20.10.2015
1. Z akého dôvodu ste zrušili krycie návestidlá v nákladisku Závadka nad Hronom? Vyčíslili ste náklady spojené s ponechaním a udržaním vo funkčnom stave dovtedy používaného zabezpečovacieho zariadenia? Máte vyčíslené náklady dopravcov, ktorí z dôvodu zníženia a opätovného zvýšenia traťovej rýchlosti na 40 a spät na 70km/h zbytočne mrhajú trakčnou energiou a tvoria ekologickú záťaž pre životné prostredie len preto, že ste nie schopní, keď nie zdokonaliť, tak minimálne udržať stav železničnej infraštruktúry podľa zákona? Refundujete im nejakým spôsobom spomínané náklady?
V dôsledku podstatného zníženia vlakovej dopravy a využívania nákladiska Závadka nad Hronom od 90. rokov minulého storočia dochádzalo k situáciám, kedy dlhodobo nepoužívané zabezpečovacie zariadenie (hlavne predzvesti) nebolo možné v prípade potreby prestaviť do požadovanej polohy a obslúžiť nákladisko. Dochádzalo k násilnému poškodzovaniu stavacieho kozlíka pracovníkmi vlakových čiat a vandalmi, k vykrádaniu a poškodzovaniu drôtovodov a iných častí zabezpečovacieho zariadenia. Tento stav viedol k situácii, kedy sa krycie návestidlá a predzvesti nedali obsluhovať, v prípade obsluhy nákladiska sa neprestavovali do polohy STOJ resp. VÝSTRAHA.
Vzhľadom na vek mechanických návestidiel (cca 90 rokov) a z toho vyplývajúcu pokročilú koróziu v priestore päty stožiarov mechanických návestidiel bol Výskumný a vývojový ústav železníc Žilina (VVÚŽ) požiadaný o ultrazvukové meranie hrúbky stien stožiara krycích návestidiel Lk, Sk. Výsledky meraní ukázali jamkovú koróziu s viditeľným úbytkom materiálu. Na základe meracieho protokolu bola zakázaná údržba mechanických návestidiel Lk, Sk výstupom po stožiari.
K uvedenému treba poznamenať, že akékoľvek náhradné diely na mechanické návestidlá a predzvesti sa niekoľko desaťročí nevyrábajú, niet ich odkiaľ zohnať.
Preto v záujme zachovania bezpečnosti udržujúcich zamestnancov a vlakovej dopravy v obvode nákladiska bolo navrhnuté zrušenie krycích návestidiel nákladiska Závadka nad Hronom.
ÚRŽD (Úrad pre reguláciu železničnej dopravy) so sídlom v Košiciach bol požiadaný o povolenie na odstránenie časti stavby na dráhe a to : „Mechanické návestidlá a ich mechanické predzvesti Závadka nad Hronom“, v žkm 20,915 – 23,151 v úseku železničnej trate Červená Skala – Banská Bystrica v k.ú. Závadka nad Hronom p.č. 1236/3, 1236/1, 1236/2 a 1776.
Na základe rozhodnutia ÚRŽD č.j. 5436/2013/S4-V-Rt zo dňa 17.6.2013 Sekcia OZT OR Zvolen v júli 2013 pristúpila k odstráneniu časti tejto stavby.
2. Prečo už tretím rokom nie sú funkčné predzvesti krycích návestidiel na odb. Chvatimech a sú v trvalej výstrahe? Máme očakávať, že vďaka vašej neschopnosti dôjde opäť k zníženiu traťovej rýchlosti podobne, ako to bolo v Závadke?
Predzvesti krycích návestidiel na odb. Chvatimech sú v trvalej výstrahe z rovnakých dôvodov, ako bolo spomenuté v prípade Závadky nad Hronom. Keďže do stanice Hronec nebola pravidelná doprava, niekedy sa obsluhovali len jedenkrát v mesiaci, dochádzalo k ťažkému chodu drôtovodov, nemožnému prestaveniu predzvestí či k pochybnej návesti na predzvesti a to hlavne v zimných mesiacoch. Ani pravidelná údržba, mazanie zariadenia nepomôže, pokiaľ sa toto zariadenie nepoužíva a mazacie prostriedky sa tak nedostanú na miesta, kde sú potrebné.
Z výsledkov ultrazvukových meraní vykonaných VVÚŽ Žilina v roku 2013 vyplynulo, že prevádzka návestidla Lk v odb. Chvatimech, vzhľadom na celkový vek používania a pôsobenie klimatických podmienok, je náchylná vysokému riziku zrútenia. Prednosta sekcie OZT Zvolen následne vydal opatrenie, ktorým zakazuje zamestnancom vystupovanie na uvedené návestidlo.
Na základe požiadavky bola zaradená v roku 2013 do plánu investícií stavba na rekonštrukciu uvedeného zariadenia. Po spracovaní investičného zadania potom bola v zmysle ZoD č.1100036799/2014 fy PRODEX s.r.o. Bratislava vypracovaná a následne schválená projektová dokumentácia vrátane stavebného povolenia č.j. 17138/2015/C343 na uvedenú rekonštrukciu.
