16.07.2015
Do redakcie prišlo viacero ohlasov od cestujúcich, že vlaky v týchto dňoch meškajú na trase medzi Trnavou a Bratislavou 20-25 min. V posledných dňoch meškali aj IC vlaky približne hodinu. Mohli by ste mi odpovedať na otázku, čo spôsobuje toto meškanie? Jeden z cestujúcich spomínal, že je výluka, resp. zdržanie pri Trenčíne, lebo sa tam niečo opravuje. Kde všade sa v týchto dňoch pracuje na železnici? Ak k meškaniu dôjde, kde môžu cestujúci zistiť, prečo vlak mešká a ako dlho asi?
Z pohľadu Železníc Slovenskej republiky ako manažéra infraštruktúry sme v súvislosti s extrémnymi horúčavami zatiaľ nezaznamenali žiadne vážne poruchy či mimoriadnosti, ani ohrozenie železničnej dopravy. ŽSR zvýšili počet a zintenzívnili kontroly na koľajach, ako aj kontroly trakčného vedenia, ktoré majú tendenciu vplyvom horúčav meniť svoje fyzikálne vlastnosti.
Vyskytol sa zatiaľ jeden prípad, kedy sme na TEŽ (Tatranské elektrické železnice) zaznamenali drobné smerové vychýlenie koľaje, v danom úseku bola nariadená jazda vlakov 10 km rýchlosťou na úseku 10 metrov, čo na celkový čas jazdy vlakov má zanedbateľný časový vplyv.
Meškania vlakov, ktoré sa od začiatku júla vyskytli, sa nedajú zovšeobecniť na jeden faktor, ide o súbeh viacerých príčin podľa konkrétneho typu vlaku a trasy.
1. Technické problémy na infraštruktúre, ktoré spadajú do pôsobnosti ŽSR:
Plánované výluky, ktoré sa realizujú na trati Bratislava - Košice, aktuálne v úsekoch okolo Bytče, Zlatoviec, Trenčína, sú všetky prerokované so všetkými dopravcami. V zmienenom úseku vzhľadom na rozsiahle modernizačné práce sú výluky momentálne časté, z pohľadu počtu je ich veľa, avšak vplyv na meškania vlakov nemajú čo sa týka dĺžky meškania vlaku zásadný, či enormný - sú to zvyčajne meškania do 10-15 minút.
Vo štvrtok, 9. júla ráno medzi 4.50hod až 6.30hod. ŽSR zaznamenali poruchu zabezpečovacieho zariadenia v Trenčianskych Bohuslaviciach. Ide o zariadenie, ktoré organizuje dopravu – postavenie vlakovej cesty, prestavenie výhybiek, takže vlaky v uvedenom čase stáli.
V priebehu ostatného víkendu sme zaznamenali výrazné meškanie vlakov počas soboty 4. júla a nedele 5. júla v úseku Bytča - Dolný Hričov. Išlo o dve mimoriadnosti, zhodou okolností v rovnakom úseku, ktoré mali vplyv na plynulosť železničnej dopravy. V prvom prípade išlo o technické problémy, kde rušňový vlak Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a. s., poškodil trakčné vedenie. V druhom prípade rušňovodič Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s., nerešpektoval pokyn stiahnuť zberač v danom úseku a došlo k ďalšiemu poškodeniu trakčného vedenia.
2. Meškanie zavinené samotným dopravcom - nesprávna jazda, technické problémy, nedodržanie predpisov a pod.:
Zaznamenali sme tiež množstvo porúch rušňov jednotlivých dopravcov, ktoré majú značný vplyv na meškanie vlakov, avšak ŽSR toto nemôžu ovplyvniť, rušne, ich oprava, prípadné náhrady rušňov je záležitosť dopravcov.
Od začiatku júla 2015 ŽSR evidujú výraznejšie meškania vlakov, ktoré už vstupujú na územie Slovenska z Maďarska a Čiech. Tieto vlaky majú neraz aj polhodinové či hodinové meškania a takéto vlaky, keďže idú mimo plánovaného času, musia čakať na uvoľnenie a postavenie dopravnej cesty. Ich meškanie má vplyv aj na priepustnosť súprav počas výluk. Navyše, keď vlak príde do cieľovej stanice a ten istý vlak ide v opačnom smere, už na obrate vo východiskovej stanici má veľké meškanie. Toto však nie je vina ŽSR, ani to nespôsobuje manažér infraštruktúry.
3. Cudzie vplyvy - sem patria vplyvy počasia, nehody na priecestiach, samovraždy, atď., ktoré nie je možné predvídať:
ŽSR zabezpečujú informovanie cestujúcej verejnosti prostredníctvom informačných a vývesných tabúľ na železničných staniciach a prostredníctvom staničných rozhlasov.
Informovanie verejnosti vo vlakoch je záležitosťou dopravcov.
Zvyšné otázky týkajúce sa čakania vlakov, náhradnej dopravy, vrátenia cestovného nepatria do kompetencie Železníc Slovenskej republiky, prosím, obráťte sa priamo na dopravcov, ktorí prevádzkujú osobnú železničnú dopravu (podmienky prepravy, zľavy, možnosti cestovania, cestovné lístky, redukcia vlakov osobnej dopravy, meškanie vlakov…).
Vyššie uvedený 2. a 3. faktor majú nepomerne zásadnejší vplyv na meškania. V prípade poruchy na strane dopravcu, alebo mimoriadnosti v súvislosti s porušením pravidiel jazdy sú vplyvy vzhľadom na vyšetrenie udalosti, opravu, či náhradnú dopravu oveľa dlhšie. Ak dôjde k nehode, tu sú meškania najväčšie vzhľadom na potrebu privolania polície, vyšetrenia nehody, kedy sa čaká na súhlas polície s obnovením premávky. Tu sa meškania pohybujú od 60 minút vyššie, výnimkou nie je ani meškanie v hodinách a nikto zo ŽSR ani dopravcu to nemôže ovplyvniť. Pri meškaniach nad 60 minút a viac už prvotné meškanie vlaku vyvolávajú sekundárne meškania - prípoje, obraty vlakov a podobne. Body 2 a 3 majú teda zásadnejšie vplyvy na meškania vlakov.
