11.02.2015
Pochádzam z obce Podtureň a vzhľadom k tomu, že v našej obci vznikajú nejasnosti ohľadom projektu Modernizácia železničnej trate Žilina – Košice, úsek trate Liptovský Mikuláš – Poprad Tatry (mimo), realizácia úseku Poprad-Tatry - Lučivná a Paludza - L. Hrádok, si Vás dovoľujem osloviť so žiadosťou o spresnenie tohto projektu, čo sa týka obce Podtureň a Liptovský Ján.
Občanom tejto obce sú známe dva varianty modernizácie železničnej trate, ale v súčasnosti, keď sa už vyvlastňujú pozemky, nikomu nie je jasné , ktorý variant je konečný. Teda kade nová železnica pôjde. Súčasťou stavby má byť aj železničný most ponad rieku Váh z katastra obce Liptovský Ján cez kataster obce Podtureň.
Vzhľadom k tomu, že od roku 2008 sa v blízkosti mostu stavajú rodinné domy (oblasť známa ako „Pod modrou horou“) a jeden z tých variantov bol, že most prechádzal priamo ponad zastavané územie.
Žiadam Vás o informáciu, ktorý variant je definitívne schválený a k tomu Vás žiadam aj príslušný súbor snímkov – obrázkov, z dôvodu, že v súčasnosti nie som schopný sa dopracovať k nejakej rozumnej dokumentácii na internete.
Obyvatelia zastavanej časti Pod modrou horou majú obavy o životné prostredie v lokalite, kde bývajú.
Železnice Slovenskej republiky (ďalej ŽSR) pripravujú stavbu „Modernizácia železničnej trate Žilina – Košice, úsek trate Liptovský Mikuláš – Poprad Tatry (mimo)“. V zmysle právneho poriadku SR bolo nutné spracovať a predložiť na posúdenie vplyvov životného prostredia „Zámer“ a to vo viacerých variantoch v zmysle zákona č. 24/2006 Z.z. posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov. „Zámer“ bol spracovaný v členení:
I. etapa: sžkm 200,300 – 209,800 Poprad Tatry – Lučivná,
II. etapa: sžkm 209,800 – 242,850 Lučivná – Kráľová Lehota
III. etapa: sžkm 242,850 – 259,468 Kráľová Lehota – Liptovský Mikuláš (výhybňa Palúdza).
Na III. etapu (do ktorej patrí aj k.ú. Vami interesovaných obcí) bolo vydané dňa 21.12.2007 „Rozhodnutie“ Okresného úradu životného prostredia Liptovský Mikuláš č. A/2007/01937-007-LV. Závery tohto „Rozhodnutia“ boli premietnuté do technického riešenia dokumentácie pre územné rozhodnutie (ďalej DÚR). DÚR bola spracovaná v odporúčanej alternatíve, t.j. DÚR neobsahovala žiadne alternatívy riešenia. DÚR bola prerokovaná s jednotlivými dotknutými orgánmi a organizáciami a bolo vydané Územné rozhodnutie o umiestnení stavby Mestom Liptovský Mikuláš č. ÚRaSP 2008/05770-TA 1 zo dňa 31.12.2008, ktoré nadobudlo právoplatnosť dňa 04.03.2009. Vzhľadom k tomu, že sa informujete o lokalitu „Pod modrou horou“ prikladáme výrezy zo situácií v predpokladanom záujmovom území na podklade katastrálnej mapy a ortofotomapy (z roku 2008), z ktrej je zrejme, že v čase vydaného územného rozhodnutia sa v danej lokalite nerealizovala žiadna výstavba rodinných domov. Zároveň prikladáme aj súčasný stav zakreslený do Google snímku. Zo snímkov vyplýva, že stavebné povolenia na Vaše domy boli vydávané až po právoplatnosti územného rozhodnutia, pričom Vás mal stavebný úrad upozorniť, že v danej lokalite bolo vydané územné rozhodnutie a že v blízkej budúcnosti predmetným územím bude prechádzať modernizovaná železničná trať.
Na priložených situáciách je možné vidieť, že v uvedenom území je železničná trať vedená na násype (žkm 245,3 – 245,450), ktorý prechádza lesíkom na pravom brehu Váhu a následne od žkm 245,450 po 245,800 prekonáva koryto Váhu na moste a dostáva sa na polia na ľavom brehu rieky v katastri obce Liptovský Ján. V tomto úseku od žkm 245,800 ďalej, je trať vedená v miernom záreze. V celom popisovanom úseku žkm 245,3 – 245,800 je na železničnom telese aj na moste navrhnutá pravostranná protihluková stena (na telese násypu hnedá čiara), ktorá chráni zastavané územie pred nepriaznivým vplyvom hluku od železničnej dopravy. Trať je situovaná od obytnej zóny vo vzdialenosti minimálne 50m. Po vybudovaní modernizovanej trate s novými prvkami železničného zvršku a s protihlukovou stenou bude vplyv hluku z trate na obyvateľov zastavaného územia nižší, ako v súčasnosti, keď sa trať síce nachádza vo väčšej vzdialenosti, ale zástavba nie je chránená proti hluku žiadnymi technickými opatreniami.