Železnice Slovenskej republiky


Prečo nie vyššia traťová rýchlosť (200km/h)?


06.11.2014

Prečo v úsekoch s nenáročným terénom nie sú železničné trate rekonštruované na rýchlosť 200 km/h, ale len 160, keď finančná náročnosť je vyššia len o jednotky percent ? Oplocovanie takýchto tratí by nemal byt problém, keďže vstup do koľajiska mimo vyhradených miest je predsa pre osoby bez povolenia protizákonný už desaťročia.

Modernizované trate by mali byt v staniciach a zastávkach medzi traťovými koľajami z bezpečnostných dôvodov osadene plotom presahujúcim dĺžku nástupíšť min. 500 - 700 m z dôvodu fyzického zabránenia prechádzania koľajiska neoprávnenými osobami, ku ktorému denne dochádza (najmä na zastávkach), a to aj napriek existencii podchodov či nadchodov.
Rýchlosť rekonštruovaných tratí vychádza z európskych a národných požiadaviek na modernizované trate, prihliadajúc na plánovaný a očakávaný rozsah a charakter železničnej dopravy pri udržateľných prevádzkových nákladoch. Celkovo sú parametre predmetom posúdenia v rámci štúdie realizovateľnosti, ktorá slúži ako podklad pre výber optimálneho variantu vzhľadom na investičné a prevádzkové náklady predmetnej trate.   

Jedným z dôvodov, pre ktorý sú železničné trate modernizované na rýchlosť 160km/hod, je fakt, že sme nestavali novú železničnú modernú trať s novým trasovaním určenú len na osobnú dopravu, stavali sme trať modernizovanú s pôvodným trasovaním a s maximálnym odstránením „spomaľujúcich“ polomerov oblúkov. Hlavným dôvodom je ale kombinácia osobnej a nákladnej dopravy na tej istej trati (max. nedostatok resp. max. prebytok prevýšenia pri kombinovanej doprave podľa STN 73 6360 z roku 1999). Na základe Vyhlášky č.250/1997 Z. z. bolo rozhodnuté Ministerstvom dopravy, pôšt a telekomunikácií SR, že maximálna rýchlosť modernizovaných tratí bude do 160 km/hod s možnosťou jazdenia súprav s výkyvnými skriňami aj vyššou rýchlosťou. Nová Vyhláška 250/2010 Z.z. už umožňuje projektovať a realizovať stavby železničných tratí do rýchlosti 200 km/hod.

Osadenie plotov medzi koľajami modernizovaných alebo rekonštruovaných tratí je neprípustné. Ohrozuje zdravie a  životy osôb oprávnených vstupovať do koľajiska, ako aj osôb, ktoré porušia zákon o dráhach svojvoľným vstupom do koľajiska (obvodu dráhy).




Právne dokumenty