05.11.2014
Pri študovaní materiálov o Termináli intermodálnej dopravy v Žiline som narazil na niekoľko zaujímavostí. V skratke:
Pozemky určené na výstavbu alebo ako prístupové pozemky TIP Žilina patrili v minulosti mestu Žilina resp. mestskej spoločnosti Žilina Invest - pozemky v katastrálnom území Teplička nad Váhom a (napríkald LV 3111 C KN č. 2551 alebo LV 3103 C KN 2551 atď. - medzi železnižnou traťou a cestou č. 583 smerom ku KII resp. do Terchovej. No ale zaujímavé je, že Žilina Invest najprv predala pozemky dvom súkromným spoločnostiam MMB-I a TWG group za 10,74 eur za meter. Tieto obe spoločnosti prakticky obratom do dvoch týždňov alebo do mesiaca predali tieto pozemky ŽSR, ale už za cenu 29,64 eur za meter štvorcový. V prílohe sú prakticky dve identické zmluvy, ale menia sa iba kupujúci a predávajúci a cena za pozemky. Inak je to všetko odslova doslova to isté. Nie je to nič protizákonné, ale mám predsa len otázky:
Informovali ŽSR resp. združenie TIP mesto Žilina resp. spoločnosť Žilina Invest ako vlastníka pozemkov, že tieto pozemky budete potrebovať vrámci europrojektu TIP Žilina? V skratke vedeli v Žiline, že na tých pozemkoch sa bude stavať terminál? Ak áno, kedy ste ich o tom informovali?
Áno, spoločnosť Žilina Invest s.r.o. bola informovaná o realizácii stavby „ŽSR, Terminál intermodálnej prepravy Žilina, I.etapa výstavby“ z doručenej výzvy na podpis kúpnej zmluvy.
Výzva na uzatvorenie kúpnej zmluvy č. KZ 0654/2012/TIP bola doručená Spoločnosti Žilina Invest s.r.o. dňa 16.01.2013 v papierovej forme aj v elektronickej forme. Na základe rokovania dodávateľa majetkovoprávneho vysporiadania pozemkov potrebných pre stavbu „Združenie TIP Žilina 2011“, zastupujúceho ŽSR a na jeho písomnú žiadosť zo dňa 18.01.2013 vydala Spoločnosť Žilina Invest s.r.o. len súhlas s realizáciou stavby, čo bolo pre ŽSR podstatné pre vydanie stavebného povolenia a následného začatia stavby. Dňa 22.01.2013 bol vydaný súhlas s realizáciou stavby, s vydaním stavebného povolenia a s trvalým, dočasným odňatím ornej pôdy z PPF.
Z uvedeného vyplýva, že ŽSR oznámili svoj zámer odkúpiť pozemky skôr, ako bol uzatvorený dodatok medzi Žilina Invest a MMB-I. ŽSR nezodpovedajú za konanie firmy Žilina Invest, ani za rozhodnutie predať pozemky firme MMB-I. Odkúpenie pozemkov z pohľadu ZSR prebehlo v zmysle znaleckého posudku. Tento bol vypracovaný už v roku 2012, takže cena bola známa a jasná už dávno predtým, než Žilina Invest uzatvorila zmuvu s MMB-I. Otázka prečo ju uzatvorilo a za akú cenu, nie je otázka pre ŽSR.
Prečo ŽSR vlastne nekúpilo pozemky priamo od mesta Žilina resp. Žilina invest? Mohlo sa tým ušetriť dve tretiny nákladov na pozemky hradených aj z eurofondov a využiť na niečo iné.
ŽSR mali záujem pozemky odkúpiť, čo dokazuje aj doručená výzva Spoločnosti Žilina Invest s.r.o, na uzatvorenie kúpnej zmluvy č. KZ 0654/2012/TIP s cenou pozemkov určených znaleckým posudkom č. 2012-138 zo dňa 19.10.2012 znalca Ing. Mariána Petroviča ev. č. 912727. Otázka šetrenia, či dohodovania vyššej alebo nižšej ceny je irelevantná, ŽSR realizujú výkupy v zmysle znaleckých posudkov podľa platnej legislatívy. ŽSR nenakúpili pozemky ani drahšie ani lacnejšie, ale za rovnakú cenu ako stanovuje znalecký posudok či bola vlastníkom pozemkov spoločnosť Žilina Invest s.r.o. alebo MMB-I. Žilina Invest s.r.o. nepodpísala kúpno-predajnú zmluvu, vyjadrila však súhlas s realizáciou stavby, s vydaním stavebného povolenia a s trvalým, dočasným odňatím ornej pôdy z PPF.
S otázkou prečo neuzatvorila spoločnosť Žilina Invest s.r.o. so ŽSR kúpnu zmluvu po doručení výzvy, je potrebné sa obrátiť priamo na samotnú spoločnosť. ŽSR nezodpovedajú za konanie predávajúceho.
A inak kedy má byť terminál hotový?
Podľa ZOD č. SOD 00105179 má byť stavba „ŽSR, Terminál intermodálnej prepravy Žilina, I.etapa výstavby“ ukončená v priebehu platnosti Operačného programu doprava, čiže v roku 2015.