21.09.2015
Mám na ŽSR otázky ohľadom infraštruktúry a stavu staničných budov. Ohľadom infraštruktúry mám otázku ohľadom pomalých jázd na trati 190, ktoré boli citeľné a značne predlžovali jazdnú dobu. Jednalo sa predovšetkým o úsek Veľký Horeš – Streda nad Bodrogom, ktorý bol ozaj dlhý a jazdilo sa na ňom podľa môjho odhau 50 až 60km/h. Chcem sa opýtať, že či je toto obmedzenie dočasného alebo trvalého charakteru a kedy toto obmedzenie plánuje ŽSR odstrániť.
Trať 190 Košice – Čierna nad Tisou – Čop bola vybudovaná na prevádzkovanie v jednotlivých traťových úsekoch najvyššou traťovou rýchlosťou nasledovne: Čierna nad Tisou št. hr. – Čierna nad Tisou – 50 km.h-1., Čierna nad Tisou - Slovenské Nové Mesto – 100 km.h-1., Slovenské Nové Mesto – Michaľany – 120 km.h-1., Michaľany – Košice 100 km.h-1. Na niekoľkých miestach je však na trati rýchlosť trvale obmedzená a to z dôvodov zlých rozhľadových pomerov na priecestiach alebo členitosťou terénu, či možnými smerovými pomermi. Trvalé obmedzenie je v úsekoch Čierna nad Tisou - Slovenské Nové Mesto a to v km 18,200 – 25,800 (k.č.1 - 70 km.h-1 a v k.č. 2 je to 90 km.h-1), v km 36,673 – 37,929 (k.č. 1 a 2 80 km.h-1). V úseku Slovenské Nové Mesto – Michaľany je trvalé obmedzenie traťovej rýchlosti v úsekoch 43,278 – 43,748 (k.č. 1 a 2 a to na 100 km.h-1). V úseku Michaľany – Košice je to v km 52,500 – 52,600 v k.č. 1 - a v k.č. 2 v km 54,700 – 58,00 - 50 km.h-1. V úseku 61,150 – 61,950 je to v k.č. 1 a 2 80 km.h-1., v k.č. 2 v km 64,910 – 70,510 a v k.č. 1 v km 64,910 – 85,049 je to 80 km.h-1., V úseku 82,765 – 85,049 v k.č. 2 je to 80 km.h-1 a v k.č. 1 v km 96,995 – 97,959 je to 70 50 km.h-1. Tieto trvalé obmedzenia je možné odstrániť len za prebudovania železničnej infraštruktúry, čo by si vyžiadalo neprimerané finančné investície. Okrem trvalého obmedzenia rýchlosti boli alebo sú z dôvodov zhoršeného stavu a následne z dôvodov zachovania bezpečnosti vlakovej dopravy zavedené aj tzv prechodné obmedzenia traťovej rýchlosti (POTR). Od začiatku roka sme evidovali nasledovné POTR v úsekoch: Čierna nad Tisou Dobrá v km 6,300 – 6350 (v=50 km.h-1) – táto by mala byť odstránená do konca mesiaca september spolu s úsekom Veľký Horeš – Streda nad Bodrogom (v=50 km.h-1) obe v k.č. 2. V ŽST Čierna nad Tisou bolo POTR zrušené k 29.7.2015., v úseku Michaľany – Kuzmice v km 52,400 – 52,600 bolo zrušené k 31.07-2015. V úseku Streda nad Bodrogom – Veľký Horeš v km 20,400 – 21,520 bolo zrušené k 13.,5.2015 a v úseku Slovenské Nové Mesto – Michaľany km 43,650 – 43,780 bolo zrušené k 15.5.2015.
Ďalšia moja zásadná výhrada smeruje k úseku Trebišov – Michaľany, kde na krátkom úseku boli asi 4 pomalé jazdy, čo taktiež výrazne spomaľovalo náš vlak. Taktiež vysoký počet obmedzení bol na trati 196 Humenné – Stakčín, kde by sa dalo jazdiť rýchlejšie a zvýšiť tak konkurencieschopnosť železničnej dopravy. Najviac mi na danej trati bil do očí úsek Snina – Stakčín. ZSSK,a.s. v súčasnosti modernizuje vozový park súpravami radu 861, ktoré sú schopné jazdiť rýchlosťou 140 km/h. Je mi plne jasné, že nebude z toho dôvodu ŽSR vykonávať úpravy tratí, kde sa v súčasnosti jazdí 60-90 km/h, na takúto rýchlosť. No predsa sa chcem opýtať, že či by nebolo vhodné ruka v ruke s modernizáciou vozového parku aj aktívne pristúpiť k zvýšeniu komfortu cestujúcich aj vhodnou infraštruktúrou a síce odstránením pomalých jázd, odstránením spomalení na priecestiach a zavedenie traťovej rýchlosti v celej dĺžke trate. Výnimkou by boli zhlavia, kde rýchlosť 40 km/h nepovažujem za zásadný problém z dôvodu, že vlak do stanice spomaľuje, keďže drvivá väčšina vlakov na daných tratiach zastavuje vo všetkých tarifných bodoch. Chcel by som sa preto opýtať, aký je harmonogram prác ŽSR na tratiach 190, 191, 193, 194 a 196 pre odstránenie pomalých jázd.
