21.01.2015
Chcela by som Vás požiadať o zaslane písomného vyjadrenia - zhodnotenia roku 2014 pre Považskú Bystricu s odpoveďami na otázky:
Aká trasa je zahrnutá v okrese Považská Bystrica?
Infraštruktúra ŽSR pretína okres Považská Bystrica dvojkoľajnou elektrifikovanou traťou Kraľovany – Žilina – Púchov. V prípade okresu Považská Bystrica sa jedná o úsek železničnej trate od železničného kilometra (žkm) 180,000 po žkm 163,400. Nesamostatná železničná stanica Považská Bystrica leží v žkm 170,547 a je pridelená k železničnej stanici Púchov.
Koľko železničných nehôd/nešťastí sa na tomto úseku v roku 2014 stalo - ako to je v porovnaní s rokom 2013, koľko bolo zranených, usmrtených osôb, najvážnejše prípady môžete aj bližšie definovať?
Vo vyššie uvedenom úseku (žkm 180,000 – 164,300) železničnej trate Kraľovany – Žilina – Púchov sa v roku 2014 stali 4 vážne nehody kategórie A 5 (A 5 – úraz osoby spôsobený pohybom železničného vozidla), pri ktorých 4 osoby utrpeli smrteľný úraz. V danom úseku železničnej trate taktiež došlo v roku 2014 k 2 menším nehodám kategórie B 5 (B 5 – úraz osoby spôsobený pohybom železničného vozidla), pri ktorých 2 osoby utrpeli ťažký úraz. Okrem týchto nehôd došlo k 1 incidentu/nehode kategórie C 1 – lom koľajnice a 1 prevádzkovej poruche kategórie D 4 – porucha zariadenia infraštruktúry, pri ktorých nedošlo k smrteľnému úrazu, k ťažkému úrazu, alebo ublíženiu na zdraví zamestnancov ŽSR, resp. dopravcov a ani iných osôb.
V roku 2013 bolo v danom úseku železničnej trate zaevidovaných celkom 5 vážnych nehôd, pri ktorých 5 osôb utrpelo smrteľný úraz a 5 prevádzkových porúch, pri ktorých nedošlo k smrteľnému úrazu, k ťažkému úrazu, alebo ublíženiu na zdraví zamestnancov ŽSR, resp. dopravcov a ani iných osôb.
V nižšie uvedenom texte je rozpísaný stručný súhrn udalostí, ku ktorým došlo v roku 2014:
Dňa 26.01.2014 o 11:21 h došlo na trati Kraľovany – Žilina – Púchov, v nesamostatnej železničnej stanici Považská Bystrica, v km 170,377, na pravom koľajnicovom páse 2. koľaje, k incidentu kategórie C 1 – lomu koľajnice. Následkom incidentu nedošlo k prerušeniu dopravy, k poškodeniu, resp. vykoľajeniu železničných vozidiel ani k zmeškaniu vlakov nákladnej dopravy. Došlo k zmeškaniu 1 vlaku osobnej dopravy o 2 minúty.
Dňa 07.03.2014 o 22:19 h, došlo počas jazdy vlaku Rv 1. nsl. 45753 CRW na trati Kraľovany – Púchov, na 1. traťovej koľaji, v medzistaničnom úseku Považská Teplá – Považská Bystrica, v km 171,750, k vážnej nehode kategórie A 5 – úraz osoby spôsobený pohybom železničného vozidla, so smrteľnými následkami. Pri nehode došlo k usmrteniu cudzej osoby, neoprávnenej osoby v obvode železničných dráh, ktorá sa nachádzala v priechodnom priereze 1. traťovej koľaje. K inému smrteľnému úrazu, k ťažkému úrazu a ublíženiu na zdraví zamestnancov ŽSR, dopravcu CENTRAL RAILWAYS a. s., Košice (CRW) a ani iných osôb nedošlo. Pri nehode došlo k poškodeniu hnacieho vozidla (HV) vlaku Rv 1. nsl. 45753 CRW, ktoré ostalo neschopné ďalšej jazdy. K poškodeniu železničnej infraštruktúry ŽSR, a ani k poškodeniu iných zariadení nedošlo. Následkom nehody došlo v medzistaničnom úseku Považská Teplá – Považská Bystrica, k úplnému prerušeniu dopravy po 1. a 2. traťovej koľaji, v čase od 22:24 h do 22:55 h dňa 07.03.2014 a čiastočnému prerušeniu dopravy po 1. traťovej koľaji v tom istom úseku od 22:55 h dňa 07.03.2014 do 01:55 h dňa 08.03.2014. V dôsledku vyšetrovania a odstraňovania následkov nehody došlo k zmeškaniu troch vlakov osobnej dopravy o 22 min. K zmeškaniu vlakov nákladnej dopravy nedošlo.
