25.08.2015
Píšem Vám ohľadom výstavby automatizovanej prekládky - Východ Čierna nad Tisou pri obci Čierna - pre upresnenie tu je link na mapu: https://www.google.sk/maps/@48.4253257,22.1165981,16.21z Výstavba komplexu je už v plnom prúde. Pred začatím výstavby v rokoch 2013/2014 vedenie ŽSR spolu s Ladislavom Jámborom, so starostom obce Čierna zorganizovali zasadenie na objasnenie občanov obce Čierna o výstavbe komplexu a o skutočnotiach, ktoré nastanú po dokončení resp. po začatí jeho fungovania. Na zasadení bolo povedané, ako to je napísané aj v projekte, že počas výstavby žiadne nákladné autá alebo bágre sa nebudú pohybovať na cestných komunikáciach v obci Čierna. Napriek tomu cesty sú dennodenne preplnené nákladnými autami, čo nie len znervnozňuje občanov, ale zhoršuje aj ich životné prostredie. Prach a nečistota z nákladných áut sa nanesie na obecné cesty a domy v blízkosti budúceho komplexu sú taktiež zakrité prachom.
Občania, ktorí sú priamo dotknutý výstavbou - a to najmä na ulici Malý rad, sa takisto boja o vlastnú budúcnosť. Všetci veľmi dobre vedia, že ten automatizovaný prekládkový komplex nebude tichý, nebude bez prachu a takisto si myslia, že to bude triasť domy, ktoré stoja v blízkosti prekládky.
Ďalšiou a vlastne poslednou problematikou v obci je hluk a rezonácia tích rodinných domov, ktoré sú takisto v blízkosti koľajov medzi čerpačkovou stanicou a prekládkou Čierna nad Tisou. Keď sa tam presúvajú vagóny - a to najmä vo večerných hodinách, je strašný hluk od odrazu vagónov. Podľa obyvateľov obce situácia predtým bola pokojná, ale v posledných rokoch je to strašne zlé. Podľa mojich informácií rušňovodiči sa ponáhľajú a preto pracujú aj rýchlejšie, čo je v poriadku. Pre zlepšenie situácie výstavba protihlukovej steny medzi domami a koľajnicami by bola vhodnou a najlepšou myšlienkou. Podľa občanov pokusy na výstavbu protihlukovej steny sa už raz začali, pred troma rokmi ŽSR spravilo trojdňové meranie hluku pri domoch, ktoré sú blízko koľajníc, avšak to nepomohlo, lebo o monitorovaní zvuku boli rušňovodiči dopredu informovaní, čo znamená, aby počas monitorovaní nerobili veľký hluk. Ohľadom hore uvedených problematík mám pre Vás nasledovné otázky:
-čo by sa dalo spraviť ohľadom premávky nákladných áut a bágrov, je na to možnosť, aby obišli obecné ulice?
Poznamenávam, že v súčasnej dobe sú realizované dve stavby. Investorom jednej stavby sú Železnice Slovenskej republiky (ďalej len „ŽSR“) a investorom druhej stavby je firma BULK TRANNSHIPMENT SLOVAKIA, a.s. (ďalej len „BTS“). ŽSR v danej lokalite realizujú stavbu „Modernizácia PPS Čierna nad Tisou, infraštruktúra prekladiska – koľaje a rampy“.
Vo všeobecnosti platí, že každý občan a aj každý podnikateľský subjekt vlastniaci motorové vozidlo platí cestnú daň. Z toho vyplýva, že má právo používať verejné komunikácie. Nie je možné používanie cestnej siete zakázať. Každá investičná výstavba vyžaduje dovoz a odvoz materiálov na a zo stavby. Investícia sa realizuje podľa schválenej projektovej dokumentácie (ďalej len „PD“) a stavebného povolenia. Súčasťou PD je aj Plán organizácie výstavby. Pre investíciu ŽSR neurčuje trasy vedúce po ulici Malý rad v obci Čierna. Nakoľko nepoznáme PD, ani podmienky realizácie stavby druhého investora, prosím, skúste kontaktovať BTS.
Na základe Vášho podnetu ŽSR vykonali neohlásenú kontrolu inkriminovanej ulice. V čase kontroly tadiaľ neprešlo žiadne nákladné vozidlo stavby. Vozidlá išli po panelovej ceste mimo obce. Samozrejme, že nie je možné úplne vylúčiť, že nejaké auto po komunikácii niekedy prešlo.
Projektovú prípravu stavby realizovala spoločnosť SUDOP a.s. pre súkromného investora BTS. ŽSR prevzala len časť tejto stavby t.j. modernizáciu infraštruktúry prekladiska, koľaje a rampy.
-prach a hluk počas výstavby robí veľké škody a nepokoje pre obyvateľov žijúcich na ulici Malý rad. Dalo by sa niečo spraviť, resp. dala by železnica kompenzácie pre občanov, resp. opravila by ŽSR tie miestne komunikácie, ktoré počas výstavby ťažké stroje a nákladné autá poškodia?
