15.01.2015
Prečo bola prednostne riešená rekonštrukcia žel. stanice v T. Tepliciach ? Prečo doposiaľ nedošlo k rekonštrukcii žel. stanice v Martine? Kedy bude zrekonštruovaná prípadne čiastočne opravená žel. stanica v Martine?
Správcom železničnej stanice Martin je Oblastné riaditeľstvo Žilina a správcom železničnej stanice Turčianske Teplice je Oblastné riaditeľstvo Zvolen. Každé OR si samostatne v rámci svojej pôsobnosti zabezpečuje správu a údržbu na základe pridelených finančných prostriedkov a určenia priority, ktorá je nevyhnutná, nakoľko balík finančných prostriedkov nepostačuje na pokrytie všetkých požiadaviek. OR Zvolen v ŽST Turčianske Teplice realizovalo v roku 2013 opravu fasády výpravnej budovy v rámci pilotného projektu (Optimalizácia správy a údržby budov...) externou firmou na základe nevyhnutnosti riešenia nevyhovujúceho stavu vzhľadu. OR Žilina prioritne zabezpečuje údržbu staníc nachádzajúcich sa na koridoroch (Bratislava – Žilina – (Vrútky) – Košice). V tomto období navyše rieši zabezpečenie štandardov na vybraných staniciach. Z dôvodu toho, že ŽST Martin je mimo hlavnej trate a nie je zaradený ani do vybraných staníc pre štandardy, vykonáva sa tam iba to nevyhnutné, hlavne z pohľadu technickej funkčnosti, bezpečnosti a až potom z pohľadu estetiky.
Rekonštrukcia ŽST Martin by bola možná po jej zaradení do plánu investícii v ďalšom období.
Čo sa musí stať aby bola ŽST Martin zaradená do plánu investícii? Kedy by sa to mohlo stať?- Aj keď je ŽST Martin mimo hlavnej trate stále sa jedná o 8. najväčšie mesto na Slovensku a aj zákonom je uzákonené ako centrum kultúry Slovenska a Slovákov. Nemala by byť ŽST v taktom meste (aj z dôvodu turizmu) upravená esteticky aspoň v minimálnej miere? Viem, že na rekonštrukciu je toho naozaj veľa aj v iných mestách. Len stav ŽST v Martine je dlhodobo veľmi zlý.
Rekonštrukcia zst Martin je samozrejme medzi stanicami, ktoré by si rekonštrukciu zaslúžili, avšak takýchto staníc je v rámci Slovenska z celkového počtu 304 ( a ďalších vyše 500 železničných zastávok) väčšina, ZSR majú viacero limitujúcich faktorov, v prvom rade sú to finančné obmedzenia.
Plán akcií, určených na investície sa pravidelne prehodnocuje, rozhodujú viaceré faktory – stratégia železničnej dopravy do budúcna, plán modernizácie úsekov, ale aj objektívny stav (v prípade napr. že ide o havarijné stavy a pod, tie sa riešia urgentne), komunikácia so samosprávami , revitalizačné projekty a ďalšie. V tejto chvíli vám nevieme povedať presný termín zaradenia zst Martin do plánu investícií, avšak tento fakt nijako neznižuje potrebu na zmenu.