Železnice Slovenskej republiky


Modernizácia uzla Žilina


26.01.2015

Dobrý deň, mal by som pár otázok ohľadne modernizácie uzla Žilina. Je už známy dátum začiatku a konca modernizácie úseku Považská Teplá - Dolný Hričov?
Úsek bude realizovaný v termíne programového obdobia operačného programu integrovaná infraštruktúra obdobia 2014- 2020 v závislosti od schválenia zoznamu projektov OPII.
Bude sa modernizovať aj úsek Dolný Hričov - Žilina?
Áno, je súčasťou modernizácie trate Považská Teplá – Žilina., mimo ŽST Žilina.
Po presunutí zastávky Dolný Hričov bude ponechaná stará ŽST pre nákladnú dopravu?
V súčasnosti na základe rokovaní so zástupcami obce Dolný Hričov sa posudzuje alternatíva nerealizovania novej zastávka Dolný Hričov a ponechania ŽST Dolný Hričov aj pre osobnú stanicu. 
V akom štádiu je príprava rekonštrukcie stanice Žilina?
V súčasnosti sa spracováva projektová dokumentácia pre územné rozhodnutie.
Je známy dátum začiatku a konca prác?
Ešte nie je. Pred zahájení realizácie je totiž potrebné získať rozhodnutie o umiestnení stavby, následne stavebné povolenie a až potom bude možné uskutočniť verejné obstarávanie na výber zhotoviteľa stavby. Predpoklad zahájenia realizácie stavby je v rokoch 2018-2020.
Bude sa stavať prekladisko pri terajšej zriaďovacej stanici Žilina (vraj ho chcel stavať súkromný investor)?Čo bude s pozemkami po zrušení? Počul som, že tam môže byť park so železničnými exponátmi.
Využitie priestoru po zrušení zriaďovacej stanice Žilina nie je predmetom projektu modernizácie. Využitie tohto priestoru však musí byť v súlade s platným územným plánom Mesta Žilina.
Ráta sa s protihlukovou stenou v úseku od ŽST Žilina po Strážov?
Všetky protihlukové opatrenia budú v rámci modernizácie navrhnuté v súlade s hlukovou štúdiou. Takto sa bude postupovať aj v uvedenom úseku.
Kedy je naplánovaný koniec prác na stavbe prekladiska (TIP) v stanici Žilina -Teplička?
Ukončenie  prác na stavbe TIP Žilina podľa Dod.č.1 k Zod je koniec augusta 2015.
Čo zahŕňa 2. etapa dostavby tohto prekladiska? Kedy sa má začať a kedy skončiť?
Čo zahŕňa 2. Etapa dostavby TIP Žilina, nie je spomenuté ani v súhrnnom technickom riešení 1.etapy. Realizácia II. etapy nie je v súčasnosti vo výhľade aj vzhľadom k rozhodnutiu EK o budovaní TIP na sieti ŽSR.
Ráta sa ešte s dostavbou zvyšných etáp stanice Žilina -Teplička podľa pôvodného plánu?
Zatiaľ pokračovanie realizácie stavby zvyšných etáp zriaďovacej stanice Žilina – Teplička nie je plánované.
Kedy sa začne výstavba protihlukovej steny v okolí obce Mojš?
Na stavbu „ŽSR, Žilina Teplička zriaďovacia stanica, 2. stavba, 2. etapa, protihlukové opatrenia a doplnenie železničnej infraštruktúry“ bol v súčasnosti zahájený proces verejného obstarávania na výber zhotoviteľa. Po uzavretí zmluvy s úspešným uchádzačom zo súťaže, je plánovaná výstavba protihlukových opatrení na 4 mesiace.
Akú najvyššiu rýchlosť dovoľuje rekonštruovaná trať Varín -Vrútky? Dočítal som sa o hodnote 100 km/h aj 160 km/h. Na 160 km/h zrejme nespĺňa požiadavky (sú tam úrovňové križovania a pod...).
Nakoľko sa jednalo o komplexnú rekonštrukciu žel.zvršku na trati Žilina – Košice v úseku Varín – Vrútky, zostala pôvodná traťová rýchlosť a to 100 km/h. V spomínanom úseku sa nachádzajú 2 úrovňové žel.prejazdy, ktoré boli taktiež zrekonštruované (za žel. stanicou Varín a pred žel.mostom v žst.Vrútky).
Ak nie, plánuje sa po vykonanej rekonštrukcii v budúcnosti aj modernizácia?
V súčasnosti sa pripravuje štúdia realizovateľnosti a až na základe jej výsledkov bude zrejmé ako bude ďalej riešená modernizácia trate na úseku Žilina – Košice – Čierna nad Tisou.
Je tu možná jazda s naklápaním?
Vagóny s možnosťou naklápania zrejme môžu v tomto úseku jazdiť, nakoľko dnes tu premáva aj súprava Pendolíno. Naklápanie je však závislé v medziach povolenej rýchlosti vlaku, čo je však otázka na dopravcov.




Právne dokumenty