Železnice Slovenskej republiky


Budatín - podchod pre chodcov a cyklistov


13.05.2014

Poprosila by som vyjadrenie: ohľadom železničného priecestia. resp možného riešenia nadchodu - podchodu Budatín, pri Žiline. Ľudia si tu skracujú cestu cez priecestie, údajne tu boli už aj úrazy a pod. Bude sa to riešiť? Blízko je škola a Budatínsky hrad, a podľa ľudí by tu mal byť nejaký priechod formou nadchodu, či podchodu? Čo sa v tomto ohľade robilo v minulosti? Prečo boli zamietnuté zmeny v tomto území a kedy? A kedy by mohlo dôjsť k zmene stavu? 
ŽSR dostali v roku 2011 žiadosť o vybudovanie železničného priecestia v Budatíne. ŽSR žiadosť zamietli z technicko-bezpečnostných dôvodov, nakoľko železničné priecestie malo byť umiestené na hlavnej trati, čo je v rozpore so zákonom 513/2009 Z. z. o dráhach a na jeho zriadenie by bola potrebná výnimka zo zákona. Snahou ŽSR je počet železničných priecestí z bezpečnostných dôvodov neustále znižovať  a nahradiť ich mimoúrovňovým križovaním trate. Železničné priecestie  je jednoznačne považované za kolízny bod.
V rámci stavby: „ŽSR, dostavba zriaďovacej stanice Žilina-Teplička a nadväzujúcej železničnej infraštruktúry v uzle Žilina“  sa plánuje vybudovať v Budatíne podchod pre chodcov a cyklistov.
V súčasnosti je pre predmetnú stavbu spracovaná dokumentácia stavebného zámeru verejnej práce, ktorá je predložená na Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR k posúdeniu predmetného zámeru z hľadiska štátnej expertízy v zmysle zákona č.254/ 1998 Zb. o verejných prácach s cieľom zhodnotiť optimálne využitie verejných financií. 
Podľa výsledkov štátnej expertízy bude následne zabezpečené vypracovanie ostatných stupňov projektovej dokumentácie, a to dokumentácia pre územné rozhodnutie, dokumentácia pre stavebné povolenie, dokumentáciu pre realizáciu stavby a dokumentácia pre výber zhotoviteľa stavby. Následne bude vybraný zhotoviteľ stavby verejnou súťažou. Ako je z uvedeného zrejmé, ide o časovo zdĺhavý proces. 
ŽSR sa nemôžu seriózne a zodpovedne vyjadriť k otázke začiatku výstavby predmetnej stavby, nakoľko jej financovanie by malo byť zabezpečené z rozpočtového obdobia EÚ 2014 – 2020. Až do doby, kedy bude mať Slovenská republika dohodnutý a odsúhlasený zoznam stavieb zaradených do príslušného plánovacieho obdobia s Európskou komisiou, nie je možné poskytnúť teda uspokojivú odpoveď.




Právne dokumenty