02.04.2015
Mám ešte otázky týkajúce sa včerajšej nehody RegioJetu pri Bytči.
1) Koľko takýchto nehôd – vlak prejde návesť STOJ – registrujete v jednom roku na celej sieti ŽSR? Aká bola štatistika za minulý rok a ako sa na tom podieľali jednotliví dopravcovia?
2) Je pravda, že rovnakú chybu urobil pri Bytči aj rušňovodič ZSSK dňa 17. januára 2015, resp. iný deň v januári?
3) Bolo takýchto prípadov pri Bytči tohto roku viac? Koľko?
1. Za rok 2014 evidujeme celkom 18 incidentov kategórie C 4 – prejdenie návesti Stoj.
Z toho bolo:
Železničná spoločnosť Slovensko, a. s.:
... 12 prípadov, kedy vlak osobnej dopravy nezastavil na mieste určenom pre nástup a výstup cestujúcich – úplne prešiel zastávku alebo nástupište v stanici, alebo zastavil len niektorými dverami pri nástupišti,
... 3 prípady prejdenia návestidla s návesťou Stoj
Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a. s.:
... 2 prípady prejdenia návestidla s návesťou Stoj
RegioJet, a. s.: prípad nezastavenia na mieste určenom pre nástup a výstup cestujúcich
2. Dňa 17.01.2015 prešiel vlak R 600 ZSSK vchodové návestidlo 2L v ŽST Bytča po náhlej zmene návestného znaku z povoľujúcej návesti na návesť Stoj. Rušňovodič zmenu zaregistroval, pre krátku vzdialenosť a vzhľadom na rýchlosť vlaku však napriek zavedeniu rýchločinného brzdenia pred návestidlom už nedokázal zastaviť a došlo k jeho prejdeniu o cca 10 metrov, t.j. asi o polovicu dĺžky hnacieho vozidla. Udalosť bola kategorizovaná ako prevádzková porucha kategórie D 4. Pred príchodom vlaku k návestidlu bola na návestidle rozsvietená povoľujúca návesť a pre vlak bola riadne postavená a zabezpečená vlaková cesta. Príčinou prevádzkovej poruchy bola indikácia obsadenia koľajového obvodu 1-2LK spôsobená poklesom napätia na jeho koľajovom relé vplyvom asymetrie koľajového obvodu. Zabezpečovacie zariadenie tento poruchový stav vyhodnotilo bezpečným spôsobom, t.j. zmenou povoľujúceho návestného znaku na zakazujúci bez ohrozenia bezpečnosti jazdy vlaku.
3. V roku 2015 boli v ŽST Bytča evidované len tieto dva prípady, t.j. prevádzková porucha kategórie D 4 zo dňa 17.01.2015 spôsobená poruchou na zabezpečovacom zariadení v správe ŽSR a incident kategórie C 4 zo dňa 29.03.2015 zavinený nerešpektovaním návestných znakov na odchodovom návestidle L3a rušňovodičom dopravcu RJSK.