04.04.2014
Zaujíma ma podchod popod železnicu pre chodcov okolo Porubského potoka v Ilave. Chodník, ktorý tam je vybudovaný, je príliž nízky. V prípade veľkých dažďov hrozí jeho vyliatie. Vyjadrenie som dostala od mesta Ilava, aj od Slovenského vodohospodárskeho podniku, š.p. Projektant Jozef Nižňan vypracúva projekty modernizácie železníc, predložil nový projektový návrh, ktorý sa týka riešiteľnosti inkriminovaného miesta (Mal by sa vybudovať takmer 60 metrov dlhý a 60 cm vysoký ochranný protipovodňový múrik a prehĺbiť koryto potoka v dĺžke asi 30 metrov.) Zaradíte do svojho investičného plánu túto úpravu? Ak áno, kedy s ňou začnete a koľko financií si bude vyžadovať?
K uvedenej problematike uvádzame, že súčasný stav vznikol zistením skutočnej nivelety kanalizácie križujúcej vodný tok. Pôvodné podklady od správcu tohto zariadenia, ktoré mal projektant k dispozícii uvažovali s jej hlbším uložením. V čase realizácie stavebného objektu bolo nutné zohľadniť viacero technických parametrov, najpodstatnejšie však bolo zachovať svetlú výšku pod mostom 2,2 m. Z dôvodu, že vysoký stupeň rozpracovanosti stavebných prác neumožnil manipuláciu s kanalizáciou, resp. jej uloženie do väčšej hĺbky, pristúpili Železnice Slovenskej republiky v spolupráci so Slovenským vodohospodárskym podnikom, š.p. , generálnym projektantom a Mestom Ilava k hľadaniu alternatívnych variant technického riešenia tak, aby v prípade zvýšeného prietoku vody nedošlo k zaplaveniu priľahlej komunikácie. Disponujete relatívne správnymi údajmi o budúcich parametroch protipovodňového múrika. Pre spresnenie, navrhovaný železobetónový múrik bude mať hrúbku 0,2 m a dĺžku 58,3 m. Výška múrika bude 0,5 m nad minimálnou niveletou komunikácie pod mostom. V súčasnej dobe je projektová dokumentácie expedovaná generálnym projektantom a zo strany Investora rokujeme so Zhotoviteľom stavby- „Združením ŽSR- Beluša“ o časovom hľadisku zahájenia stavebných prác na úprave tohto stavebného objektu. Treba si uvedomiť, že stavba modernizácie v úseku Trenčianska Teplá- Ilava- Beluša je tesne pred ukončením (oficiálny koniec je stanovený na 25.05.2014) a práce podobného druhu aj napriek tomu, že sa zdajú technicky nenáročné, si vyžadujú splnenie množstvo legislatívnych podmienok striktne definovaných Zmluvou o dielo, zmluvných podmienok pre výstavbu FIDIC ap. Každopádne je našou snahou zjednať nápravu ešte do ukončenia lehoty výstavby. K otázke financií je v danej chvíli predčasné sa vyjadrovať, pretože ako sme uviedli, projektová dokumentácia je tesne pred expedíciou a jej súčasťou je aj tzv. výkaz- výmer, ktorý po ocenení jednotlivých položiek vyjadrí konečnú cenu diela. Oceňovanie je záležitosťou Zhotoviteľa a jeho cenová ponuka podlieha viacstupňovej kontrole až do jej definitívneho odsúhlasenia.