Železnice Slovenskej republiky


Železničné priecestia - Martin


27.03.2015

Obraciam sa na Vás s otázkami ohľadom dvoch žel. priecestí v meste Martin. Jedná sa o priecestia na ul. Kratinovej a Škultétyho -ČS armády - Nováková. Na ulici Kratinovej sme dostali divácky podnet ohľadom toho, že nefunguje správne signalizácia (niekedy svietia červené svetlá ale vlak neprejde) a ohľadom toho, že priecestie je zničené. Preto by som Vás poprosil odpovede na otázky ohľadom tohto priecestia.
Šetrením v ŽST Vrútky nebol zistený ani potvrdený prípad uzatvorenia priecestia manuálne výpravcom na dlhú dobu. Uzatvorenie a otvorenie priecestia je ovplyvňované jazdou vlaku prípadne posunujúceho dielu. Situácia uvedená v oznámení však môže nastať úmyselným konaním cudzích osôb (cudzí vplyv), na čo zamestnanci ŽSR nemajú vplyv.

- Plánujú ŽSR rekonštruovať dané priecestie?
- Ak áno za akých okolností a kedy. Ak nie prečo?
- Môžu alebo preverili ŽSR funkčnosť daného priecestia?
- Neplánujú ŽSR pridať k priecestiu závory alebo ich inak zabezpečiť? 

Priecestné zabezpečovacie zariadenie svetelné bez závor (PZS) v km 310,206 - Kratinova ulica :

Na základe Vášho podnetu bola na zariadení vykonaná mimoriadna prehliadka s preskúšaním zapínania výstrahy zo všetkých smerov a zo všetkých koľají, smerujúcich k priecestiu. Pri prehliadke neboli zistené žiadne poruchy. Samotné PZS je pravidelne udržiavané, je v dobrom fyzickom stave, preto si nevyžaduje rekonštrukciu. 

Ohľadom priecestia na križovatke ulíc Škultétyho - ČS armády - Nováková, kde sa nachádzajú aj novoinštalované elektrické závory, by som Vás poprosil odpovede na tieto otázky. Priecestie bolo rekonštruované so skúšobnou prevádzkou:

a) ako dopadla skúšobná prevádzka (aspoň priebežne výsledky)
b) kedy plánujete ostré spustenie (alebo ak bolo tak kedy)
c) Skúšobná prevádzka je viac ako rok, nastali nejaké problémy pri priecestí?

Priecestné zabezpečovacie zariadenie svetelné so závorami (PZZ) v km 306,077- Československej armády :

Od júna 2014 (9 mesiacov) je v prevádzkovom overovaní  v ŽSR nový typ PZZ so závorami RLC 23 Altpro. Zariadenie je v prevádzke za zvýšeného dozoru údržby a obsluhy Oblastného riaditeľstva ŽSR Žilina a technickej kontroly Výskumného a vývojového ústavu železníc (VVÚŽ Žilina). Doteraz sa na PZZ nevyskytli závažné poruchy. Ešte sa však riešia technické detaily, týkajúce sa pohonu závor, zobrazovania prevádzkových a poruchových stavov zariadenia, súčinnosti so staničným zabezpečovacím zariadením. Prevádzkové overovanie je určené na 12 mesiacov. Po uplynutí tohto času bude vykonané vyhodnotenie. Až na základe výsledkov vyhodnotenia bude možné určiť ďalší postup. 

ŽSR neplánujú v roku 2015 ani jedno z uvedených priecestí rekonštruovať z finančných dôvodov.

Chcem Vás ešte poprosiť informácie k žel. priecestiu v meste Martin na križovatke ulíc Škultétyho - ČS armády - Nováková. V čom je samotné zariadenie iné ako pôvodné a koľko takýchto priecestí je na Slovensku (Dostala sa ku mne informácia, že by malo byť jediné).

Mimochodom, priecestie nemôže byť na križovatke, ale je na ulici Československej armády, ako už bolo predtým uvedené. 

Ak je nejaké zabezpečovacie zariadenie v prevádzkovom overovaní, to znamená, že toto zariadenie od výrobcu ALTPRO je prvé na ŽSR, ešte sa len overuje, nie je v trvalej prevádzke. 

Rozdiely staré/ nové zariadenie:

Staré zariadenie - technické vyhotovenie zodpovedá 19.storočiu - mechanické pohony, mechanické závislosti. 

Nové zariadenie - zodpovedá 21.storočiu – elektronika, technologický počítač, softvérové riadenie, elektrické pohony závor, LED svietidlá ( pozor, podobné elektronické zariadenia, ale od iných výrobcov, už sú na ŽSR v prevádzke).





Právne dokumenty