Železnice Slovenskej republiky


ŽST Púchov - protihlukové bariéry


13.05.2014

Dobrý deň chcem sa spýtať kto v Púchove robil projekty na rekonštrukciu železnice a ako je možné že  v miestach kde sú rodinné domy pár metrov od koľají a je tam neúnosný hluk z nákladných vlakov neboli naprojektované  protihlukové  bariéry. A naopak v miestach kde sú rodinné domy niekoľko desiatok metrov od trate  tie protihlukové steny sú. Ako je možné že železnice niečo také dopustia.
V rámci modernizácie železničných tratí, pre návrh protihlukových stien (PHS) slúžili projektantovi podklady z miest a obcí, vychádzajúce z rozvoja súčasných a vzniku nových obývaných častí a špecifiká daných lokalít. Bola spracovaná Hluková štúdia, vychádzajúca z modelovej situácie na zníženie hluku (z fyzikálneho hľadiska zvuk rôznych frekvencií a intenzity). 
Pri navrhovaní PHS bol vzatý do úvahy tvar okolitého terénu, dĺžka a počet vlakov, druh vozidiel, druhy bŕzd, rýchlosť, druh trate, druh želeničného zvršku, smerové pomery, mosty a tiež technické vlastnosti PHS.
Na hodnotenie akustickej situácie sa použili softvérové prostriedky, ktoré umožňujú výpočet hluku vo vonkajšom prostredí generované stacionárnymi a mobilnými zdrojmi hluku po načítaní digitálneho 3D modelu územia. Pre prípady, kde z rôznych dôvodov je použitie PHS nevhodné alebo neefektívne, projektant navrhuje Individuálne protihlukové opatrenia (výmena okien, zateplenie stien, výsadbu drevín a pod.).
Návrh PHS v ŽST Púchov bol vykonaný v zmysle vyššie uvedených pravidiel. 
Po ukončení realizácie modernizácie celého úseku Nové Mesto nad Váhom – Púchov budú ŽSR zabezpečovať merania hluku, spôsobeného železničnou dopravou. V prípade, že v niektorých miestach merania preukážu nedovolenú intenzitu hluku, budú vykonané individuálne opatrenia na zníženie pôsobenia hluku na okolitú zástavbu.  
Čo sa týka hluku z nákladnej dopravy: ŽST Púchov je uzlová stanica, kde sa vykonáva aj zoraďovanie vlakových súprav, čím dochádza okrem prechodu vlakov tiež k hluku z brzdenia vagónov pri zoraďovaní nákladných vlakov. Výkon týchto činností nie je v kompetencii ŽSR, ale ZSSK Cargo a.s. Dovolíme si poznamenať, že táto činnosť sa tu vykonávala aj pred samotnou modernizáciou.




Právne dokumenty