03.04.2014
Dobrý deň, pracujem ako redaktor pre internetový magazín Železničné info. Moje otázky sa týkajú už spominaného žel. priecestia v km 19,254 v meste Prešov.
Dňa 28.2.2014 bolo schválené rozhodnutie o umiestnení líniovej stavby \"1/18 Prešov, Levočská - Obrancov mieru križovatka, most\". Súčasťou tejto rekonštrukcie je aj výstavba nového mostu cez rieku Torysa a rozšírenie jestvujúceho železničného priecestia o 9,6 metra smerom k žst. Prešov, takže celková šírka priecestia bude 27,6 metra. Súčasťou stavby je vybudovanie nového PZZ 3Z, ktoré ma obsahovať až 8 závor a preloženie existujúcich krížení trolejbusového vedenia DPMP a trolejového vedenia ŽSR.
Ako obyvateľa mesta Prešov a redaktora magazínu Železničné.info má zaujímajú odpovede na nasledovné otázky:
1. V územnom rozhodnutí sa píše o zmene predzvánacej doby a dĺžky približovacieho úseku. O koľko sa predĺži predzváňacia doba a približovací úsek na novom PZZ?
Požadované údaje Vám nemôžeme poskytnúť, nakoľko nemáme k dispozícii projektovú dokumentáciu (PD) k predmetnej úprave priecestia, pretože nie sme investorom danej stavby. Vo všeobecnosti: na dĺžku predzváňacej doby a následne na dĺžku približovacích úsekov bude mať vplyv situovanie nových výstražníkov, čím bude určený parameter „dĺžka priecestia“ a tým aj predzváňacia doba a dĺžka približovacieho úseku.
Ak by sa poloha výstražníkov nezmenila, došlo by len k posuvom začiatkov približovacích úsekov o dĺžku rozšírenia priecestia.
2. Súčasne priecestie je v smere Prešov - Plaveč 2. kategórie. V územnom rozhodnutí sa spomína výstavba nového priecestia 3. kategórie. Bude pre toto priecestie v smere Prešov - Plaveč vybudovaný nový priecestník, alebo sa použije iné riešenie, ak áno, aké?
Nakoľko nemáme k dispozícii PD nemôžeme sa k danej veci vyjadriť. Toto môže zodpovedať zodpovedný projektant stavby vybratý investorom stavby. Zase vo všeobecnosti: podľa toho aké riešenie v zmysle príslušnej normy (STN P 34 2651 – Železničné priecestné zariadenia) navrhol, tak by sa vo funkcii priecestníka mohli teoreticky použiť až odchodové návestidlá zo ŽST Prešov.
3. Už teraz sa dá predpokladať nárast intenzity cestnej dopravy cez rekonštruované priecestie, pretože sa uvažuje aj s presmerovaním tranzitnej dopravy v smere od Vranova nad Topľou do Košíc (zo sídliska Sekčov, ul. Hollého) cez túto rekonštruovanú križovatku. Prečo ŽSR súhlasili s rozšírením priecestia a nepožadovali vybudovanie napr. nadjazdu, keď už v súčasnosti je z dôvodu vysokej intenzity cestnej dopravy cez toto priecestie neustále poškodzovaný železničný zvršok na priecestí, čo spôsobuje problémy v cestnej aj železničnej doprave? Nehovoriac o tom, že severný obchvat mesta Prešov, resp. preložka súčasnej trate sú v nedohľadne a kríženie trolejbusového vedenia DPMP a trolejového vedenia ŽSR je na výnimku MDVaRR povolené do roku 2020.
Okresný úrad Prešov, odbor cestnej dopravy a pozemných komunikácií svojím rozhodnutím povolil rozšírenie existujúceho zabezpečeného úrovňového križovania hlavnej jednokoľajnej železničnej trate a cesty I/18 o jeden jazdný pruh po súhlasnom stanovisku MDVaRR SR a kladnom stanovisku KR PZ SR, KDI Prešov.
ŽSR v minulosti, v územnom konaní neodporúčali navrhované riešenie úrovňového križovania podľa predloženej PD od investora SSC, IVSC Košice.
V rámci prevádzkovania uvedeného priecestia (riešené kríženie styku trakčného vedenia ŽSR a MHD), bola udelená Výnimka FMD č. 36/91-210 do 31.12.2020.
4. Plánuje ŽSR riešiť problém s dlhým čakaním vozidiel pred priecestím v súvislosti s pobytom osobných vlakov na zastávke Prešov mesto, ktorý sa po rekonštrukcií PZZ ešte znásobí? Priecestie pretína frekventovanú cestu I/18, na ktorej doprava pravidelne po spustení závor kolabuje.
V intenciách územného plánu sídelného útvaru mesta Prešov sa vo výhľade navrhuje rezervovať koridor pre výstavbu preložky a zdvojkoľajnenia trate Kysak – Plaveč s preložkou trate v meste Prešov v návrhovom období - po roku 2020.
5. Aké su predpokladané náklady na rekonštrukciu tohto železničného priecestia? Kto bude dodávateľom technológií?
Z hľadiska stavebného ŽSR nemajú relevantné informácie, stavebníkom - investorom stavby je Slovenská správa ciest, IVSC Košice.
6. Predpokladá sa na novom PZZ použitie bieleho kmitavého svetla (pozitívnej signalizácie)?
Rozhodnutie o zriadení pozitívnej signalizácie bude predmetom verejno-právneho konania na priecestí v rámci inžinierskej činnosti zabezpečovanej investorom stavby.
7. Nachádzajú sa aj inde na Slovensku priecestia s takouto šírkou?
Priecestí so šírkou od 25 do 30m je v sieti ŽSR cca 10. Priecestie na trati Čadca-Makov v km 14,424 má šírku 55m.
P. redaktor, viac Vám zrejme bude vedieť povedať investor stavby - investorom stavby je Slovenská správa ciest, IVSC Košice