21.01.2015
Zaujíma ma, čo konkrétne sa sleduje pri schvaľovaní HDV pre sieť ŽSR. Sleduje sa len to , či je kompatibilná so systémami ŽSR, alebo aj to či je HDV schopné svojho menovitého výkonu? Príde mi divné schvaľovať stroj, ktorého prácou bude ťahať záťaž jazdou bez záťaže. Prečo sa skúšajú HDV bez záťaže, keď sú primárne určené na prácu so záťažou jedná sa o nejaký predpis EU že nesmú byť pri schvaľovaní so záťažou? Nebolo by vhodnejšie schvaľovať lokomotívy na základe podkladov ktoré dosiahnu so záťažou? Zaujímalo by ma ako môže dostať papiere lokomotíva, ktorá následne nevydrží hneď prvú záťažovú jazdu v praxi, konkrétne 361.008. Takéto HDV predsa znamenajú následnú prekážku na dráhe. Máte od zssk informáciu čo na lokomotíve zlyhalo? Nebol by vhodný predpis ktorý by určoval že nové HDV musí prvý aspoň najrizikovejší deň prevádzky jazdiť na vlaku spolu so záložnou lokomotívou, aby sa predišlo stojacim lokomotívam na trati , najme čerstvým lokomotívam ktoré dovtedy jazdili len bez záťaže.
Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) v rámci schvaľovania prevádzky hnacích dráhových vozidiel (HDV) preverujú kompatibilitu daného HDV s infraštruktúrou ŽSR. Následne zasielajú „Stanovisko manažéra infraštruktúry ku kompatibilite“, ktoré je jedným z podkladov pre schválenie Dopravným úradom (§77 a §78 Zákona 513/2009 Z.z.).
Podmienkou uvedenia HDV do prevádzky je aj technicko-bezpečnostná skúška (ďalej len TBS). Podmienky vykonania TBS rieši Vyhláška 351/2010 Z.z. A máte pravdu, vykonáva sa iba na konkrétne HDV bez záťaže.
HDV 361 008 je uvedené do prevádzky na základe schválenia nového typu lokomotívy 361. Stanovisko ŽSR ku kompatibilite HDV 361 bolo v minulosti pozitívne. Nové HDV tejto rady môže výrobca dodávať žiadateľom neobmedzene (koľko HDV žiadateľ chce, toľko mu výrobca vyrobí). Podmienkou je vyrobiť HDV v zmysle technických podmienok, pod akými bolo schválené v rámci schválenia typu. O poruche rušňa 361 008 nemáme presnejšie informácie. Predpokladáme, že išlo naozaj o nejakú mimoriadnosť, nakoľko HDV 361 001 až 361 007 nemali žiadny problém.
O vytvorení podmienky na prevádzku spoločne so záložnou lokomotívou ŽSR neuvažujú. Tento podnet by sme odporučili adresovať na Dopravný úrad, nakoľko on schvaľuje prevádzku železničných vozidiel na sieti ŽSR v zmysle §76 Zákona 513/2009 Z.z..
Poznámka: Dopravný úrad - od 1.1.2014 právny nástupca predtým Úradu pre reguláciu železničnej dopravy, Leteckého úradu Slovenskej republiky a Štátnej plavebnej správy.