08.06.2015
Výsledky analýzy vzorky zeminy, ktoré boli odobrané na preskúmanie 4. mája 2015 v Bytči – Hrabovom jednoznačne potvrdili, že neboli kontaminované a sú vhodné na uskladnenie ako inertný materiál. Uvedené sa konštatuje v protokole zo skúšky zo dňa 01.06.2015 vydaný spoločnosťou EUROFINS BEL/NOVAMANN s.r.o., Nové Zámky.
Spoločnosť EUROFINS BEL/NOVAMANN s.r.o. konštatuje, že v zmysle vyhlášky Ministerstva životného prostredia SR č. 263/2010 prílohy 11 b) odpad až na obsah antimónu (0,013mg/l) vo vodnom výluhu pre všetky ďalšie parametre spĺňa podmienky pre uloženie na skládky určené pre inertné materiály.
Analyzovaná zemina tvorí podložie lôžka železničnej trate určenej k výmene. Realizovala sa porovnávacia analýza zeminy odobratej z danej lokality mimo železničného lôžka, ktorá preukázala zvýšený obsah antimónu vo vodnom výluhu (0,043mg/l). Z geologickej mapy sledovanej lokality je obsah antimónu v horizonte a rozsahu 0,7 až 1,3 mg/kg a pre substrát v rozsahu 3,2 až 10,7 mg/kg. Uvedené namerané hodnoty potvrdzujú, že vyššia hodnota antimónu v sledovanej priemernej vzorke je daná prirodzeným posadím a nie je spôsobená kontamináciou spôsobenou ľudskou činnosťou.
Vzhľadom na ostatné sledované parametre vrátane ekotoxicity spoločnosť EUROFINS BEL/NOVAMANN s.r.o., ďalej konštatuje, že odpad má charakter odpadu inertného materiálu a je ho možné v danej lokalite využiť ako materiál na vyrovnávanie terénnych nerovností, do telies stavieb, ak spĺňa fyzikálno-mechanické a iné vlastnosti určené pre takéto využitie, mimo poľnohospodárskej pôdy a aj zneškodniť ho uložením na skládky odpadov určených pre inertné odpady.
Spoločnosť TSS GRADE, a.s. ako vedúci člen Združenia TEBS uvádza nasledovné:
„Uvedené výsledky len potvrdili skutočnosť, že Združenie TEBS pri modernizácii železničnej trate postupuje v súlade so zmluvou, ktorú má uzatvorenú s investorom stavby a v súlade s platnou legislatívou týkajúcou sa nakladania s odpadom. Vzhľadom k tomu, že Združenie TEBS nekonalo nijakým spôsobom protiprávne, no i napriek tomu musí znášať negatívne následky medializácie tejto kauzy, ktorá sa od začiatku nezakladala na pravdivých skutočnostiach, podnikne potrebné právne kroky za účelom ochrany jeho záujmov, dobrej povesti a obchodného mena.“
História problematiky a predchádzajúce vyjadrenia ŽSR:
Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) preverili u zhotoviteľa stavby „ŽSR, Modernizácia trate Púchov – Žilina pre rýchlosť do 160 km/hod., II etapa – úsek Považská Teplá /mimo/ - Žilina /mimo/" podnety z viacerých strán o tom, že zo stavby ŽSR je vyvážaný kontaminovaný odpad.
Zmluvným partnerom ŽSR pre vyššie uvedenú stavbu je „Združenie TEBS“, ktoré je v zložení:
- TSS GRADE, a. s., Dunajská 48, 811 08 Bratislava, Slovenská republika – vedúci člen,
- BÖGL a KRÝSL, k. s., Praha, člen združenia,
- Swietelsky Baugesellschaft G.m.b.H., Linz, Rakúsko, člen združenia.
Finančné náklady na modernizáciu tohto úseku predstavujú sumu 153,349 milióna eur s DPH.
Na ucelenej časti stavby (UČS) č. 49 - Železničná stanica Bytča - realizuje stavebný objekt železničného spodku firma ALPINE SLOVAKIA, spol. s r. o., ako schválený Podzhotoviteľ.
Stavba je realizovaná podľa schválenej projektovej dokumentácie a vydaných stavebných povolení. Všetky potrebné doklady a podklady sú súčasťou žiadostí o vydanie stavebných povolení. Jedným z podkladov je aj dokument o nakladaní s odpadmi.
Vývoz zeminy zo stavby „ŽSR, Modernizácia trate Púchov - Žilina pre rýchlosť do 160 km/hod" II. etapa, ( úsek Považská Teplá /mimo/ - Žilina /mimo)" je uskutočňovaný na základe zmluvy o zabezpečení odpadového hospodárstva medzi TSS Grade, a. s., a ŽSD Slovakia, s. r. o. ŽSD Slovakia, s. r. o., je schválený poddodávateľ ŽSR a na predmetnú lokalitu - parcela č. 3108/1 KN kat. územie Veľká Bytča má vlastnú zmluvu o odbere a uložení odpadov s firmou K-TRANS KUČAVÍK, s. r. o. V predmete zmluvy je popísané, že stavba bude voziť odpad kategorie „O“ kamenivo a zemina na danú lokalitu pričom úpravu terénu rozhŕňaním vykonáva firma K-TRANS KUČAVÍK, s. r. o. To znamená, že s rozhŕňaním zeminy na pozemku nemá ŽSD Slovakia, s. r. o., alebo zhotoviteľ stavby Združenie TEBS nič spoločné. Majiteľom pozemku parc. č. 3108/1 KN je p. Židek. Použitie zeminy na vyrovnanie terénnych nerovností bolo odsúhlasené Oddelením výstavby a životného prostredia Mestského úradu v Bytči.