Dňa 04.04.2014 došlo na trati Kraľovany – Žilina – Púchov, v medzistaničnom úseku Považská Teplá – Považská Bystrica, na 2. traťovej koľaji, v km 171,600, počas jazdy nezisteného vlaku, k menšej nehode kategórie B 5 – úraz osoby spôsobený pohybom železničného vozidla. Vznik danej nehody bol výpravkyni NŽST Považská Bystrica, oznámený policajtom Oddelenia Železničnej polície (ŽP) policajného zboru (PZ) Trenčín, pracovisko Považská Bystrica, dňa 05.04.2014 v čase o 00:25 h. Pri nehode došlo k ťažkému úrazu cudzej osoby, neoprávnenej osoby v obvode železničných dráh, ktorá úmyselne vstúpila do priechodného prierezu 2. traťovej koľaje, po ktorej v tom čase prechádzal nezistený vlak. Príčinou vzniku nehody bol pokus o samovraždu. K inému ťažkému úrazu, k smrteľnému úrazu a ublíženiu na zdraví zamestnancov ŽSR, dopravcov a ani iných osôb nedošlo. Pri nehode nedošlo k poškodeniu železničných vozidiel, železničnej infraštruktúry ŽSR a ani iných zariadení. V súvislosti so vznikom nehody ako aj jej následného vyšetrovania nedošlo k prerušeniu prevádzky a ani k zmeškaniu vlakov osobnej, resp. nákladnej dopravy. Náhradná autobusová doprava nebola zavedená.
Dňa 14.07.2014 o 13:40 h došlo po odchode vlaku Ex 123 Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s. (ZSSK) zo železničnej stanice (ŽST) Púchov k výpadku napájania trakčného vedenia (TV) na 1. traťovej koľaje (TK) medzi ŽST Púchov a nesamostatnou železničnou stanicou (NŽST) Považská Bystrica. Vlak Ex 123 ZSSK zastavil v km 160,000. Zamestnanci Strediska miestnej správy a údržby elektrotechniky a energetiky, trakčného vedenia (SMSÚ EE TV) Púchov, Opravovne trakčného vedenia (OTV) Púchov po príchode na miesto poruchy zistili prasknutý izolátor typ RT51a v zosilňovacom vedení (ZV) na trakčnej podpere (TP) č.127 v km 167,400, čím došlo k prevádzkovej poruche (PP) kategórie D 4 – porucha zariadenia infraštruktúry. V dôsledku PP došlo k prerušeniu železničnej prevádzky: napäťová výluka 1. TK medzi ŽST Púchov a NŽST Považská Bystrica od 13:40 h do 14:44 h. Vznikom PP došlo k zmeškaniu 4 vlakov osobnej dopravy o 135 min, k zmeškaniu vlakov nákladnej dopravy nedošlo. Zároveň došlo k poškodeniu železničnej infraštruktúry ŽSR - poškodeniu TV na 1. TK medzi ŽST Púchov a NŽST Považská Bystrica, kde došlo k prasknutiu izolátora typ RT51a na TP č.127, previsnutiu ZV a výpadku napájania TV. Vznikom PP D 4 vznikla predbežná škoda v sume 49,68,- €. Príčinou vzniku PP bol prasknutý izolátor.
