Železnice Slovenskej republiky


Podchod na malej železničnej stanici v Humennom


09.05.2014

Dobrý deň,obraciame sa na vás s podnetom od našich čitateľov. Zaslali nám fotografie zachytávajúce súčasný stav pešieho podchodu popod železničnú trať v Humennom (malá železničná stanica). Kedy bol tento podchod vybudovaný? Bol odvtedy rekonštruovaný alebo inak upravovaný? Koľko vlakových súprav, resp. ton nákladu cez neho denne prejde? Ako často monitorujete podchody popod železničné trate vo všeobecnosti? Kedy naposledy ste obhliadali tento konkrétne? Neohrozuje postupný zosuv pôdy a betónu stabilitu podchodu, a tým aj dráhy? V neposlednom rade sa naskytá aj otázka, týkajúca sa estetického hľadiska...
Podchod pre peších uvedený na obrázkoch je z konštrukčného hľadiska mostná konštrukcia vybudovaná v roku 1946, pôvodne pre dvojkoľajnú trať, z ktorej sa zachovali, resp. ponechali kameňom obložené opory, tvoriace kolmé krídla a slúžia na podoprenie zemného telesa trate.
V danom úseku priemerne prechádza max. 25 vlakových súprav, z čoho je 1 nákladný a ostatné sú osobné vlaky. Podľa zaťaženia to v číslach predstavuje cca 1,14 mil hrt, čo je v stupnici zaťažiteľnosti trate od 1 do 6 (1 = najväčšie zaťaženie ) zodpovedajúce „ rádovému číslu “ 6.
Pre osové zaťaženie nápravovými tlakmi vozidiel je mostná konštrukcia postavená na zaťažiteľnosť trate D4, čo zodpovedá hodnote nápravového tlaku 22,5 t.
Podchody a mosty monitorujeme, resp. vykonávame kontrolnú činnosť raz ročne a sú vykonávané taktiež revízie (podrobné prehliadky) raz za 3 roky. Na uvedenom moste bola vykonaná posledná oprava omietky pred cca 15 rokmi.
Tento podchod bol kontrolovaný v auguste 2013, keď bol daný stav zaznamenaný ako stav neohrozujúci železničnú prevádzku a bezpečnosť pre verejnosť prechádzajúcu podchodom. Rozsah prác na bežnú opravu zisteného stavu bol určený v postupnosti takto:
- vykonanie úpravy konca nástupištia – zabránenie prepadávania podsýpu (svahový kužeľ upraviť, aby nebránil odtekaniu zrážkových vôd a neprepadával sa k chodníku pre peších)- termín vykonania prác 20.05.2014,
- oprava omietky podchodu, parapetov, zábradlia – termín vykonania prác august 2014.
Opravné práce v bežnej údržbe boli zaradené do plánu bežných opráv na r.2014.




Právne dokumenty