17.08.2015
Prebehla už kolaudácia podchodu pod železnicu na Vrbovskej ulici v Piešťanoch?
Pravdepodobne máte na mysli stavebný objekt SO 19.33.01 Piešťany, podchod pre verejnosť nžkm 81,219, ktorý je v súčasnej dobe ešte stále v majetku a správe Železníc Slovenskej republiky (ďalej len ŽSR). Kolaudačné konanie k dnešnému dňu uskutočnené nebolo. Objekt sa napriek tomu užíva v súlade s platnou legislatívou SR, nakoľko objekt je v predčasnom užívaní.
Má už mesto podchod od železníc prebratý? Ak áno, kedy k tomu došlo a za akých podmienok.
Mesto Piešťany uvedený stavebný objekt neprevzalo práve z dôvodu neukončeného kolaudačného konania. V súčasnej dobe v spolupráci s Mestom Piešťany analyzujeme celkovú situáciu o podmienkach prevzatia podchodu do ich vlastníctva, správy a údržby, pričom za aktuálnych podmienok nemožno vylúčiť ani čiastkovú obnovu niektorých správnych konaní, ktoré už stratili svoju platnosť, príp. sú vzhľadom k zmene legislatívy už neúčinné. Ďalším dôležitým faktorom podieľajúcim sa na úspešnom odovzdaní a prevzatí podchodu je vzájomné zosúladenie interných právnych noriem a nariadení týkajúcich sa nakladania s majetkom, účtovnej evidencie apod., ktorého výsledkom je uzavretie zmluvného dokumentu.
V podchode je momentálne protichodne značenie - nove namaľovane vodorovne značky sú v rozpore so zvislými, ľudia sú zmätení a nevedia, kadiaľ majú chodiť. Dochádza tam k častým kolíziám. Ako železnice v tejto veci chránia bezpečnosť obyvateľov?
Každý zrealizovaný stavebný objekt s dopadom na úpravu cestnej premávky (prevádzky) je posudzovaný príslušným dopravným inšpektorátom, ktorý zároveň odsúhlasuje aj dopravné značenie. Je teda zrejmé, že pri odovzdaní a prevzatí tohto stavebného objektu správcom ŽSR bolo všetko v súlade s predpismi, v súlade so schváleným dopravným značením.
V prípade nesúladu zvislých a vodorovných dopravných značení ide o svojvoľný čin nezodpovedného jedinca ktorý, ako sme zisťovali, úmyselne spôsobil zmätok v dopravnej situácii premiestnením zvislej značky. Musíme konštatovať, že zabrániť aktivitám podobného druhu nie je možné z hľadiska personálnych kapacít na ŽSR. Aj napriek zabezpečovanej údržbe podchodu zamestnancami Oblastného riaditeľstva Trnava, Sekciou železničných tratí a stavieb, evidujeme neustále pribúdanie aktivít spojených so správaním neprispôsobivých osôb v podobe vulgarizmov a hanlivých nápisov, rozbitých osvetľovacích telies atď. Sme presvedčení, že bezpečnosti venujeme vždy prvoradú pozornosť, a to nielen na mimoúrovňových prístupových zariadeniach (podchody, nadchody) určených pre cestujúcich, resp. verejnosť. Zabrániť však konaniam istým osobám, ktoré sú v rozpore s dobrými mravmi a správaním sa a ktoré majú priamy dopad na možné riziká (ohrozenia), nie je v možnostiach ŽSR. Momentálne, v čase prípravy tohto stanoviska, je situácia už napravená. Avšak nevylučujeme, že sa vandalský čin zase zopakuje.
Kto bude znášať následky, ak tam dôjde k vážnemu úrazu?
Danou otázkou sa dostávame výhradne do teoretickej roviny, predikcie, pretože miera zavinenia v prípade akejkoľvek ujmy na zdraví, ktorá sa udiala/udeje v obvode dráhy, príp. jej zariadeniach je vecou orgánov činných v trestnom konaní a ŽSR vždy boli maximálne súčinné v spolupráci s vyšetrovateľmi.
Ak nahodou podchod este nie je skolaudovany a je nebezpecny pre ludi, pravdepodobne by malo dojst k jeho uzavretiu. Ako budete riesit danu situaciu? Prepojenie mesta s priemyselnou zonou pre pesich a cyklistov?
Podchod je prevádzkovaný v súlade s platnou legislatívou SR (viď odpoveď na otázku č.1). Zo strany ŽSR nevidíme žiaden relevantný dôvod na uzatvorenie podchodu. Pokiaľ by technický stav podchodu preukázal opodstatnenosť prechodného uzavretia podchodu z dôvodu život a zdravie ohrozujúcich faktorov, pristúpili by sme určite k náprave, resp. odstráneniu tohto technického problému tak, aby podchod slúžil svojmu účelu.
Zistovali už ŽSR uz mesto, kto tie nove vodorovne znacky do podchodu nakraslil? Ak ano, uvedte, kto? Pripadne, chystate sa to zistovat? Podla nasich informacii ide o svojvolny cin nespokojneho obcana, kt. sa ujal iniciativy.
Ako sme už uviedli v otázke č.3 ide o neznámeho páchateľa. Pokiaľ nastane situácia, že budú pribúdať sťažnosti týkajúce sa bezpečnosti chodcov v tomto podchode z titulu disproporcií dopravného značenia, nevylučujeme iniciovanie konania trestnoprávneho charakteru.
Ako mozu ŽSR takyto čin postihnúť a hlavne - ako celú záležitosť vyriešite?
ŽSR sú povinné chrániť majetok, ktorý je vlastníctvom štátu a ktorého sú správcom. V prípade, že nastala preukázateľná skutočnosť s priamym dopadom na bezpečnosť, zdravie cestujúcej verejnosti, vlastných zamestnancov, príp. zamestnancov železničných spoločností využívajúcich infraštruktúru ŽSR, budeme túto situáciu riešiť tak, ako sme to uviedli v odpovedi na otázku č.6. Samotný postih je vždy výsledkom konania príslušného vyšetrovacieho orgánu, resp. jeho závermi.
