové zvyčajne nemajú vlastné budovy s čakárňami a v tomto prípade cestujúci či už prestupujúci alebo čakajúci len na autobus využívajú najmä v ranných a večerných hodinách priestory železničných staníc vrátane čakární. V prípade, že by sa kontrolovali cestovné lístky u prítomných ľudí na stanici, tak by sa tu čakať nemohli. Sama takto cestujem, takže nebola by som nadšená, keby ma ráno o piatej niekto zo stanice vyhodil len preto, že som už v cieli a čakám na bus. Čakajúceho na bus sotva rozlíšite od človeka bez domova, ktorý na stanici vlastne býva, pretože lístky na autobus si cestujúci kupujú zvyčajne až v autobuse a nie sú teda preukázateľní cestujúci. Aký je názor ŽSR na túto problematiku? Mali by priestory staníc využívať len cestujúci vlakmi alebo možno prižmúriť oči, ak tam nerobia neporiadok a neobmedzujú cestujúcich tak, ako sa to deje v Žiline?
V pravidlách prepravných podmienok je uvedené, že v čakárni sa smie nachádzať iba cestujúci s platným cestovným lístkom. Posúdenie oprávnenosti pobytu cestujúceho čakajúceho na prípoj, napríklad aj na iný druh dopravy je na zložke vykonávajúcej kontrolu obsadenia čakárni.
