Železnice Slovenskej republiky


Bezpečnosť na železničných staniciach ŽSR


28.09.2015

Pripravujem príspevok o bezpečnosti na železničných staniciach, no neviem, či časť otázok nie je určená pre ŽP (prosím, ak máte na nich kontakt, zašlite mi ho). 

Existujú nejaké smernice, štandardy bezpečnosti a ochrany cestujúcich na železničných staniciach? 

Áno, existujú viaceré. Napr. smernica „Systém riadenia bezpečnosti na ŽSR“, „Systém riadenia bezpečnosti ŽSR doprava“, „Nariadenie generálneho riaditeľa ŽSR – Implantácia štandardov v ŽST“; „Metodický pokyn  k postupu udržiavania a kontroly štandardov vo vybraných ŽST“, taktiež dokument „Pravidlá správania sa v priestoroch železničnej stanice a na priľahlých verejnosti prístupných miestach súvisiacich s poskytovaním služieb železníc v Železničnej stanici, atď..

Tieto pravidlá musia byť umiestnené na miestach prístupných cestujúcej verejnosti t.j. vo vestibule stanice a/alebo v čakárni, prípadne v prístrešku pre cestujúcich. 

Nová rekonštrukcia staníc a dopravných koridorov - ako sa zmenila bezpečnosť cestujúcich (budovanie a zvýšenie nástupíšť, koridory, mimoúrovňové prechody)? 

V rámci rekonštrukcie koridorov – železničných staníc a tratí sa budujú mimoúrovňové priechody, bezbariérové prístupy pre imobilné osoby v zmysle európskej legislatívy, upravujú sa nástupištia a priestory pre cestujúcich podľa platných medzinárodných štandardov.

Prechádzanie cez koľaje a zakázané miesta - ako sú kontrolované, aké postihy pre cestujúcich, či je nejakým spôsobom upravené hliadkovanie ŽP na žst. pri niektorých vlakoch, napríklad v žst Trnava sa často stáva, že cestujúci naskakujú do vlakov po vypravení vlaku zo stanice.  

Rieši policajný zbor (PZ), resp. železničná polícia (ŽP). 

Ako je možné, že bezpečnostný systém vlaku (klasické vozne 2 tr. ZSSK aj RJ) neuzavrie hneď dvere, ale až po niekoľkých desiatkach minút?

Táto otázka je v kompetencii PZ (ŽP), ktorá vykonáva kontroly a udeľuje sankcie za porušovanie Zákona č. 513/2009 Z. z. o dráhach a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Hliadkovanie si upravuje ŽP podľa svojich interných riadiacich aktov. Pokiaľ ide o vozne, tie partia dopravcom: ZSSK Slovensko a.s., Regiojet a.s., Leo Expres, ktorí prevádzkujú osobné vozne a vykonávajú prepravu osôb (osobnú dopravu) na tratiach v správe ŽSR. 

Či sú vytipované miesta, kde cestujúci často prechádzajú cez koľaje, do akej miery je nebezpečenstvo zachytenia vlakom, napr. v ŽST zast. Báhoň vraj často cestujúci prechádzajú medzi traťovými koľajami, podobne v ŽST Leopoldov cestujúci z obce Červeník prechádzajú cez koľajisko do obce, ktorá je na druhej strane od staničnej budovy (vraj takto sa stalo aj usmrtenie cestujúceho pred dvomi týždňami v ŽST Leopoldov).

Upozornenia na tieto miesta sú ohlasované rušňovodičmi a ďalej to rieši železničná polícia. 

Koľko osôb prišlo o život pri strete zo železničným vozidlom od začiatku roka, či sa vedie štatistika aj neúmyselných zachytení vozidlom, aké sú najčastejšie kolízie?

Ako neúmyselné zachytenie železničným vozidlom možno považovať každý prípad, ktorý nebol klasifikovaný ako samovražda, od začiatku roka 2015 do 22.09.2015 došlo k 69 prípadom zrážky vlaku s civilnou osobou s následkom smrteľného zranenia, pričom 42 takýchto nehôd bolo klasifikovaných ako samovražda.





Právne dokumenty