Dňa 18.07.2014 o 12:48 h, došlo počas jazdy vlaku Os 3311 ZSSK, na trati Kraľovany – Púchov, v nesamostatnej železničnej stanici (NŽST) Považská Bystrica, na 1. koľaji, v km 169,984, k vážnej nehode, kategórie A 5 – úraz osoby spôsobený pohybom železničného vozidla. Pri nehode došlo k smrteľnému úrazu cudzej osoby. Príčinou nehody bol neoprávnený pohyb osoby v priechodnom priereze koľaje s úmyslom spáchať samovraždu. K inému smrteľnému úrazu, k ťažkému úrazu a ublíženiu na zdraví zamestnancov ŽSR, dopravcu a ani iných osôb nedošlo. V dôsledku vzniku nehody došlo k vylúčeniu jázd vlakov po 1. koľaji v NŽST Považská Bystrica v čase od 12:48 h do 15:05 h. Došlo k zmeškaniu troch vlakov osobnej dopravy o 23 min (Ex 122 ZSSK +9 min, R 607 ZSSK +7 min a Os 3313 ZSSK +7 min a k odrieknutiu vlaku Os 3311 ZSSK v úseku NŽST Považská Bystrica – ŽST Žilina. K zmeškaniu vlakov nákladnej dopravy nedošlo. Náhradná autobusová doprava nebola použitá. Pri nehode došlo k poškodeniu hnacieho vozidla (HV) 91 56 6 363 144 – 7 vlaku Os 3311 Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s., Bratislava (ZSSK). K poškodeniu iných železničných vozidiel, železničnej infraštruktúry ŽSR a ani iných zariadení nedošlo. Celková predbežná škoda vzniknutá pri nehode bola vyčíslená na sumu 1 129,00 €.
Dňa 24.07.2014 o 23:07 h (čas zistenia), došlo počas jazdy nezisteného vlaku, v medzistaničnom úseku Púchov – Považská Bystrica, na 1. traťovej koľaji, v km 164,933, k vážnej nehode (ďalej len nehoda) kategórie A 5 – úraz osoby spôsobený pohybom železničného vozidla. Pri nehode došlo k smrteľnému úrazu cudzej osoby. Príčinou vzniku nehody bol neoprávnený pohyb osoby v priechodnom priereze koľaje. K inému k smrteľnému úrazu, ťažkému úrazu, k ublíženiu na zdraví zamestnancov ŽSR, dopravcu a ani iných osôb nedošlo. V dôsledku vzniku nehody, došlo k čiastočnému prerušeniu prevádzky na 1. Traťovej koľaji, v medzistaničnom úseku Púchov – Považská Bystrica, na 151 min, pričom došlo k zmeškaniu jedného vlaku osobnej dopravy o 4 min. K zmeškaniu vlakov nákladnej dopravy nedošlo. Náhradná autobusová doprava nebola použitá. K poškodeniu železničných vozidiel, železničnej infraštruktúry ŽSR a ani iných zariadení nedošlo.
Dňa 06.10.2014 o 19:27 h, došlo počas jazdy vlaku Ex 507 Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s., Bratislava (ZSSK), v medzistaničnom úseku Považská Bystrica – Považská Teplá, na 1. traťovej koľaji, v km 171,900, k menšej nehode (ďalej len nehoda), kategórie B 5 – úraz osoby spôsobený pohybom železničného vozidla. Pri nehode došlo k ťažkému úrazu cudzej osoby. Príčinou nehody bol neoprávnený pohyb osoby v priechodnom priereze koľaje (mimo priecestí). K smrteľnému úrazu, k inému ťažkému úrazu a ublíženiu na zdraví zamestnancov ŽSR, dopravcu a ani iných osôb nedošlo. V dôsledku vzniku nehody došlo v medzistaničnom úseku Považská Bystrica – Považská Teplá k úplnému prerušeniu prevádzky na 30 min a k čiastočnému prerušeniu prevádzky na 1. traťovej koľaji na 32 min. Následkom nehody došlo k zmeškaniu štyroch vlakov osobnej dopravy o 97 min. K zmeškaniu vlakov nákladnej dopravy nedošlo. K poškodeniu železničných vozidiel, železničnej infraštruktúry ŽSR a ani iných zariadení nedošlo. Celková predbežná škoda pri nehode nebola vyčíslená.
