21.08.2015
Chcem sa spýtať na stavbu modernizácia železničnej trate Považská Teplá - Žilina. Zaujímalo by ma, či v prípade tejto stavby neevidujete žiadosti zhotoviteľa o preplatenie naviac prác, resp. schválenie dodatku/ov, ktoré by navýšili cenu.
Akceptovaná zmluvná cena uvedenej modernizácie železničnej trate je 127 790 851,10 € bez DPH vrátane rezervy. Akceptovaná zmluvná cena, uvedená v zmluve, verejne dostupnej v centrálnom registri zmlúv sa nemení.
Čo však je možné a aj sa reálne deje, je zmena jednotlivých položiek navrhnutej projektovej dokumentácie v závislosti od reálne vykonanej práce na konkrétnom stavebnom objekte. Postup Železníc Slovenskej republiky (ďalej len „ZSR“) je aj v týchto prípadoch štandardný a vychádza zásadne z uzatvorenej Zmluvy o dielo so Zhotoviteľom stavebných prác, ktorá je výsledkom verejnej súťaže. Nakoľko verejných súťaží na modernizácie železničnej trate sa zúčastňujú aj zahraničné subjekty, pri určovaní zmluvných podmienok sa ŽSR opierajú o štandardné zmluvné podmienky používané na celom svete. Ide o zmluvné podmienky, vypracované Medzinárodnou federáciou konzultačných inžinierov (FIDIC tzv. červená kniha). Tieto zmluvné podmienky sú samozrejme prispôsobené národnej legislatíve. Je namieste vysvetliť, čo znamenajú tieto podmienky FIDIC v praxi.
V „červenom FIDIC-u" je uvažované, že sa môžu vyskytnúť nezrovnalosti medzi jednotlivými časťami projektovej dokumentácie, prípadne vzniknú rozdiely medzi tým, čo je naprojektované a čo sa na stavbe skutočne nachádza, prípadne zrealizuje. Neexistuje na svete žiaden projekt, ktorý by nemal isté odchýlky od skutočnosti. Preto sa po realizácií stavby vypracováva projekt skutočného vyhotovenia stavby. Ako sa dané náležitosti a prípadne nezrovnalosti riešia vychádza z čl. 12 a 14 FIDIC. Podľa „červenej knihy FIDIC “Zmluvné podmienky pre výstavbu pre stavebné a inžinierske diela projektované objednávateľom, čl. 14.1. Zmluvná cena a platby platí: akékoľvek množstvá, ktorú môžu byť udané vo Výkaze výmer alebo inom formulári sú množstvá odhadované a nebudú brané za skutočné a správne. V súlade s čl. 12 Meranie a oceňovanie - musí byť rozsah prác preukázateľne potvrdený Stavebným dozorom pre fakturáciu prác a majú sa fakturovať skutočné množstvá vykonaných prác. Veľmi zjednodušené treba povedať, že podľa týchto zmluvných podmienok sa fakturácia uskutočňuje nie podľa toho, čo je naprojektované a čo je vo výkaze výmer, ale podľa skutočných množstiev odsúhlasených stavebným dozorom.
Je teda zrejmé, že žiaden projektant na svete nedokáže vypracovať projekt tak, aby sa nelíšil od skutočnosti na stavbe. Z toho dôvodu sa každá položka, ktorá podlieha zmene „upravuje“ a fakturuje podľa skutočnosti. U niektorých položiek dochádza k navýšeniu množstiev a u niektorých naopak k zníženiu množstiev. Deje sa tak prostredníctvom Zmenových listov, ktoré predkladá Zhotoviteľ spolu s dokladmi, následne ich odsúhlasuje Stavebný dozor a predkladá ich Objednávateľovi. Až potom, ako je schválený Zmenový list, dochádza ku fakturácii. Schvaľovanie Zmenových listov častokrát závisí na kvalite podkladov, ktoré Zhotoviteľ predloží Stavebnému dozoru. Veľakrát sa stáva, že Zhotoviteľ nepredloží požadované doklady, prípadne predloží iba položky, kde sa navyšuje množstvo. Týmto sa samozrejme odďaľuje samotná možnosť fakturácie.
