Železnice Slovenskej republiky


Požiare na železniciach


14.08.2015

Mal by som niekolko otazok ohladne udrzby okolia zeleznic, kedze v sucasnom suchom obdobi je zvysene riziko vzniku poziaru.

- monitorujete pravidelne blizke okolie zeleznicnych trati, kedze pred dvomi rokmi pri Velkych Levaroch zapalila travu prave iskra z brzdiaceho vlaku a zhorelo zhruba 10 hektarov? 

Áno, ŽSR zvýšili počet a zintenzívnili kontroly na koľajach, ako aj kontroly trakčného vedenia a tiež samozrejme okolia železničných tratí (zhustenie bezpečnostných pochôdzok, mimoriadne rušňové jazdy). 

- mate zoznam rizikovych usekov, kde je napriklad vela travy alebo slama?

Nie, takúto databázu ŽSR nemajú k dispozícii.

Poznámka: ŽSR sú správcom železničnej infraštruktúry na celom území SR a sú územne rozdelené na štyri oblastné riaditeľstvá (Trnava, Žilina, Košice a Zvolen). Jednotlivé traťové úseky sú zverené pod tieto organizačné útvary a príslušní zodpovední zamestnanci detailne poznajú situáciu na zverených úsekoch. 

- zaroven, ako casto kosite tieto useky, obzvlast v tychto suchych a horucich dnoch? 

Kosenie je závislé hlavne od rastu vegetácie a tiež zohľadnenia bezpečnosti na dráhe (napr.: priecestia – rozhľadové pomery...). Prebieha vždy keď je to potrebné, avšak min. 3 – 4 do roka. 

- bol v tomto roku obdobny pripad ako v minulosti pri Velkych Levaroch, hoci nie takeho rozsahu, ale sposobom, ze iskra z brzdiaceho vlaku zapalila suchu travu? 

V roku 2015 sme na železničných dráhach prevádzkovaných ŽSR z pravdepodobnej príčiny - technická porucha na brzdovom zariadení dráhového vozidla, zaznamenali spolu 7 požiarov suchých porastov tráv a kríkov nachádzajúcich sa popri železničnej dopravnej ceste. Vo všetkých prípadoch išlo o dráhové vozidlá dopravcov. 

Ide o nasledovné prípady: 

-05.06.2015 požiar dreveného podvalu na zastávke Jesenské, ktorý pravdepodobne vznikol pri brzdení vlaku osobného vlaku

-12.06.2015 v úsekoch trate Trnovec nad Váhom - Tvrdošovce, Nové zámky - Dvory nad Žitavou a Pribeta - Strekov vznikli požiare suchého trávnatého porastu, pravdepodobnou príčinou bolo iskrenie od zabrzdených vozňov vlaku. Celková zhorená plocha má 2231 m2

-26.06.2015 v ŽST Štúrovo na vchodovom zhlaví na výhybke č. 72 spozoroval a ohlásil na ohlasovňu požiarov rušňovodič vlaku tlenie podvalov, ktoré pravdepodobne vzniklo od iskrenia pri brzdení skôr prechádzajúcim vlakom v danom úseku

-06.07.2015 na úseku trate Kráľová Lehota - Štrba vzniklo niekoľko požiarov o celkovej ploche 25 000 m2

-07.07.2015 na úseku trate Kráľová Lehota - Východná vznikol požiar v blízkosti druhej traťovej koľaje, celková zhorená plocha má 12 400 m2

-12.07.2015 znova na úseku trate Kráľová Lehota - Východná vznikol požiar, celková zhorená plocha má 200 m2

-10.8.2015 požiar trávy a kríkov v traťovom úseku Spišská Nová Ves - Letanovce na ploche cca 50 900 m2, požiarom bolo poškodené vnútorné zariadenie hlásnice Čingov - predbežná škoda na našom zariadení cca 250 €. Požiar pravdepodobne vznikol v dôsledku technickej poruchy na brzdovom zariadení osobného vozňa prechádzajúceho rýchliky








Právne dokumenty