Železnice Slovenskej republiky


Železničné priecestia - štatistiky


19.02.2015

Chcel by som Vás poprosiť o informáciu, koľko z týchto nehôd bolo na chránenom a nechránenom priecestí (teda so závorami a bez závor, ak sa to tak nazýva)?

Porovnanie následkov nehôd (úrazov) na priecestiach podľa druhu priecestného zabezpečovacieho zariadenia:

 

 Vysvetlenie k tabuľke:

Aktívne priecestia (zabezpečené):         

PZS-Z - priecestné zariadenie svetelné so závorami
PZS - priecestné zariadenie svetelné bez závor
PZM - priecestné zariadenie mechanické (so závorami)

Pasívne priecestia:
K -
nezabezpečené priecestia (vybavené výstražnými krížmi, dopravným značením) 

Po nehode v Polomke sa mali takéto priecestia kontrolovať a upraviť, aby boli bezpečnejšie. Chcem sa opýtať, ako postúpili práce a aká je situácia na priecestiach – koľko je staále nechránených a aké sú ďalšie plány.

Povinnosťou ŽSR je okrem iného aj  zabezpečiť bezpečnú prevádzku na tratiach v správe ŽSR. K tomu patrí aj bezpečnosť na priecestiach. Po tragickej udalosti na priecestí v Polomke sa pristúpilo zo strany ŽSR ku spracovaniu nového predpisu ŽSR Z12  Železničné priecestia a priechody a následne sa vykonali komplexné previerky na všetkých nezabezpečených priecestiach. Výsledkom bolo prijatie následných opatrení, ako návrh na zrušenie nevyužívaných, resp. iba sezónne využívaných priecestí, osadenie pevných zábran, úprava rozhľadových pomerov na priecestiach a spracované návrhy na zvýšenie stupňa zabezpečenia na vybraných priecestiach. Od roku 2009 sa k 31.12.2014 znížil celkový počet priecestí z 2220 na 2131 ( prehľad v priloženej tabuľke). V tomto období sa však zriadili aj nové priecestia so súhlasom MDVRR SR.

V ďalšom období bude naďalej snahou ŽSR znižovať celkový počet železničných priecestí, ktoré sú stále možným kolíznym bodom stretu železničného a cestného vozidla a v rámci finančných možností zvyšovať stupeň zabezpečenia na existujúcich priecestiach podľa stanovených priorít  z Analýzy bezpečnosti na úrovňových priecestiach.  Samozrejme, že najdôležitejšou oblasťou je prevencia a snaha o opakované upozorňovanie užívateľov pozemných komunikácii na povinnosť dodržiavania pravidiel cestnej premávky pri križovaní pozemnej komunikácie so železničnou traťou.    

Prehľad železničných priecestí na tratiach v správe ŽSR

Rok

2009

2010

2011

2012

2013

2014

Počet celkom

2 220

2 219

2 205

2 160

2 149

2 131

Zabezpečené

1 076

1 081

1 079

1 088

1 088

1 079

Nezabezpečené

1 144

1 138

1 126

1 072

1 061

1 052






Právne dokumenty