Železnice Slovenskej republiky


Predaj cestovných dokladov v ŽST Ke pre RegioJet,a.s.


07.10.2014

V denníku SME pripravujeme článok, ktorý sa venuje sporu medzi spoločnosťou RegioJet a ŽSSK o predajné miesta na železničnej stanici v Košiciach. Radi by sme vecne popísali, na čo všetko má či nemá RegioJet nárok a aké sú riešenia tohto sporu.  

Konkrétne by nás zaujmalo:
Aký poplatok RegioJet platí resp. bude platiť za využitie stanice v Košiciach?

Zatiaľ neplatí a bude platiť podľa toho, aký veľký priestor si prenájme (samozrejme z voľnej ponuky).  V súčasnosti platí aj ZSSK, ale ich  nájom nie je možne porovnávať  s prípadným nájom RJ, lebo ZSSK si do teraz užívaných priestorov investovala z vlastných zdrojov vyše 11 miliónov Sk – to je aj odpoveď na to, či im dáme výpoveď. Sadzby nájomného v komerčnej časti ŽST môžu byť stanovené na základe dohody RJ a spoločnosti Achiles. Na voľných pozemkových plochách - predstaničný priestor resp. nástupištia sa bude postupovať podľa platného cenového predpisu na ŽSR. Zatiaľ v tejto veci nie je uzavretá žiadna dohoda, prebiehajú rokovania. 
Regiojet má podľa svojho vyjadrenie a konieckoncov i podľa vyjadrenia ŽSSK nárok, aby na stanici v Košiciach mohol predávať lístky. On pritom požaduje priestory presne v miestach, ktoré už dnes slúžia k predaju lístkov a kde sú cestujúci naučení chodiť. Ako sa ŽSR díva na tento jeho požiadavok? Na čo z Vašeho pohľadu má či nemá RegioJet nárok?
Má  nárok podľa vlastných požiadaviek avšak len v rámci voľnej kapacity ŽSR. Vo všetkých prípadoch, nevynímajúc Košice a Prešov ŽSR v otázke predajných miest od počiatku voči spoločnosti RegioJet postupujú nanajvýš korektne a snažia sa nájsť spoločný konsenzus pri naplnení požiadaviek spoločnosti RegioJet v súlade s platnou legislatívou najmä s ustanovením §30, ods. 2, písm. g) zákona č. 513/2009 Z. z. o dráhach v znení neskorších predpisov t.j. vo svojej ponuke predajných miest dodržiava svoju povinnosť „poskytnúť podľa možností v staniciach alebo v iných budovách na dráhe určených na verejnú osobnú dopravu potrebné priestory pre dráhový podnik na zabezpečenie riadneho chodu dopravy a na poskytovanie služieb cestujúcim“. V týchto intenciách ponúkli ŽSR spoločnosti RegioJet adekvátne priestory na umiestnenie predajných miest vo všetkých požadovaných staniciach. Nie všetky ponúknuté priestory však vyhovovali spoločnosti RegioJet a z toho titulu pokračuje hľadanie konsenzu ohľadne týchto priestorov. Dovoľujeme si opätovne podčiarknuť maximálnu snahu ŽSR vyjsť spoločnosti RegioJet v najväčšej možnej miere v ústrety, pri dodržiavaní platného práva s ohľadom na možnosti a kapacitu priestorov ŽSR.
V ŽST Košice aktuálne prebieha revitalizácia železničnej stanice,  založená na princípe, že je financovaná zo zdrojov súkromného investora (Achiles Slovakia a.s.), avšak ŽSR sa ako odplatu zaviazali poskytnúť mu (po ukončení rekonštrukcie) na dobu určitú (30 rokov) do prenájmu všetky komerčné nebytové priestory, s výnimkou prevádzkových a ostatných priestorov (vrátane zákazníckeho centra ZSSK). Investor však na základe doterajších rokovaní ponúkol spoločnosti RJ primerané priestory na výkon ich podnikateľskej činnosti, k prijatiu tejto ponuky, resp. uzavretiu podnájomnej zmluvy zatiaľ nedošlo.
Ako konkrétne bude ŽSR situáciu ohľadne Košíc riešiť, resp. aké má možnosti? Je v hre scenár, že ŽSR vypovie zmluvu napríklad nejakému predajcovi občerstvenia na stanici a priestory ponúkne RegioJetu? Alebo skôr je reálny variant, že ŽSR bude tlačiť na ŽSSK, aby mu uvoľnil niektoré svoje okienko?
V rámci voľných kapacít, výpoveď  pre ZSSK vzhľadom na to, že spoločnosť si do priestorov investovalo vlastných  11 mil. Sk  by bola neetická. Ostatné priestory sme v rámci revitalizácie zazmluvnili  spoločnosti Achiles, a preto sú možnosti ŽSR obmedzené. 
Podobne sa RegioJet stažuje na to, že nemá predajné priestory na stanici v Prešove. Bude ŽSR túto situáciu nejak riešiť? 
V Prešove problém nie je, sú tam dva vhodné voľné priestory.
RegioJet nemusí byť posledným súkromným prepravcom, ktorý využíva košickú stanicu. Pripravuje ŽSR nejaké dlhodobé riešenie, aby nehrozilo, že situácia sa bude opakovať vždy, keď na slovenské železnice bude chcieť vstúpiť nový hráč? Pokiaľ áno, aké? 
Na túto otázku je takisto predčasné odpovedať, ale ŽSR sa už pripravujú aj na scenár s viac ako dvoma prepravcami v intenciách platných právnych predpisov a s ohľadom na možnosti a kapacitu priestorov ŽSR.




Právne dokumenty