Železnice Slovenskej republiky


Prevádzka jednotiek s naklápaním na tratiach ŽSR


12.09.2014

Dobrý den, v souvislosti s myšlenkou ČD nasadit na trasu Praha - Košice jednotky řady 680 bych se chtěl zeptat prosím na následující:
- probíhají nějaká jednání mezi ČD a ŽSR o případné možnosti přidání dalších tras - pokud by se tedy jednalo o dodatečné spoje / trasy oproti dosud objednaným? Pokud by naopak jednotky měly být nasazeny na již dříve  plánováné spoje  Praha - Košice, probíhají nějaká jednání o případné možnosti úpravy jejich tras  - pokud by tedy ovšem ČD o nějakých změnách uvažovaly (např. pro jiné dynamické vlastnosti oproti lokomotivou tažené soupravě)?
Pre ŽSR nie je ČD partner. ŽSR môže o trasách jednať iba s dopravcami s licenciou na Slovensku.
- na jakých tratích ŽSR je možno využít naklápění pro jízdu vyšší rychlostí?
Úseky tratí, ktoré môžu byť prechádzané pri využití naklápania vyššou rýchlosťou oproti vlakom zostavených z vozňov bez naklápania, sú označené príslušnými návesťami v zmysle predpisu ŽSR Z 1 (rýchlostníky). Umiestnenie týchto rýchlostníkov je uvedené v Tabuľkách traťových pomerov.
Na základe predchádzajúcej e-mailovej komunikácie usudzujeme, že predmetom otázok sú úseky tratí od štátnej hranice s Českou republikou cez Čadcu, Žilinu po Košice. V týchto úsekoch (vychádzajúc z aktuálnych tabuliek traťových pomerov 106D, 106A a 105A) je vyššia rýchlosť pre vozidlá s naklápaním možná medzi stanicami Čadca a Žilina a opačne.
- je provoz jednotek řady 680 ČD povolen i na trati Žilina - Košice, bez nějakých zásadních omezení (myšelno tedy zejména s ohledem na téma EMC/ohrožujících proudů)?
Momentálne je jednotka rady 680 v schvaľovacom procese. VVÚŽ vypracováva stanovisko k EMC kompatibilite jednotky r. 680 na trati Žilina-Košice.
Pravdepodobne bude súhlasné. ŽSR následne vydá stanovisko.
- chtěl bych se v návaznosti na toto prosím ještě zeptat, zda ŽSR plánuje, resp. zda třeba ZSSK v nějakém smyslu podal podnět či žádost o osazení trati Žilina - Košice rychlostníky pro vyšší rychlost umožňující využití naklápění? Pokud ano, jak dlouho by takový proces mohl trvat? Chápu, že to není jen o samotné instalaci rychlostníků.
V prípade  požiadavky na  zvýšenia cestovnej rýchlosti na predmetnej trati v dôsledku využívania možnosti nakláňania jednotiek radu 680, je možné využiť  tento aspekt len v smerových oblúkoch, kde je v súčasnosti obmedzená rýchlosť pre klasické súpravy. Tomu však musí, obdobne ako na tratiach SŽDC v Českej republike, predchádzať tzv. homologizácia trate, ktorou by boli presne určené prevádzkové podmienky a dovolená najvyššia traťová rýchlosť v takýchto úsekoch. Samozrejme by nebolo možné prekročiť najvyššie dovolenú traťovú rýchlosť, určenú pre jednotlivé traťové úseky, nakoľko táto je limitovaná nielen smerovými traťovými pomermi ale aj konštrukčnými a prevádzkovými parametrami ostatných zariadení železničnej dopravnej cesty (trakčné vedenia a predovšetkým traťové zabezpečovacie zariadenie).
Samotné (fyzické) osadenie návesti pre najvyššiu dovolenú traťovú rýchlosť pre súpravy s výkyvnými skriňami je, pri odmyslení potreby termínov dodávky rýchlostníkov, v porovnaní s procesom homologizácie trate veľmi krátkodobou záležitosťou. 




Právne dokumenty