14.10.2014
Dobrý deň, rád by som Vás požiadal, aby ste preverili situáciu, ktorá sa žiaľ často opakuje pri vypravovaní vlakov v železničnej stanici Čadca. Niekoľkokrát, sa mi totiž stalo, že výpravca sa včas nedostavil bez objektívnych príčin na perón a nevypravil vlak na čas. Za všetky príklady spomeniem jeden posledný, ktorý podľa mňa prekročil istú medzu.
Vo štvrtok 2.10.2014 ráno, som cestoval EC 1006 s odchodom z Čadce o 7.32, vlak prišiel s náskokom 1 min o 7.29, o 7.32 mal postavenú cestu, vlaková čata bola pripravená na vypravenie, vlak už aj odstránili z informačných tabúľ, avšak výpravca sa nedostavil a daný vlak stále stál a čakal... Po cca 5 min. prišiel výpravca , ktorý porušil predpis a najskôr vypravil (tiež s meškaním) vlak nižšej kategórie Os 4171 do Žiliny s neskorším odchodom 7.34 a potom až daný EC. Toto považujem za závažné pochybenie. Prosím zjednajte nápravu, dohovorte Vašim kolegom, aby sa na čas dostavovali na perón a nespôsobovali meškania hoc aj zdanlivo malé.
Šetrením podnetu bolo zistené, že podľa elektronického dopravného denníka výpravcu ŽST Čadca vlak EC 1006 zastavil v ŽST Čadca na 2. koľaji o 7.30 hod. Odišiel z 2. koľaje o 7.35 hod, zmeškaný na odchod +3 minúty. Vlak Os 4171 zo Skalitého zastavil v ŽST Čadca na 9.koľaji o 7.33 hod, zmeškaný na príchod +7 minút. Odišiel z 9. koľaje o 7.35 hod, zmeškaný na +1 minútu.
V uvedenom podnete ste uviedli, že vlaková cesta pre EC 1006 bola postavená o 7.32 hod. Toto tvrdenie sa však nezakladá na pravde, nakoľko v uvedenom čase bola postavená vlaková cesta pre zmeškaný vlak Os 4171 od Skalitého. Konfigurácia bohumínského zhlavia neumožňuje postaviť súčasne vchodovú vlakovú cestu od Skalitého na 9.koľaj a odchodovú vlakovú cestu do Mostov u Jablunkova z 2.koľaje.
Skutočnosť, že vlak Os 4171 prišiel do ŽST Čadca zmeškaný +7 minút, bolo dôsledkom poruchy obvodov v úseku Čierne pri Čadci – Čadca, evidovanej v Záznamníku porúch na zabezpečovacom zariadení pod č.131. Následkom poruchy muselo byť vnútorným výpravcom zavedené dopravné opatrenia a z tohto dôvodu boli vlaky vyrozumievané Rozkazom na opatrnú jazdu o poruche všetkých PZZ v úseku Čierne pri Čadci – Čadca.
Ak by výpravca postupoval tak ako uvádzate nižšie, vlak Os 4171 by zostal stáť u cestového návestidla Sc 6a (pred zhlavím) a vlak EC 1006 by okolo neho prešiel po susednej koľaji – avšak medzi vlakmi Os 4171 a EC 1006 je v ŽST Čadca prípoj.
Stanovisko k uprednostneniu výpravy vlaku Os 4171 pred vlakom EC 1006 - po zastavení vlaku Os 4171 sa vykonal výstup a nástup cestujúcich, vyrozumenie rušňovodiča vlaku Os 4171 písomným rozkazom a následne výprava vlaku. Počas vykonávania týchto úkonov bol cestujúcim umožnený časový priestor na ich presun z 1. nástupišťa cez podchod na 3. nástupište k vlaku EC 1006.
Vo Vašom podnete uvádzate, že vlaky sa v ŽST Čadca nevypravujú včas. Toto tvrdenie sa však nezakladá na pravde, nakoľko v susedných ŽST Mosty u Jablunkova a Krásno nad Kysucou je u výpravcu systém GTN, ktorý zaznamenáva dynamické údaje o jazde vlaku automaticky, t.j. okamihom, keď vlak minie vchodové a odchodové návestidlo.