Dňa 21.11.2014 o 23:30 h, došlo počas jazdy osobného vlaku (Os) 3358 Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s., Bratislava (ZSSK), na 2. traťovej koľaji, v medzistaničnom úseku Považská Teplá – Považská Bystrica, v km 171,798, k vážnej nehode (ďalej len nehoda), kategórie A 5 – úraz osoby spôsobený pohybom železničného vozidla. Pri nehode došlo k smrteľnému úrazu, neoprávnenej osoby v obvode železničných dráh. Príčinou nehody bola samovražda. K inému smrteľnému úrazu, k ťažkému úrazu a ublíženiu na zdraví zamestnancov ŽSR, dopravcu a ani iných osôb nedošlo. V dôsledku vzniku nehody došlo v medzistaničnom úseku Považská Teplá – Považská Bystrica k úplnému prerušeniu prevádzky na 1. a 2. traťovej koľaji na 40 min a následne k čiastočnému prerušeniu prevádzky na 1. traťovej koľaji v danom medzistaničnom úseku na 125 min. Následkom nehody došlo k zmeškaniu jedného vlaku osobnej dopravy o 84 min a k zmeškaniu jedného vlaku nákladnej dopravy o 115 min. Náhradná autobusová doprava nebola použitá. Pri nehode došlo k poškodeniu elektrickej poschodovej jednotky (EPJ) rady 671, poschodového riadiaceho vozidla (PRV) 96 56 0 971 001 – 3 vlaku Os 3358 ZSSK. K poškodeniu iných železničných vozidiel, železničnej infraštruktúry ŽSR a ani iných zariadení nedošlo. Predbežná škoda pri nehode bola vyčíslená na 140,00 €.
V súvislosti s rekonštrukciou železničnej trate čo konkrétne sa v okrese PB urobilo vlani, aké sú plány v tomto roku.
Aktuálne vyjadrenia pozrite, prosím, náš web: www.zsr.sk, časť Media room/Vyjadrenia pre médiá, kde nájdete aj vyhľadávač.
V čom robia ľudia najväčšie chyby, ako ohrozujú svoje životy.. na záver by mohlo byť aj nejaké varovanie, aby boli ľudia opatrnejší?
Nevstupovať na teleso dráhy (zák. 513 Z.z. § 4 ods. 6) mimo vyhradených miest ako sú železničné priecestia a priechody. Dbať na zvýšenú opatrnosť pri prechádzaní cez železničné priecestie a rešpektovať svetelnú výstrahu na výstražníkoch priecestného zabezpečovacieho zariadenia, rešpektovať pokyny zamestnancov. Od júna v roku 2012 sú všetky železničné priecestia označené jedinečným identifikačným číslom (JIČ), ktoré je umiestnené na zadnej strane dopravnej značky A 30a, A30b výstražný kríž pred priecestím. V prípade poškodenej dopravnej značky je možné fóliu nalepiť na skriňu výstražníka zo strany od koľaje vľavo hore, prípadne na zadnú stranu dopravnej značky „Stoj, daj prednosť v jazde“. V prípade vzniku nehody na železničnom priecestí resp. v prípade uviaznutia vozidla alebo inej mimoriadnej udalosti ktorá by mohla byť príčinou zrážky s užívateľmi cestnej komunikácie prípadne inej nehody na železničnom priecestí odporúčame nasledovný postup: Osoba, ktorá spozoruje na železničnom priecestí nehodu, resp. inú nebezpečnú situáciu, ktorá by mohla ohroziť bezpečnosť na železničnej trati alebo v blízkosti priecestia, zavolá na „IZS SOS tel. č. 112“, alebo na „políciu tel. č. 158“ pomocou mobilného telefónu, resp. miesta najbližšieho telefonického spojenia. Súčasne nahlási službukonajúcemu operátorovi aj JIČ priecestia – napr. SP2727. Každé priecestie je označené písmenami SP (slovenské priecestie) a 4 - miestnym číslom. Z databázy údajov zasielaných na IZS a PZ SR operátor podľa JIČ lokalizuje dotknuté priecestie. Z databázy údajov zistí telefónne číslo a upozorní príslušného výpravcu alebo dispečera s požiadavkou na prijatie potrebných opatrení pre zamedzenie nehody. Operátor má aj ostatné potrebné údaje (GPS súradnice, elektrifikácia trate, názov komunikácie, žkm, cestný km príp. iné). Operátor pošle na výjazd IZS a nehodu následne oznámi polícii ...