Na základe prešetrení podnetov Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) konštatujú a potvrdzujú, že kontaminovaným materiálom, vzniknutým pri modernizácií železničnej trate, nie je zavážaná žiadna plocha. Zo železničnej stanice Bytča sa v rámci stavby v súčasnosti vyvážajú výkopové zeminy výlučne na plochy susediace so štrkoviskami, nepoužívajú sa na zásyp vodných plôch. Ide výlučne o inertný materiál, ktorý bol v rámci projektu aj v priebehu prác kontrolovaný v akreditovanom laboratóriu. V dokumentácii pre realizáciu stavby je v prílohovej časti každého stavebného objektu riešená klasifikácia a bilancia odpadov a nakladanie s odpadmi. V objektoch, kde sa vyskytuje odpad rôznej kategórie, je presne stanovené, ako s ktorou kategóriou treba naložiť. Stavebný dozor pravidelne kontroluje prvotné doklady vystavené prevádzkovateľmi skládok, ktoré mu predkladá Zhotoviteľ stavby a kontroluje tiež dodržiavanie povinnosti Zhotoviteľa tento odpad ukladať na skládku.
Zemina klasifikovaná ako nebezpečný odpad je v rámci stavby „ŽSR, Modernizácia trate Púchov – Žilina, pre rýchlosť do 160 km/hod., II. etapa – (úsek Považská Teplá /mimo/ – Žilina /mimo/)“, zneškodnená biodegradáciou, firmou s povolením na túto činnosť a je vylúčené, aby sa materiál podobného charakteru likvidoval spôsobom, ktorý je prezentovaný v médiách.
Zároveň uvádzame, že pre určenie spôsobu nakladania s prebytočnou zeminou je rozhodujúca jej ekologická kvalita. Analýzy sa vykonávajú jednak v štádiu spracovania projektovej dokumentácie, ale aj počas samotnej realizácie stavby. Na ďalšie využitie pre terénne úpravy sa používa len výkopová zemina neznečistená nebezpečnými látkami. Zemina obsahujúca nebezpečné látky je likvidovaná externou firmou oprávnenou na túto činnosť na svojich lokalitách podľa Zákona o odpadoch č. 223/2001 Z.z.
Železničný zvršok nie je možné považovať výlučne za odpad ako celok a len v ojedinelých miestach vykazuje vlastnosti nebezpečného odpadu. Ide predovšetkým o miesta v oblasti výhybiek, príp. miesta, kde dochádza k zvýšeným dynamickým účinkom v interakcii koľaj- železničné vozidlo. To znamená, že vo väčšine prípadov sa materiál spĺňajúci príslušné normy používa v rámci stavebnej činnosti. V rámci celej stavby „ŽSR, Modernizácia trate Púchov – Žilina, pre rýchlosť do 160 km/hod., II. etapa – (úsek Považská Teplá /mimo/ – Žilina /mimo/)“ sa na základe výsledkov projektovaného prieskumu uvažuje s nebezpečným odpadom len na ucelenej časti (UČS) č.49 - ŽST Bytča v celkovom množstve 1126 t. s predpokladaným finančným nákladom vo výške 45 040 Eur, na UČS č. 48 - úsek Považská Teplá - Bytča sa predpokladá odťažiť celkové množstvo nebezpečného odpadu vo výške 40 t s nákladom 1 600 Eur (bez DPH).
Výsledky vzoriek výkopových zemín uložených na spornú lokalitu sú v súlade s hodnotami pre odpad prijateľný na uloženie ako inertný materiál v podľa vyhlášky Ministerstva životného prostredia SR č. 310/2013 Z.z., t.j. spĺňajú požadované kritéria na uloženie odpadu, ktorý nevykazuje parametre nebezpečného odpadu a je posudzovaný ako ostatný odpad.
Z výsledkov skúšok zeminy, ktoré boli odobraté v dňoch od 12. 03. 2014 do 07. 08. 2014 vyplýva, že posudzovaný materiál je vhodný na uloženie bez vplyvu poškodenia životného prostredia.
ŽSR na základe informácií od zástupcov stavby upozorňujú na fakt, že miestne šetrenie, resp. sledovanie dovozu materiálu Políciou SR a TV Markíza prebiehalo v mieste, odkiaľ je ďalej možné pokračovať v doprave na ďalšie dve skládky. Od 25. 04. 2015 zo stavby „ŽSR, Modernizácia trate Púchov – Žilina, pre rýchlosť do 160 km/hod., II. etapa – (úsek Považská Teplá /mimo/ – Žilina /mimo/)“ nedošlo k žiadnemu odvozu zeminy, resp. vyzískaného materiálu na danú lokalitu. Na základe tohto je možné predpokladať, že zdokumentovaná doprava bola realizovaná inými právnymi subjektmi, ktorí vyvíjajú stavebné aktivity v uzle Bytča, resp. jej blízkosti.
Dňa 27. 04. 2015 bolo vykonané miestne zisťovanie za účasti RNDr. Miloslava Badíka - špecialista enviromentu stavebného dozoru, Ing. Mareka Žolnera a p. Andreja Tomašova - zamestnancov ŽSD Slovakia, s. r. o., kde bol konštatovaný nasledovný stav:
- výkopová zemina z hore uvedenej stavby sa ukladá mimo vodné plochy,
- použitá zemina nie je kontaminovaná žiadnymi nebezpečnými látkami, ide o inertný materiál.
Analýzy sa vykonávajú pred začiatkom výluk, ako aj počas samotnej realizácie stavby.
