Železnice Slovenskej republiky


Optikou zamestnávateľa je hromadné prepúšťanie príležitosťou


11.09.2025

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) ako najväčší zamestnávateľ na Slovensku v rámci konsolidačných opatrení ohlásili hromadné prepúšťanie, ktoré citlivo vníma verejnosť, ale aj samotní zamestnanci. Tento krok je nevyhnutný, nakoľko ho v rámci konsolidácie verejných zdrojov jednak žiada náš zriaďovateľ, teda štát reprezentovaný Ministerstvom dopravy SR, na strane druhej nám ale úspora finančných prostriedkov umožní zamerať sa na zlepšenie mzdových, ako aj pracovných podmienok pre našich súčasných zamestnancov. Cieľom ŽSR je preto pri tomto kroku najmä zatraktívnenie zamestnania na ŽSR.

BRATISLAVA – Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP) v publikovanej Analýze zamestnanosti odporučil viacero opatrení, pričom k niektorým z nich už ŽSR pristúpili, niektoré sú v štádiu realizácie a dopady niektorých ešte vyhodnocujeme. Pri tomto procese s analytikmi z ÚHP intenzívne komunikujeme. Je však potrebné vnímať aj skutočnosť, že ŽSR nesú obrovskú zodpovednosť za bezpečnosť a plynulosť železničnej dopravy, a v tomto svetle je potrebné veľmi citlivo pristupovať k realizácií odporúčaní analytikov.

Napriek oznámenému hromadnému prepúšťaniu, ktoré je jedným  z konsolidačných opatrení a pomáha optimalizovať využitie finančných zdrojov, naďalej aktívne pokračujeme v náborových aktivitách. Zameriavame sa predovšetkým na obsadzovanie nedostatkových prevádzkových pozícií, kde dopyt po kvalifikovaných pracovníkoch stále pretrváva. Najväčší počet takýchto pozícií evidujeme v Oblastnom riaditeľstve Trnava, kde sme k 30. júnu mali 284 neobsadených pracovných miest.

Nábor pokračuje

Proces obsadzovania identifikovaných nedostatkových pozícií je náročný, no postupne plníme stanovené ciele, čo vnímame ako pozitívny signál v náročnom období optimalizácie. V Trnavskom kraji sme za posledný polrok prijali 126 nových zamestnancov na kľúčové prevádzkové pozície.

Spomedzi celoslovensky nedostatkových typových pozícií sa nám najčastejšie darilo úspešne obsadzovať pozície traťových robotníkov, ktorých sme prijali 106. Ďalej sme do pracovného pomeru prijali 31 elektromontérov, 26 návestných majstrov, 16 posunovačov, 21 rušňovodičov – traťových strojníkov, 26 signalistov, 38 dozorcov výhybiek a 33 výpravcov. Tieto výsledky v oblasti náboru vnímame ako významný úspech, najmä v kontexte aktuálnej situácie na trhu práce. Zároveň je však potrebné dodať, že obsadiť napríklad pozíciu výpravca, je časovo veľmi náročné z dôvodu potreby získania odbornej spôsobilosti a praxe.

Náročné školenia preveria potenciál

Výpravca je kľúčovým článkom v celom železničnom systéme Po náborovom procese, až keď sa preukáže, že kandidát je po zdravotnej a psychickej stránke spôsobilý na výkon tejto náročnej funkcie, môže nastúpiť do odborného kurzu, ktorý organizujú ŽSR v rámci svojich školiacich stredísk. V ideálnom prípade trvá príprava nového výpravcu približne sedem mesiacov, ale môže to trvať aj viac ako rok, a zároveň prípravný proces viaže nemalé finančné zdroje (viac sa dočítate v tlačovej správe z marca tohto roka: TU).

Skúsený HR tím

Na začiatku celého procesu je nábor. Okrem aktívneho vyhľadávania vhodných kandidátov sa náborári venujú aj systematickému budovaniu povedomia o ŽSR ako o modernom a stabilnom zamestnávateľovi. Pravidelne sa zúčastňujú pracovných veľtrhov ako ProfesiaDays, organizujú prednášky na základných aj stredných školách po celom Slovensku, spolupracujú s odbornými inštitúciami a univerzitami. Takto sa vytvára priestor na dialóg s mladými talentmi aj skúsenými odborníkmi, ktorých chcú ŽSR osloviť, aby sa podieľali na budúcnosti železničnej infraštruktúry.

V kontexte neustále sa meniaceho trhu práce predstavuje oslovovanie ľudí vhodných pre technicky zamerané povolania čoraz väčšiu výzvu. Tieto profesie však naďalej zohrávajú nezastupiteľnú úlohu v zabezpečení fungovania železničnej dopravy. Aj z tohto dôvodu sa Odbor riadenia ľudských zdrojov pravidelne zapája do podujatia Študuj dopravu, ktorého cieľom je priblížiť žiakom základných škôl a ich rodičom možnosti stredoškolského vzdelávania v oblasti dopravy a poštových služieb. Zároveň sa podujatie zameriava na prepojenie študijných a učebných odborov s vysokoškolským štúdiom, budúcimi povolaniami v doprave a na zvýraznenie reálnych možností uplatnenia absolventov v praxi.

Duálne vzdelávanie

V školskom roku 2024/2025 ukončilo štúdium na piatich partnerských školách po celom Slovensku 13 absolventov dopravných odborov, ktorí mali uzatvorené učebné zmluvy so ŽSR.

 „Spoluprácu so strednými školami zapojenými do duálneho vzdelávania hodnotím ako vysoko profesionálnu a prínosnú. V rámci aktivít náborovania do pracovného pomeru, ako aj pri náborovaní do systému duálneho vzdelávania, sa častokrát stretávame s obavami uchádzačov o svoju budúcnosť, keďže hromadné prepúšťanie si ľudia spájajú s prípadmi, keď firmy ukončujú svoju činnosť. Toto určite nie je prípad ŽSR. Každý, kto prejde procesom a vstúpi do pracovného pomeru v rámci kľúčových prevádzkových profesií, nájde svoje dlhodobé uplatnenie. Stretávame sa skôr s prípadmi, keď žiaci z duálu nenastúpia do pracovného pomeru na predpokladané pozície z dôvodu lekárom konštatovanej nespôsobilosti alebo z dôvodu vlastného rozhodnutia. Nikdy nie z dôvodu, že by sme tieto pozície už nepotrebovali,“ skonštatoval riaditeľ Odboru riadenia ľudských zdrojov GR ŽSR Miroslav Šimko.

V ŽSR vieme, že zmena môže byť príležitosť. Aj preto je nevyhnutné zamestnancov nielen motivovať, ale aj spravodlivo ohodnocovať. Tam, kde je evidovaná prezamestnanosť, tam sa pracuje aj s prerozdelením kapacít. Tam, kde chýbajú ľudia, tam sa cielene posilňujú tímy. Cieľom je spoločné budovanie moderného pracoviska, v ktorom môže každý rásť a rozvíjať svoj potenciál. ŽSR nechcú ponúkať len prácu, ale aj hrdosť na profesiu a možnosť kariérneho rastu.



Právne dokumenty