Železnice Slovenskej republiky


ŽSR - modernizácia/Žilina - Košice/viadukt Poprad


10.09.2014

V roku 2011 rozširovali na štvorprúdovku cestu z centra Popradu smerom na Kežmarok. Zostalo tam jedno hluché miesto. Je ním železničný most - viadukt. V tomto mieste sa cesta zbieha do dvoch pruhov, vznikol lievik. Slovenská správa ciest v roku 2011 tvrdila, že je pripravená cestu rozšíriť aj pod viaduktom, no čakajú, kým železnice most upravia.
- V roku 2011 ste uviedli, že zmienený most by sa mal rekonštruovať najskôr v roku 2015, respektíve po roku 2015, pretože je súčasťou modernizácie trate. Je už jasný termín začatia rekonštrukcie?
Nie, termín začatia ešte nie je stanovený.
- Ak sa termín rekonštrukcie posunul, aké sú dôvody?
O modernizácií železničnej trate Žilina – Košice úsek trate  Liptovský Mikuláš – Poprad Tatry (mimo),  Poprad Tatry (mimo) – Krompachy, Krompachy (mimo) – Kysak a Kysak (mimo) – Košice bolo rozhodnuté už po vstupe Slovenska do EÚ. V prvej polovici roku 2006  boli podpísané Rámcové dohody na prípravu projektovej dokumentácie (PD). Postupne sa zabezpečujú jednotlivé stupne PD. Na základe požiadavky EÚ, ktorej sa nepozdávajú výstupy zo štúdie realizovateľnosti, ktorej účelom je preukázať  opodstatnenosť vynaložených finančných prostriedkov pre výslednú rýchlosť, musia ŽSR dodatočne zabezpečiť vypracovanie novej štúdie realizovateľnosti. Vzhľadom na hospodárne vynakladanie finančných prostriedkov musia ŽSR pri výbere zmluvného partnera (a teda aj pri výbere spracovateľa spomínanej štúdie realizovateľnosti) postupovať v zmysle zákona č.25/2006 Z.z. o verejnom obstarávaní v znení neskorších predpisov. Verejná súťaž sa uskutočnila a bola podpísaná zmluva so spracovateľom štúdie. V súčasnej dobe sa táto nová štúdia realizovateľnosti spracováva a bude ukončená v termíne 09/2015. Až na  základe výsledkov tejto štúdie sa bude môcť pokračovať v projektovej príprave stavby.
Na základe spracovaných PD v zmysle záverov zo štúdie realizovateľnosti bude možné pristúpiť k dokončeniu projektových prác a následne k výberom zhotoviteľom stavieb verejnými súťažami. Realizácia predmetných úsekov trate by mala byť financovaná až z  rozpočtového obdobia EÚ na roky 2014-2020. ŽSR sa nemôžu seriózne a zodpovedne vyjadriť k otázke rozpočtového obdobia EÚ 2014 – 2020 až do doby, kedy nebude mať SR dohodnutý a odsúhlasený zoznam stavieb zaradených do príslušného plánovacieho obdobia.




Právne dokumenty