09.05.2014
Pripravujem tému o plánovanom železničnom podchode v žilinskom Budatíne. Ľudia si v súčasnosti krátia cestu cez koľaje - deti i návštevníci hradu. Prosím, napíšte mi:
1. V Budatíne vraj pôvodne žiadali o priecestie, ZSR im nevyhovelo. Prečo?
2. S podchodom ZSR súhlasilo. V akom je štádiu a kedy by sa mal postaviť?
1. ŽSR obdržala v roku 2011 žiadosť o vybudovanie železničného priecestia v Budatíne. ŽSR žiadosť zamietli z technicko-bezpečnostných dôvodov, nakoľko železničné priecestie malo byť umiestené na hlavnej trati, čo je v rozpore so zákonom č. 513/2009 Z.z. a na jeho zriadenie by bola potrebná výnimka zo zákona.
Snahou ŽSR je počet železničných priecestí z bezpečnostných dôvodov neustále znižovať a nahradiť ich mimoúrovňovým križovaním trate. Železničné priecestie je jednoznačne považované za kolízny bod.
2. V rámci stavby: „ŽSR, dostavba zriaďovacej stanice Žilina-Teplička a nadväzujúcej železničnej infraštruktúry v uzle Žilina“ sa plánuje vybudovať v Budatíne podchod pre chodcov a cyklistov.
V súčasnosti je pre predmetnú stavbu spracovaná dokumentácia stavebného zámeru verejnej práce, ktorá je predložená na Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR k posúdeniu predmetného zámeru z hľadiska štátnej expertízy v zmysle zákona č.254/ 1998 Zb. o verejných prácach s cieľom zhodnotiť optimálne využitie verejných financií.
Podľa výsledkov štátnej expertízy bude následne zabezpečené vypracovanie ostatných stupňov projektovej dokumentácie, a to dokumentácia pre územné rozhodnutie, dokumentácia pre stavebné povolenie, dokumentáciu pre realizáciu stavby a dokumentácia pre výber zhotoviteľa stavby. Následne bude vybraný zhotoviteľ stavby verejnou súťažou. Ako je z uvedeného zrejmé, ide o časovo zdĺhavý proces.
ŽSR sa nemôžu seriózne a zodpovedne vyjadriť k otázke začiatku výstavby predmetnej stavby, nakoľko jej financovanie by malo byť zabezpečené z rozpočtového obdobia EÚ 2014 – 2020. Až do doby, kedy bude mať Slovenská republika dohodnutý a odsúhlasený zoznam stavieb zaradených do príslušného plánovacieho obdobia s Európskou komisiou, nie je možné poskytnúť teda uspokojivú odpoveď.