V súčasnej dobe sa čaká na pridelenie finančných prostriedkov na realizáciu stavby.
3. Prečo sa od začiatku roka jazdí v Brezne a v Polomke cez výhybky 10km/h? Kompenzujete finančne dopravcovi zmeškávanie vlakov, prípadne financie na premrhanú trakčnú energiu? Je skutočne technicky nutné jazdiť 10km/h aj v priamom smere (na 1. dopravnú koľaj)? Prečo prechodné obmedzenie traťovej rýchlosti nie je označené návestidlami pre POTR v zmysle predpisu Z1? Podľa Z1 sa POTR označuje! Je síce pravda, že ak nie je označené, platí pre celé zhlavie, ale nie je nikde napísané, že sa neoznačuje! Je to porušenie predpisu a hrubé ohrozenie bezpečnosti železničnej dopravy, kde rušňovodiči dostanú LEN písomný rozkaz hodinu pred tým 43km pred daným miestom a obmedzenie nie je označené!
V Brezne a Polomke je zavedená POTR 10km/h z dôvodu zlého technického stavu výhybiek - zlá držebnosť upevňovadiel vo výhybkových podvaloch, ktoré je potrebné vymeniť a zatiaľ ešte neboli dodané. Po ich výmene je možné odstrániť túto POTR. Cez miesto so zavedenou zníženou rýchlosťou sa jazdí na písomný rozkaz v zmysle predpisu Z1 podľa čl.168, teda nie je porušovaný žiadny predpis a ani bezpečnosť jazdy ako sa domnievate.
4. Z akej legislatívy či noriem vychádza váš interný predpis o priecestiach Z12? V zákone 513 sa píše, že pri úrovňovom križovaní dráhy s cestnou komunikáciou má prevádzka dráhy prednosť pred cestnou premávkou. Mať prednosť je v zákone 49 vymedzené takto: dať prednosť v jazde je povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy.
Prečo majú teda vlaky obmedzenú rýchlosť, keď majú zo zákona 513 prednosť? Prečo je v predpise Z12 špecifikovaný rozhľadový trojuholník, keď podľa zákona 49 stačí, aby bolo vlak počuť? - Vodič nesmie vchádzať na železničné priecestie, ak už vidieť ALEBO POČUŤ prichádzajúci vlak alebo iné dráhové vozidlo alebo ak POČUŤ najmä jeho HÚKANIE alebo PÍSKANIE. Návestidlá s návesťou pískajte sú v dostatočnej vzdialenosti pred priecestím tak, aby aj to najpomalšie vozidlo bezpečne opustilo priecestie, ak jeho vodič počuje húkanie alebo pískanie prichádzajúceho vlaku, nemusí ho aj vidieť. Kompenzujete dopravcom finančné náklady vzniknuté opätovným rozjazdom po znížení traťovej rýchlosti pred takýmito priecestiami?
Úlohou tohto predpisu je premietnutie ustanovení súvisiacej legislatívy ( zákon o dráhach, dopravný poriadok dráh, cestný zákon - zákon o pozemných komunikáciach, zákona o cestnej premávke) a technických požiadaviek určených normami (STN 73 6380, STN 34 26 50, STN P 34 2651) do jedného dokumentu, ktorý je zrozumiteľný pre zamestnancov ŽSR zúčastnených na prevádzke železničných priecestí, či už z pohľadu správy, údržby alebo prípravy projektovej dokumentácie.
Ako je z legislatívneho a tiež z technického pohľadu zrejmé, vlak má prednosť pred cestným vozidlom. Fyzikálne zákony platia tiež i pre prijatie bezpečnostných pravidiel na úrovňovom križovaní pozemnej komunikácie so železničnou dráhou. Keďže sluchové vnímanie u vodičov motorových vozidiel je problematické ( nepočujúci vodič, hluk motora , autorádio a pod.) aj napriek tomu, že ho zákon o cestnej premávke pozná, technické normy určujú podmienky stretu založené na zrakovom vneme. V zmysle normy STN 73 6380 sú rozhľadové pomery určujúcim parametrom pre vzájomné pretínanie jazdných dráh cestného vozidla s koľajovým a tieto sú základom pre rozpracovanie problematiky bezpečnosti na železničných priecestiach v predpise ŽSR Z 12. Limitujúcou veličinou pre určenie rozhľadových pomerov je rýchlosť železničného vozidla ako parametra na určenie doby, ktorú ma cestné vozidlo na opustenie železničného priecestia pred príchodom vlaku. Z dodržania rozhľadových pomerov ( tzv. miestne pomery) je zrejmá prípadná potreba zníženia traťovej rýchlosti pre zachovanie bezpečnosti na železničnom priecestí.
Trvalé obmedzenia rýchlosti sú súčasťou informácií o traťových pomeroch uvedených v Tabuľkách traťových pomerov platných v plnom rozsahu pre dopravcov. Ak sa príslušný dopravca rozhodne vykonávať na príslušnej trati podnikateľskú činnosť, musí ich akceptovať.
