Železnice Slovenskej republiky


Nahlasovanie nefunkčnej signalizácie na železničných priecestiach


12.09.2014

Mnohokrát sa mi stalo v mieste môjho bydliska pri prejazde železničného prejazdu, že závory neboli spustené, dokonca nefungovalo svetelné upozornenie. Keďže ide o chronický problém a nechcem aby som ja, niekto z mojej rodiny či komunity sa "stretol" s IC vlakom, rýchlikom ani osobným vlakom na nedostatočne výstražnom prejazde, hľadal som na vašich stránkach email, telefón, akýkoľvek kontakt na nahlasovanie takýchto závažných a potencionalne veľmi nebezpečných porúch.
Bohužiaľ na vašej stránke sa venujete iba všeobecným informáciám a prevencii, čo je chválihodné. Ja mám však strach aby v katastri Trenčín-Záblatie fungovalo výstražné zariadenie a aby oprava netrvala večne. Čo ma štve však najviac, nevidím možnosť kde to nahlásiť.
Nakoľko ste presne nešpecifikoval o ktoré priecestie sa jedná, podľa nášho zistenia ide o železničné priecestie v km 119,746, ktoré je vybavené priecestným zabezpečovacím  zariadením (PZZ) PZS 2Z, typu AŽD 71 so závorami s aktívnou signalizáciou (biele svetlo). 
       Priecestie sa nachádza na ceste III. triedy č. 061031 , z obce Záblatie do obce Zlatovce na železničnej trati Bratislava – Púchov v traťovom úseku medzi Výhybňou Nivy a ŽST Trenčín, obvod Zlatovce . Činnosť PZZ je automatická, t.j. výstraha na priecestí je vyvolaná jazdou koľajového vozidla. 
       V súčasnom období prebieha aj v tomto traťovom úseku  modernizácia železničnej infraštruktúry, s ktorou  súvisia výlukové práce, ktoré majú dopad na PZZ a vnímanie jeho činnosti očami verejnosti, ktorá nie je zainteresovaná a informovaná podrobne o prebiehajúcich prácach vo výlukách a skutočnej činnosti PZZ na vylúčenej koľaji. 
Práve v poslednom období prebiehali prípravné práce pre stavbu nových podjazdov a cez priecestie sa po vylúčenej koľaji a pri vypnutom PZZ pohybovali koľajové mechanizmy iba na pokyny vedúcich prác zhotoviteľov, ktorí zodpovedali za bezpečnosť počas jazdy koľajových vozidiel cez priecestie. Vtedy mohlo dôjsť k domnienke o nesprávnej funkcii PZZ. Pre prehľad uvádzame, že z dôvodu výlukových prác bolo PZZ vypnuté na cca 8 hodín v nasledujúcich dňoch (08.02.14; 09.02.14; 15.02.14; 16.02.14; 27.02.14; 28.02.14; 01.03.14; 02.03.14; 03.04.14; 05.03.14; 06.03.14; 10.03.14; 12.03.14; 13.03.14; 13.03.14; 13.03.14; 08.05.14; 10.05.14; 11.05.14; 24.05.14; 25.05.14) a to v denných, prípadne aj nočných hodinách, podľa požiadavky zhotoviteľa diela. 
      Činnosť priecestia je však pravidelne kontrolovaná v zmysle predpisov ŽSR a vykazuje správnu činnosť.       
    Pre urýchlenie vzájomnej komunikácie o stave PZZ je vhodné v budúcnosti používať tzv. jedinečné identifikačné číslo priecestia (JIČ), ktoré sa nachádza prednostne na zadnej strane  dopravnej značky A30a alebo A30b (výstražný kríž pre železničné priecestie) alebo na zadnej strane výstražníka v tvare SPXXXX. JIČ je pre každé priecestie jedinečné a je tak vylúčená zameniteľnosť a chyba v identifikácii priecestia. PZZ v km 119,746 je označené JIČ - SP2323.

 



Právne dokumenty