Skúsenosti ŽSR hovoria o tom, že zmluvné podmienky FIDIC niektorí podnikatelia vôbec neovládajú a tu je asi základný problém. Toto isté platí aj pre laickú obec. Z toho následne vznikajú nedorozumenia o tom, že dochádza k bezdôvodnému navyšovaniu ceny, čo sa nezakladá na pravde. Je potrebné poznamenať tak, ako sme už uviedli, že neexistuje žiaden projekt na svete, ktorý by sa na 100% realizoval bez akejkoľvek zmeny.
Tieto zmeny môžu byť spôsobené viacerými faktormi. Nepredvídateľné geologické pomery, anomálie v geologickom podloží, výskyt podzemnej vody v inej výške hladiny než ako sa predpokladalo, nedosiahnutie predpísanej únosnosti zemnej pláne, vynútená zmena technológie z objektívnych príčin, ukončenie výroby navrhnutých a vyprojektovaných materiálov, zle zakreslené inžinierske siete od správcov, zmena noriem, predpisov, vyhlášok, nariadení, smerníc a pod., pokrok v technológiách, naviac požiadavky zo strany štátnych orgánov, prípadne z miest a obcí, prípadne nerealizovanie stavebných počinov iných investorov, na ktoré investičná akcia ŽSR má nadväzovať a množstvo iných.
Ak áno, čo hovoríte na túto žiadosť staviteľa?
Ako sme uviedli v predchádzajúcej odpovedi, každá zmena (či už má za následok „úpravy“ položky s navýšením ceny za predmetnú položku alebo znížením ceny za predmetnú položku) musí byť odsúhlasená a následne premietnutá do Zmenového listu. Je zrejmé, že Zhotoviteľ má nárok na zaplatenie prác, ktoré vykonal a je zrejmé, že nemá nárok na zaplatenie prác, ktoré nevykonal, prípadne ak zmena bola vyvolaná samotným Zhotoviteľom.
V súčasnej dobe máme na predmetnú stavbu uzatvorený Zmenový list č.1, ktorého podstatnú časť tvorili náklady spojené s naviac prácami pri likvidácii odpadu, ktorý bol v minulosti zabudovaný do cestného zemného telesa. To sa v rámci modernizácie železničnej trate v dôsledku budovania nadjazdu muselo upraviť. Nebolo možné predpokladať, že v minulosti bolo vybudované zemné teleso, ktoré pozostávalo z množstva odpadu prikrytého zeminou. Ako sme poznamenali v odpovedi na otázku č.1, aj v tomto prípade išlo o skutočnosť, ktorú nebolo možné vopred predvídať. Túto mimoriadne závažnú situáciu bolo nutné vyriešiť navýšením prác spojených s likvidáciou odpadu, s návozom množstva novej zeminy, s ktorou sa pôvodne nepočítalo.
Ak ste už odsúhlasili tieto zmeny, potom v akej hodnote?
Akákoľvek stavba na modernizácii železničného koridoru obsahuje stovky prevádzkových súborov a stavených objektov. Je teda zrejmé, že bolo odsúhlasených už viacero zmien, ktoré boli premietnuté do Zmenového listu č.1. Každá stavba je dielom so svojou históriou a každodenným vývojom a situácia sa mení každým dňom. Vec sa „uzatvára“ až vtedy, ak je schválený Zmenový list. Okrem toho sledujeme vývoj financií na základe zaplatených faktúr na mesačnej báze.
Zmenový list č.1 obsahuje zmeny v celkovej hodnote 5 198 156,47 €. Akceptovaná zmluvná cena uvedenej akcie je 127 790 851,10 € bez DPH vrátane rezervy. Akceptovaná zmluvná cena nesmie byť prekročená!
Ak evidujete nároky na uzavretie dodatku, akú sumu navyše žiada zhotoviteľ uhradiť a prečo?
Nie, neevidujeme žiadne nároky Zhotoviteľa na uzatvorenie dodatku, ktorým by sa zvyšovala akceptovaná zmluvná cena.
