28.10.2014
Mám taký problém, a okrem mňa určíte aj mnoho ľudí že prejsť cez železničné priecestie Šala-Diakovce je katastrofálne, dôvodom za neustále zabudnuté železničné rampy. Denne používam tie priecestie aj viac krát lebo inú cestu do roboty žiaľ nemám. Dneska som tam čakal zase zhruba pol hodinu ako aj ostatní stovky ľudia... Nestalo sa to prvý krát, ani druhý, a ani tretí... Preto si nemyslím že je to nejaká mechanická či elektrická chyba, skôr ľudská. Bohužiaľ dosť často sa opakuje že po odchode vlaku 10-20-30-40 minút rampy sa neotvárajú, ale ďalší vlak pritom ani nepríde! Čo by sa stalo keby napríklad sanitka tam mala čakať pol hodinu len tak?
Vo Vašej sťažnosti nás upozorňujete, že po odchode vlaku, na železničnom priecestí cestnej komunikácie v smere Šaľa – Diakovce, sa priecestné zabezpečovacie zariadenie (PZZ) neotvára 10 až 40 minút. Ako uvádzate, v deň napísania Vašej správy (21. 10. 2014), ste tam čakali pol hodinu.
Z Vašej správy nie je jednoznačné o aké priecestie sa jedná. Predpokladáme, že sa jedná o priecestie v železničnom kilometri 114,666 na trati Bratislava – Nové Zámky, ktoré sa nachádza v obvode železničnej stanice Šaľa. Toto priecestie je vybavené PZZ v zmysle platných predpisov a noriem. Pri prešetrovaní Vášho podnetu sme zistili:
• V tomto roku na uvedenom PZZ neevidujeme žiadnu poruchu.
• PZZ sa nachádza v obvode železničnej stanice Šaľa, ovládané je automaticky (jazdou vlaku cez príslušné ovládacie úseky) s možnosťou ručného ovládania (tlačidlom) obsluhujúcim dopravným zamestnancom. V stanici počas pracovného dňa zastavuje priemerne 62 vlakov osobnej dopravy (rýchliky a osobné vlaky pre obidva smery). Okrem toho cez stanicu prechádza niekoľko párov vlakov osobnej dopravy, ktoré tam nezastavujú (EC, Ex a EN) a nákladné vlaky. Pre zaistenie plynulej vlakovej dopravy si dopravná situácia niekedy vyžaduje, aby obsluhujúci dopravný zamestnanec (výpravca) ponechal zatvorené uvedené PZZ aj po prechode vlaku cez priecestie. Dôvodov môže byť niekoľko, napríklad odchádzanie vlaku zo stanice a vchádzanie iného vlaku do stanice – v mnohých prípadoch súčasný odchod a vchod z opačného smeru pre bezpečnosť cestujúcich nie je možný, pretože železničná stanica nedisponuje ostrovnými nástupišťami s podchodmi a cestujúci na príchod k vlakom používajú prechody v koľajisku. Ak by sa PZZ otvorilo hneď po prechode vlaku a hneď na to by výpravca chcel dovoliť jazdu ďalšieho vlaku (napríklad po inej koľaji), musel by čakať až sa PZZ znovu uzatvorí, čo by malo za následok narušenie plynulosti železničnej dopravy.
• V niektorých prípadoch sa mohlo stať, že obsluhujúci dopravný zamestnanec pozabudol na zatvorené PZZ. Konkrétne sa zistil jeden takýto prípad a to zatvorenie PZZ na dobu cca 20 minút. V tomto prípade prednosta stanice vo svojej kompetencii prijal voči konkrétnemu zamestnancovi disciplinárne opatrenie. Ostatní dopravní zamestnanci boli ústnym pohovorom dôrazne upozornení, aby sa v budúcnosti vyvarovali podobných prípadov.
Ďakujeme, že sa zaujímate o bezpečnosť železničnej dopravy a cestnej premávky na priecestiach. V budúcnosti Vás prosíme o presnú identifikáciu priecestia a dátum a čas udalosti, aby sme mohli naše zistenia určiť jednoznačne. Pre urýchlenie komunikácie o priecestí je vhodné používať tzv. jedinečné identifikačné číslo priecestia (JIČ), ktoré sa nachádza prednostne na zadnej strane dopravnej značky A30a alebo A30b (výstražný kríž pre železničné priecestie) alebo na zadnej strane výstražníka v tvare SPXXXX (napríklad v prípade uvedeného priecestia je to SP2004).