07.08.2014
Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) zosumarizovali počet vážnych a menších nehôd, ktoré sa stali v I. polroku roku 2014 na železničných priecestiach. V tomto časovom období bolo zaevidovaných 23 prípadov zrážky vlaku s užívateľmi priecestí, čo predstavuje pokles o 2 prípady v porovnaní s I. polrokom 2013.
Porovnanie počtu nehôd na priecestiach podľa kategórií:
kategória |
I. polrok 2013 |
I. polrok 2014 |
A 3 |
6 |
5 |
B 3 |
19 |
18 |
spolu |
25 |
23 |
Pri týchto nehodách bolo usmrtených 5 osôb, čo predstavuje oproti I. polroku 2013 pokles o 1 prípad. Z celkového počtu usmrtených osôb bolo na priecestiach zaznamenané usmrtenie 3 chodcov (pokles o 1 prípad), jedného cyklistu (nárast o 1 prípad) a jedného vodiča auta. Ťažko zranených osôb bolo v I. polroku 2014 celkovo 6, čo predstavuje pokles oproti minulému roku o 2 prípady. Ťažké zranenia utrpeli pri nehodách 4 vodiči áut (pokles o 2 prípady), jeden spolujazdec a jeden chodec (nárast o 1 prípad).
Na majetku ŽSR vznikla škoda vo výške 6 779,19 €, v porovnaní s I. polrokom 2013 je to až o 21 274,69 € menej. Na zariadení dopravcov vznikla škoda vo výške 92 320 € a škody na cestných vozidlách boli vo výške 41 300 €.
Porovnanie následkov nehôd na priecestiach:
následky |
I. polrok 2013 |
I. polrok 2014 |
rozdiel |
usmrtené osoby |
6 |
5 |
- 1 |
ťažko zranené osoby |
8 |
6 |
- 2 |
škody ŽSR (€) |
28 053,88 |
6 779,19 |
- 21 274,69 |
škody dopravcov (€) |
661 469,78 |
92 320,94 |
- 569 148,84 |
Škody na cestných vozidlách |
65 600 |
41 300 |
- 24 300 |
Medzi najzávažnejšie nehody môžeme zaradiť zrážku vlaku s autom, ku ktorej došlo 23.4.2014 na zabezpečenom priecestí v Trnovci nad Váhom. Vodič na zabezpečené priecestie vchádzal, podľa svojho tvrdenia, v čase, keď boli závory zdvihnuté, pričom vo vozidle mal zaradený tretí rýchlostný stupeň. V čase, keď sa nachádzal v priechodnom priereze koľají, došlo z dôvodu nízkych otáčok k zastaveniu motora. Následne došlo k spusteniu závor, vodič naštartoval motor a snažil sa s autom opustiť priecestie cez voľný priestor medzi spusteným brvnom priecestného zabezpečovacieho zariadenia (PZZ) a trakčnou podperou trolejového vedenia. V tom čase sa k priecestiu približoval po prvej koľaji vlak Os 4615 ZSSK. Rušňovodič pri jazde pravotočivým oblúkom spozoroval auto, uviaznuté v priestore železničného priecestia, na čo zareagoval dávaním návesti Pozor a okamžitým zavedením rýchločinného brzdenia. Vzhľadom na momentálnu rýchlosť vlaku a krátku vzdialenosť sa mu nepodarilo pred vozidlom zastaviť a došlo k nárazu pravej prednej časti vlaku do pravej zadnej časti auta, ktoré bolo po náraze odhodené a otočené vľavo, pričom došlo k poškodeniu rahna PZZ.
Vlakvedúci a rušňovodič preverili stav cestujúcich vo vlaku, pričom zistili, že nikto z približne 150 cestujúcich a ani vodič auta pri náraze neutrpel žiadne zranenie. Celková predbežná škoda bola vyčíslená na 7 890,38 €.
Príčinou nehody bolo nesprávne správanie sa vodiča na železničnom priecestí, neodstránenie vozidla zo železničnej trate a nezabezpečenie varovania rušňovodiča koľajového vozidla pred nebezpečenstvom – porušenie zákona NR SR č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke vodičom cestného vozidla.
K dátumu 5.8.2014 ŽSR na svojej infraštruktúre evidujú celkovo 2143 priecestí. Z toho je priecestí nezabezpečených (pasívnych) 1058 a 1085 je zabezpečených priecestným zabezpečovacím zariadením (aktívnych). Z dlhodobých štatistík vyplýva, že väčší počet nehôd je zaznamenaný na aktívnych železničných priecestiach. Tento fakt potvrdzuje aj tohtoročná polročná štatistika, kedy z celkového počtu 23 nehôd bolo 5 nehôd zaznamenaných na pasívnych priecestiach a 18 nehôd na priecestiach aktívnych.
Veríme, že pokles nehôd na železničných priecestiach a predovšetkým nižší počet usmrtených osôb je výsledkom technických a preventívno-výchovných akcií ŽSR. Patrí sem projekt Medzinárodného dňa bezpečnosti na železničných priecestiach, budovanie mimoúrovňových priecestí, označenie priecestí jedinečným identifikačným číslom „JIČ“ a s ním súvisiace zavedenie systému vyrozumievania.