Odpoveď ako na prvú otázku – Zhotoviteľ stavby ŽSR nepoužíva uvedenú komunikáciu. Vo všeobecnosti platí, že povinnosťou Zhotoviteľa stavby je používané komunikácie udržiavať bez prašnosti a znečistenia. Po ukončení výstavby má Zhotoviteľ povinnosť uviesť plochy a komunikácie do pôvodného stavu. Na kontrolnom dni stavby bol zo strany ŽSR Zhotoviteľ upozornený na povinnosť vyhotoviť fotodokumentáciu stavu ciest, domov a objektov pred začiatkom výstavby, aby vedel preukázať, či prípadné nároky zo strany obyvateľov obce alebo správcu komunikácie (ak sa domnievajú, že došlo k poškodeniu) sú oprávnené alebo nie. Po preskúmaním lokality nemožno hovoriť o nadmernom hluku. Komunikácia nemá žiadne stopy poškodenia ani znečistenia. Neboli zaevidované žiadne škody spôsobené Zhotoviteľom stavebných prác. Prípadné škody na komunikáciách, či domoch je nutné zdokladovať.
- podľa predkladaného projektu na obecnom zasadnutí takáto prekládka na územií Slovenska zatiaľ neexistuje, čo znamená, že hlukové a rezonačné stupne - ktoré boli taktiež zaznamenané v projekte a oboznámené s obyvateľmi obce, sú iba predpoklady a odhady. Čo môžu očakávať ľudia žijúci na ulici Malý rad (čo je maximálne 100 - 150 metrov od plánovanej automatizovanej prekládky) ? Nainštaluje sa nejaký systém, ktorý ich obráni od prachu z prevrátených vagónov počas procesu, od hluku a od silnej rezonácie?
PD stavby „Modernizácia PPS Čierna nad Tisou, infraštruktúra prekladiska – koľaje a rampy“ (ako každá PD) obsahuje aj dokladovú časť s vyjadreniami príslušných orgánov. Stavebný úrad na základe PD spĺňajúcej zákony, predpisy a vyhlášky platné v SR, vydá stavebné povolenie. V rámci prípravy projektu bola stavba posúdená v procese EIA (posúdenie v zmysle zákona NR SR č.24/2006 Z.z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov), ktorý odporučil výstavbu komplexu a infraštruktúry. Dávame do pozornosti záujemcom o informácie, aby si preštudovali verejne prístupnú Správa o hodnotení aj Záverečné stanovisko z procesu posúdenia vplyvov stavby na životné prostredie. Odkaz: (http://www.enviroportal.sk/sk/eia/detail/zst-cierna-nad-tisou-prekladkovy-komplex-vychod ).
Podľa informácií ŽSR podobná prekládka je zrealizovaná a fungujúca v ŽST Čierna nad Tisou pri obci Biel – prekládkový komplex Západ. Daná prekládka bola postupne doplnená o technológie a stavby zabraňujúce zvýšenej prašnosti, ktoré sú do projektu v súčasnosti budovaného prekládkového komplexu Východ zapracované. Na prekládke bude zrealizovaných viacero opatrení zabraňujúcich vzniku prašnosti prekládky. Celá prekládka bude uzatvorená v budove a dopravníkových tuneloch. Zároveň je navrhované aj vybudovanie vzduchotechnického zariadenia pre odsávanie a filtrovanie vzduchu v priestore prekládky. Ďalším systémom pre zamedzenie vzniku prašnosti je navrhovaná vodná clona na pásoch a násypke. Na základe meraní na prekládkovom komplexe Západ a vzhľadom na to, že prekládkový komplex začína síce koľajami cca 150 metrov od prvých domov obce Čierna, ale vlastná technológia bude umiestnená v uzavretej budove cca 500 metrov od prvých domov obce a koľaj normálneho rozchodu ako aj uzavretý systém dopravníkov bude umiestnený za násypom nájazdovej rampy, sú obavy z nárastu hlučnosti a vibrácií priamo z prekládky v komplexe neopodstatnené.
Ako konkrétne bude fungovať prevádzka, koľko zamestnancov tam bude a pod., je treba kontaktovať BTS.
- ktorý podnik bude prevádzkovať novú prekládku? Bude to pod riadením ŽSR alebo ZSSK? Ak to bude pod vedením ŽSR, dalo by sa predpokladať, že koľko pracovných miest bude presne potrebných?
Prekládkový komplex Východ bude prevádzkovať firma BTS, ktorá ho buduje vo vlastnej investícii. ŽSR je a bude prevádzkovateľom dráhy.
- aké súhlasi potrebovalo ŽSR na to, aby sa výstavba automatizovanej prekládky mohla zrealizovať? Súhlas musel dať aj starosta obce Čierna? Ak áno, súhlas mal byť od samotných občanov alebo LEN od starostu obce?
Ako sme už uviedli, stavba bola posúdená v procese EIA (posudzovanie a stavebné povolenie nezabezpečovalo ŽSR). Prebehlo aj jej prerokovanie s verejnosťou. Znamená to, že o stavbe bola informovaná i verejnosť. Záznamy o prerokovaní sú zapracované v Správe o hodnotení. Pred vydaním stavebného povolenia bola v obci Čierna prezentovaná stavba pred celým obecným zastupiteľstvom. Stavebník (investor) má od obce Čierna súhlas s realizáciou stavby.
- medzi koľajmi a ulicou Malý rad, kde bývajúcú občania sťažujúci sa na nadpriemerný hluk od ťahania a roztriedenia nákladných vozňov, je plánovaná výstavba protihlukovej steny?
V danej stavbe nie je uvažované s výstavbou protihlukových stien.
- podľa mojich informácií, ktoré som dostal od predošlých poslancov obce Čierna, momentálný starosta obce už vraj preposlal žiadosť na výstavbu protihlukovej steny medzi železnicou a ulicou Malý rad. Je toto pravda, dostala už ŽSR takúto písomnú žiadosť od obce Čierna?
Nemáme vedomosti o žiadosti na výstavbu protihlukovej steny.