Železnice Slovenskej republiky


Ukladanie predmetov na koľaje ohrozuje bezpečnosť na železnici


26.04.2016

ŽSR v ostatných dňoch evidujú nárast prípadov nedovoleného ukladania rozličných predmetov na železničné koľaje. V priebehu štyroch dní, od 20. do 23. apríla bolo zaznamenaných až 7 takýchto prípadov. Iba v prvom štvrťroku to bola celá tridsiatka situácií, keď sa na koľaji nachádzali cudzie predmety, ktoré tam nemali čo robiť. Ľudia, ktorí ich tam položili, sa pritom dopúšťali skutku, ktorý by mohol byť klasifikovaný aj ako trestný čin všeobecného ohrozenia, za ktorý hrozí vysoký trest. Prekážka na trati totiž vážne ohrozuje bezpečnosť a plynulosť železničnej dopravy. 

V priebehu štyroch dní, od 20. do 23. apríla ŽSR zaevidovali nasledovné prípady vandalizmu:

20. apríl o 16.00 h Horná Streda
Rušňovodič vlaku R 703 (ZSSK) ohlásil naukladané kamene v 1. traťovej koľaji, na ktoré nabehol s hnacím koľajovým vozidlom (HKV) – bez poškodenia.

20.
apríl o 17.30 h Handlová – Sklené pri Handlovej
Rušňovodič vlaku Os 5613 zbadal na koľaji v km 17,000 časť karosérie z auta, prekážku odstránil a pokračoval v jazde bez následkov.

21.
apríl o 15.20 h Piešťany
Rušňovodič vlaku R 606 ohlásil po odchode zo ŽST naukladané kamene na koľaji. Bez poškodenia HKV.

21.
apríl o 20.00 h Svätý Jur – Bratislava – Rača
Rušňovodič vlaku R 610 ohlásil, že počas jazdy v km 12,679 narazil do hasiaceho prístroja, hodeného medzi koľajami. HKV má poškodený kohút hlavného vzduchojemu.

23.
apríl o 15.19 h Vydrník – Poprad Tatry
Rušňovodičom vlaku Os 7818 spozorované naukladané kamene na 1. traťovej koľaji na zastávke Gánovce. Kamene z koľaje odstránené rušňovodičom nákladného vlaku.

23. apríl o 16.45 h Dolný Štál – Dunajská Streda
Rušňovodič vlaku Os 4340 narazil v km 52,000 do fúrika, ktorý bol umiestnený na koľajniciach. Na HKV poškodený pluh.

23. apríl o 19.17 h Svätý Jur – Pezinok
Rušňovodič Os 2031 nahlásil v km 13,700 poukladané dosky na koľajových pásoch. 

Pri každom strete s cudzím predmetom v koľajisku takmer vždy dochádza k zmeškaniu vlakov a niekedy až k prerušeniu železničnej prevádzky. Nárazom sa zvyčajne poškodí pluh hnacieho koľajového vozidla, navyše môže dôjsť k rozveseniu alebo poškodeniu brzdových hadíc. Veľmi často dochádza aj k poškodzovaniu odkrytých častí mazania okolesníkov, prípadne snímačov vlakového zabezpečovača. Po takomto incidente vlaková súprava vždy zastaví, rušňovodič prehliadne rušeň a zhodnotí rozsah poškodenia a možnosti ďalšej jazdy. Ak poškodenie nie je vážnejšie, môže súprava pokračovať v ďalšej jazde. Ak je poškodenie vážnejšie, napr. ak je poškodený vzduchojem alebo sú odlomené kohúty – odkaľovače, musí sa rušeň vymeniť za náhradné HKV. Motorové vozne sú často po poškodení olejového, palivového prípadne chladiaceho potrubia neschopné ďalšej jazdy. 

Počas prvých troch mesiacoch roka 2016 ŽSR zaznamenali 30 prípadov, keď sa na koľaji nachádzali cudzie predmety.

Až 6 prípadov položenia cudzích predmetov v koľaji ŽSR zaregistrovali v marci na trati Kremnica – Kremnické Bane. Väčšinou to boli vytrhnuté kilometrovníky, ale vlakom zatarasili cestu aj naukladané kamene, spílený strom položený krížom cez koľajnicové pásy, alebo železná zábrana. A 21. marca osobný vlak v ŽST Kremnica narazil do lopaty vo výhybke č. 11 a výhybkového návestidla v koľaji. V trojmesačnej štatistike prevládajú naukladané kamene alebo drevá položené na koľajniciach, no zaevidovaných bolo aj viacero absurdných prípadov, kedy vlaky narazili do snehuliaka, chladničky, toalety, nákupných vozíkov alebo dokonca do cestnej dopravnej značky.

Najnebezpečnejší prípad tohto roku ŽSR zaznamenali 3. apríla o 22.25 h v úseku Ľubochňa – Ružomberok, kde vlak Os 3439 ZSSK narazil do tehál naukladaných do výšky cca 1 metra na 1. traťovej koľaji. Pri zrážke došlo k poškodeniu hnacieho koľajového vozidla, úplnému zastaveniu dopravy po oboch traťových koľajach na 15 minút.

Všetky prípady vyšetrujú aj príslušníci Policajného zboru. Podľa vyjadrenia por. Mgr. Martin Wäldla z oddelenia komunikácie a prevencie Prezídia Policajného zboru je právna kvalifikácia skutku, pri ktorom trestne zodpovedný páchateľ (pre priestupok vek páchateľa od 15 rokov, pre trestné činy vek páchateľa od 14 rokov) úmyselne kladie do koľajiska predmety, závislá od množstva faktorov (napr. druh prekážky, jej veľkosť, spôsob a miesto jej uloženia v koľajisku, druh prichádzajúceho vlaku - osobný vlak, nákladný vlak, rýchlosť prichádzajúceho vlaku, miestne pomery na trati t.j. viditeľnosť prekážky - umiestnená na rovnom úseku, prípadne za oblúkom a iné) a preto nie je možné vo všeobecnosti konštatovať, či ide o priestupok, prípadne o trestný čin a aký.   

V prípade, ak by bol skutok posúdený ako priestupok, podľa zákona o dráhach hrozí páchateľovi pokuta v blokovom konaní vo výške od 15 do 100,-€ a v správnom konaní je to pokuta od 100 do 1000,-€. 

V prípade, ak by bol skutok posúdený ako trestný čin, tak konanie páchateľa by bolo možné kvalifikovať napríklad ako trestný čin všeobecného ohrozenia, kde v prípade miernejšej kvalifikácie hrozí tresť odňatia slobody v trvaní od 1 do 5, alebo od 4 do 10 rokov, v prípade najprísnejšej kvalifikácie to môže byť 20 až 25 rokov, alebo doživotie.

ŽSR vyzývajú verejnosť, aby bola všímavá k dianiu na železnici a aby pri zistení podozrivého konania či pohybu cudzích osôb na železnici či v blízkosti majetku ŽSR kontaktovala políciu a tak pomohla eliminovať trestnú činnosť.





Právne dokumenty