Železnice Slovenskej republiky


ŽSR/firma ECB a.s. a jej zmluvné vzťahy + modernizácia


03.11.2015

Spoločnosť Euro Continental Building (ECB) tvrdí, že má pohľadávky zhruba 2 mil. eur voči spoločnostiam TSS Grade, resp. Združeniu Pod Brezinou a OHL ŽS za práce vykonané na stavbách modernizácie tratí Zlatovce - Tren. Teplá, Beluša - Púchov a Považská Teplá - Žilina.

Po preverení skutočnosti ŽSR zistili od svojich zhotoviteľov - TSS Grade a.s. a OHL ŽS a.s, že všetky odsúhlasené faktúry od ECB boli uhradené, v celkovej výške 2 198 111,74 € z fakturovaných 2 267 335,49€. Neuhradené zostáva 69 223,75 €, čo je položka zádržné, ktorá je plne v zmysle európskej legislatívy. Zhotoviteľ je o nej informovaný už v čase výberového konania a vypláca sa až po ukončení stavby. Zádržné slúži ako istota, aby zhotoviteľ odstránil prípadné nedorobky a chyby. 

Po preverení skutočnosti ŽSR konštatujú, že zo strany OHL ŽS a.s. a TSS Grade a.s. momentálne prebiehajú zmenové konania a odsúhlasovanie ďalších prác vo výške 332 981,49 €, ku ktorým má ECB predložiť súpis vykonaných prác. ŽSR nemajú informácie, ani po preverení od zhotoviteľov, kde a v čom majú byť 2 milióny € za nezaplatené práce, o ktorých hovorí firma ECB. 

Aké je stanovisko ŽSR k tomuto prípadu, prečo vaši hlavní zhotovitelia na uvedených stavbách dlhujú tejto firme peniaze a ako to chcete ako investor riešiť? 

Firma Euro Continental Building a.s. nie je a ani nebola zmluvným partnerom ŽSR. ŽSR nevstupujú do zmluvných vzťahov zhotoviteľa so svojimi dodávateľmi, aj keď o dianie na stavbách sa samozrejme zaujímajú a pravidelne sa v tejto veci organizujú aj kontrolné dni a týždňové, resp. mesačné hlásenia.

ŽSR za všetky práce zaplatili v plnej výške zmluvnému partnerovi  a stavebný úrad vydal právoplatné predčasné užívanie na predmetné objekty. Čo sa týka užívania objektov, všetko je v súlade so stavebným zákonom. 

Evidujú ŽSR nevyplatené peniaze za vykonané práce týchto zhotoviteľov aj voči iným subdodávateľom na týchto stavbách?

Nie neevidujú, ŽSR nevstupujú do zmluvných vzťahov zhotoviteľa so svojimi dodávateľmi, aj keď samozrejme uvedené sledujú. 

V akom štádiu je modernizácia tratí Zlatovce - Tren. Teplá, Beluša - Púchov a Pov. Teplá - Žilina?

Modernizácia úseku Zlatovce – Trenčianska Teplá pokračuje, momentálne sa odsúhlasuje so zhotoviteľom zmena harmonogramu prác.
Modernizácia Beluša – Púchov bola ukončená v zmysle zmluvy a harmonogramu a vlaky už týmto úsekom premávajú.
Na úseku Považská –Teplá – Žilina sa pracuje v zmysle zmluvy a harmonogramu.

Koľko peňazí sa na týchto stavbách doteraz prestavalo, z toho koľko zo zdrojov EÚ, štátneho rozpočtu a ŽSR, a koľko ešte zostáva použiť?  

Zlatovce - Tren. Teplá:    
127 138 671,28 EUR; EÚ zdroj: 0 EUR; ŠR zdroj: 0 EUR; Štátna dotácia: 35 641 723,03 EUR VZ - vrátane splátok: 91 496 948,25 EUR;
zostáva použiť: 108 461 328,72 EUR
 

Beluša – Púchov:
66 433 981,27 EUR; EÚ zdroj: 55 268 249,17 EUR; ŠR zdroj: 9 753 220,44 EUR; Štátna dotácia: 1 412 511,66; EUR;
zostáva použiť:  21 652 165,72 EUR
 

Pov. Teplá – Žilina: 47 304 497,78 EUR; EÚ zdroj: 36 059 131,27 EUR; ŠR zdroj: 6 363 376,09 EUR; Štátna dotácia: 4 881 990,42 EUR;
zostáva použiť:  27 382 867,87 EUR
 

Ako to vyzerá špeciálne s financovaním prác na úseku Zlatovce – Trenčianska Teplá, na ktorý pre problematický tender a spory nebudú použité peniaze EÚ? A ako je to s finančným vyrovnaním ŽSR a ministerstva dopravy, pokiaľ ide o sumu na nenávratný finančný príspevok, ktorý by ste mali vrátiť?

Na základe Dohody o splátkach medzi ŽSR a MDVRR, ŽSR dňa 27.10.2015 uhradili poslednú splátku, čím v zmysle splátkového kalendára bol záväzok ŽSR voči MDVRR finančne vysporiadaný. 

Kedy mali byť podľa pôvodného plánu odovzdané zmodernizované úseky Zlatovce - Trenčianska Teplá, Beluša - Púchov a Považská Teplá - Žilina a kedy budú odovzdané podľa aktuálneho stavu prác? Aké sú príčiny meškania, kto je za to zodpovedný a aké z toho vznikajú škody?

Pôvodný harmonogram je zrejmý zo zverejnených zmlúv. Beluša – Púchov bolo už uskutočnené odovzdávacie a preberacie konanie a Považská Teplá – Žilina sa ide podľa pôvodného harmonogramu. Ohľadne prác v úseku Zlatovce – Trenčianska Teplá sa rokuje so zhotoviteľom o zmene harmonogramu prác. 

Hlavné príčiny meškania a pripravovanej zmeny harmonogramu prác? Požiadal o predĺženie lehoty prác zhotoviteľ (združenie na čele s TSS Grade) a o aké dlhé obdobie? Sú to opodstatnené dôvody, kedy by mala byť stavba dokončená?

Príčiny meškania sa analyzujú. V súčasnej dobe zaznamenávame časové sklzy na niektorých stavebných objektoch (ďalej len „SO“) stavby, ktoré boli zapríčinené viacerými nepredvídateľnými faktormi v závislosti od povahy a technickej náročnosti stavebných objektov, konštrukčných vlastností, umiestneniu a pod. Ide predovšetkým o zle vytýčené inžinierske siete, resp. správca sieti na predmetnom úseku nelokalizoval žiadne inžinierske siete, čelili sme povodni, museli byť prepracované projektové dokumentácie mostov z dôvodu zmeny seizmicity a pod. Bolo potrebné uskutočniť zmeny projektovej dokumentácie a z tohto titulu odsúhlasiť naviac práce a pod. 

Pôvodná zmluvná cena prác spolu s rezervou bola 244,970 mil. eur bez DPH (293,964 mil. eur vrátane DPH). Aká je aktuálna zmluvná cena - zvýšila sa? Ak áno, o koľko a prečo?

Zmluvná cena zostáva nezmenená.





Právne dokumenty