Železnice Slovenskej republiky


Nehodovosť na železničných priecestiach v I. polroku 2014


07.08.2014

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) zosumarizovali počet vážnych a menších nehôd, ktoré sa stali v I. polroku roku 2014 na železničných priecestiach. V tomto časovom období bolo zaevidovaných 23 prípadov zrážky vlaku s užívateľmi priecestí, čo predstavuje pokles o 2 prípady v porovnaní s I. polrokom 2013.  

Porovnanie počtu nehôd na priecestiach podľa kategórií: 

kategória

I. polrok 2013

I. polrok 2014

A 3

6

5

B 3

19

18

spolu

25

23

Pri týchto nehodách bolo  usmrtených 5 osôb, čo predstavuje oproti I. polroku 2013 pokles o 1 prípad. Z celkového počtu usmrtených osôb bolo na priecestiach zaznamenané usmrtenie 3 chodcov (pokles o 1 prípad), jedného cyklistu (nárast o 1 prípad) a jedného vodiča auta. Ťažko zranených osôb bolo v I. polroku 2014 celkovo 6, čo predstavuje pokles oproti minulému roku o 2 prípady.  Ťažké zranenia utrpeli pri nehodách 4 vodiči áut (pokles o 2 prípady), jeden spolujazdec a jeden chodec (nárast o 1 prípad).

Na majetku ŽSR vznikla škoda vo výške 6 779,19 €, v porovnaní s I. polrokom 2013 je to až o 21 274,69 € menej. Na zariadení dopravcov vznikla škoda vo výške 92 320 € a škody na cestných vozidlách boli vo výške 41 300 €.

Porovnanie následkov nehôd na priecestiach:

následky

I. polrok 2013

I. polrok 2014

rozdiel

usmrtené osoby

6

5

- 1

ťažko zranené osoby

8

6

- 2

škody ŽSR (€)

28 053,88

6 779,19

- 21 274,69

škody dopravcov (€)

661 469,78

92 320,94

- 569 148,84

Škody na cestných vozidlách

65 600

41 300

- 24 300

Medzi najzávažnejšie nehody môžeme zaradiť zrážku vlaku s autom, ku ktorej došlo 23.4.2014 na zabezpečenom priecestí v Trnovci nad Váhom. Vodič na zabezpečené priecestie vchádzal, podľa svojho tvrdenia, v čase, keď boli závory zdvihnuté, pričom vo vozidle mal zaradený tretí rýchlostný stupeň. V čase, keď sa nachádzal v priechodnom priereze koľají, došlo z dôvodu nízkych otáčok k zastaveniu motora. Následne došlo k spusteniu závor, vodič naštartoval motor a snažil sa s autom opustiť priecestie cez voľný priestor medzi spusteným brvnom priecestného zabezpečovacieho zariadenia (PZZ) a trakčnou podperou trolejového vedenia. V tom čase sa k priecestiu približoval po prvej koľaji vlak Os 4615 ZSSK. Rušňovodič pri jazde pravotočivým oblúkom spozoroval auto, uviaznuté v priestore železničného priecestia, na čo zareagoval dávaním návesti Pozor a okamžitým zavedením rýchločinného brzdenia. Vzhľadom na momentálnu rýchlosť vlaku a krátku vzdialenosť sa mu nepodarilo pred vozidlom zastaviť a došlo k nárazu pravej prednej časti vlaku do pravej zadnej časti auta, ktoré bolo po náraze odhodené a otočené vľavo, pričom došlo k poškodeniu rahna PZZ.

Vlakvedúci a rušňovodič preverili stav cestujúcich vo vlaku, pričom zistili, že nikto z približne 150 cestujúcich a ani vodič auta pri náraze neutrpel žiadne zranenie. Celková predbežná škoda bola vyčíslená na 7 890,38 €.  

Príčinou nehody bolo nesprávne správanie sa vodiča na železničnom priecestí, neodstránenie vozidla zo železničnej trate a nezabezpečenie varovania rušňovodiča koľajového vozidla pred nebezpečenstvom – porušenie zákona NR SR č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke vodičom cestného vozidla.

K  dátumu 5.8.2014 ŽSR na svojej infraštruktúre evidujú celkovo 2143 priecestí. Z toho je priecestí nezabezpečených (pasívnych) 1058 a 1085 je zabezpečených priecestným zabezpečovacím zariadením (aktívnych). Z dlhodobých štatistík vyplýva, že väčší počet nehôd je zaznamenaný na aktívnych železničných priecestiach. Tento fakt potvrdzuje aj tohtoročná polročná štatistika, kedy z celkového počtu 23 nehôd bolo 5 nehôd zaznamenaných na pasívnych priecestiach a 18 nehôd na priecestiach aktívnych.

Veríme, že pokles nehôd na železničných priecestiach a predovšetkým nižší počet usmrtených osôb je výsledkom technických a preventívno-výchovných akcií ŽSR. Patrí sem projekt Medzinárodného dňa bezpečnosti na železničných priecestiach, budovanie mimoúrovňových priecestí, označenie priecestí jedinečným identifikačným číslom „JIČ“ a s ním súvisiace zavedenie systému vyrozumievania.




Právne dokumenty