Som presvedčený, že ak bolo možné opraviť koľajový zvršok, dosadiť moderné diaľkovo stavané výmeny a vykonať ostatné nemalé úpravy na trati 131 v čase krátko pred nástupom súkromného dopravcu s prenajatými súpravami, ktoré navyše dopravca svojvoľne vymenil za menšie, ktoré kapacitne nepostačujú, tak je povinnosťou ŽSR rovnaký prístup zachovať aj voči štátnemu dopravcovi a dať mu do rovnakého stavu aspoň jednu trať lokálneho charakteru, kde by mal možnosť dokázať, že tiež je schopný prilákať ľudí do vlakov, navyše so súpravami, ktoré nie sú prenajaté, ale sú jeho vlastným majetkom.
ŽSR si sú vedomé technického stavu spravovaných tratí a v rámci finančných a kapacitných možností vypracovávajú investičné plány a pre údržbu plány výluk. Ich cieľom je naplniť jednu zo základných povinností uložených príslušnými zákonmi.
Ohľadom priecestí nerozumiem, z akého dôvodu sú zavádzané pomalé jazdy, keďže zákon o cestnej premávke jasným spôsobom ukladá šoférom cestných vozidiel, ako sa majú správať pred priecestím. Chápem, že má sa jednať o zníženie rizika nehody, avšak analogicky môže nastať situácia, že si istá skupina šoférov zmyslí, že bude jazdiť na križovatkách na červenú a tým pádom bude prikázané pre tých, čo majú zelenú, aby išli 10-20 km/h križovatkou, lebo niekto nerešpektuje pravidlá premávky? Obmedzenie traťovej rýchlosti na priecestí podlieha konkrétne akým kritériám? Častokrát sa totiž jedná o priecestia, ktoré ako som videl, sú zarastené aj 2-metrovou trávou, príp. hlinené cesty, kde je mizivá frekvencia premávky. Paradoxne takéto priecestia majú osadnú nielen signalizáciu, ale neraz aj závory, zatiaľ čo priecestia s významnejšiu frekvenciou cestnej premávky ich nemajú a z toho dôvodu predpokladám obmedzenie rýchlosti na trati. Aký postup plánuje ŽSR do budúcnosti, aby tieto kolízne body neboli dôvodom na obmedzenie traťových rýchlostí?
Obmedzenie traťovej rýchlosti vyplýva z interného predpisu ŽSR, do ktorého pri tvorbe boli prevzaté požiadavky zo STN 73 6380, ktorá stanovuje, pri akom zabezpečení musia byť splnené rozhľadové podmienky pre účastníkov cestnej premávky a pokiaľ tieto zabezpečené nie sú, akou maximálnou rýchlosťou je možné cez dané priecestie prechádzať dráhovým vozidlom.
ŽSR v rámci svojej pôsobnosti sa snažia rôznymi spôsobmi predchádzať budovaniu nových priecestí, rušiť už existujúce nevyužívané priecestia. V neposlednej miere v rámci svojich finančných možností dochádza k prestavbám nezabezpečených priecestí na zabezpečené, kde nie je potrebné zníženie traťovej rýchlosti. K tomu, ako sa stavajú účastníci cestnej premávky k rešpektovaniu pravidiel o prechode cez železničné priecestia, nie sme kompetentní sa vyjadriť, ale v minulosti boli ŽSR organizované rôzne náučné akcie o nebezpečenstve nerešpektovania svetelných signalizačných znamení alebo dopravných značiek v oblasti priecestí. Taktiež aj teraz prebieha rozsiahla kampaň so celej SR s názvom Zastav a preži.
K stavu staničných budov mám dotaz k trati 190, či sa tam plánujú rekonštrukcie staničných priestorov, príp. iné úpravy na tejto trati v celom úseku Košice – Čierna nad Tisou?
ŽSR v roku 2014 vypracovali koncepciu pre zabezpečenie jednotlivých štandardov železničných staníc, ktorá vychádza zo záverov materiálu „Jednotná vízia železničného sektora v SR“, schváleného MDVRR SR v rámci súčasných finančných možností. Celkovo si 17 štandardov na 57 železničných staniciach bude vyžadovať modernizáciu, revitalizáciu alebo komplexnú rekonštrukciu vybraných železničných staníc. Cieľom implementácie štandardov železničných staníc je zvýšenie kvality infraštruktúry pre cestujúcu verejnosť, ako aj správy a údržby železničnej infraštruktúry, zvýšenie kultúry a podmienok cestovania a priblíženie sa úrovni železničných staníc moderným staniciam tretieho tisícročia.
Na trati Čierna nad Tisou – Košice budú implementované štandardy železničných staníc podľa finančných možností ŽSR v rokoch 2018 -2022 v týchto ŽST:
Košice (2018), Michaľany (2020), Čierna nad Tisou (2022), Slanec (2022) a Slovenské Nové Mesto (2022).
