Železnice Slovenskej republiky


ŽSR nasadzujú nový systém pre bezpečnejšiu a efektívnejšiu dopravu na hlavnej trati Žilina – Čierna nad Tisou


16.10.2025

Železnice Slovenskej republiky ukončili rozsiahlu infraštruktúrnu investíciu, a to konkrétne implementáciu GSM-R do siete ŽSR, úsek Varín – Košice – Čierna nad Tisou štátna hranica v zmluvne dohodnutom termíne. Stavba v celkovej dĺžke 329,374 kilometrov, ktorá sa nachádza na koridore hlavnej siete Rýn – Dunaj, bola ukončená v zmluvne dohodnutom termíne v hodnote 40 133 389 eur bez DPH. Projekt bol financovaný z programu CEF a spolufinancovaný zo štátneho rozpočtu SR.

VARÍN – Zhotoviteľom stavby je Združenie Spoločnosť KONTRON + AŽD + EŽ, ktoré pozostáva z vedúceho člena Kontron Transportation, s. r. o. a členov AŽD Praha, s. r. o. a Elektrizace železnic Praha, a. s. Zmluva medzi Železnicami Slovenskej republiky a Združením bola uzatvorená 22. marca 2023 s dobou výstavby 600 dní od odovzdania prvého staveniska.

Projekt je súčasťou procesu napojenia slovenskej železničnej infraštruktúry na európske dopravné koridory, pričom vybudovanie zabezpečovacieho systému kompatibilného so systémami krajín Európskej únie je nevyhnutnou podmienkou pre dosiahnutie interoperability. Zavedenie systému ETCS na medzinárodných koridoroch si vyžiadalo aj vybudovanie technickej infraštruktúry GSM-R.

Hlavným účelom je vybudovať digitálnu rádiovú komunikačnú sieť GSM-R podľa štandardov definovaných v legislatíve Európskej únie a Slovenskej republiky. Stavbu charakterizuje vybudovanie infraštruktúry rádiového a telekomunikačného zariadenia pre zaistenie prevádzky systému ETCS úrovne L2.

Ide konkrétne o vybudovanie líniového rádio-dispečerského dorozumievacieho systému GSM-R, ktorý zabezpečí mobilnú telekomunikačnú a dátovú komunikáciu pre potreby železničnej prevádzky a pre zavedenie systému ERTMS na úseku železničnej infraštruktúry Varín – Košice – Čierna nad Tisou.  Systém ERTMS sa skladá z dvoch hlavných komponentov, a to ETCS a GSM-R.

 „Pre pochopenie, všetkých po nedávnej mimoriadnej udalosti zaujíma, ako sa dá zabrániť takým nehodám, aká sa stala pod Soroškou v pondelok. Odpoveďou je, že jedine moderných zabezpečením ETCS. Bez toho, aby toto bolo prvoplánovo načasované, som spokojnejší, že vám môžeme predstaviť na slovenskej hlavnej koridorovej trati prenosovú sústavu GSM-R, ktorá je základom pre to, aby prenášala informácie ETCS medzi jednotlivými bodmi infraštruktúry a vozidlami s mobilnou časťou ETCS. Je pred nami ale ešte veľa práce a nutných investícii do infraštruktúry, ale aj do vozidiel dopravcov,“ uviedol generálny riaditeľ Železníc Slovenskej republiky Ivan Bednárik.

Vybudovanie rádiovej siete v úseku Varín – Košice – Čierna nad Tisou pozostávalo najmä z výstavby anténnych stožiarov s technologickým kontajnerom pre rádiovú sieť GSM-R, a tiež potrebnej infraštruktúry, ako sú napríklad prípojky nn, prenosové zariadenia, terminály GSM-R, základňové rátiostanice BTS s anténnym systémom, elektronická zabezpečovacia signalizácia, klimatizácie a optická kabelizácia závesná na existujúcich stĺpoch trakčného vedenia.

Táto stavba nadväzuje na už vybudovanú mobilnú rádiovú sieť GSM-R na trase Bratislava – Žilina – Čadca – štátna hranica s Českou republikou. Momentálne prebieha kolaudačný proces, do ktorého sú zapojení zhotoviteľ, objednávateľ, stavebný dozor aj budúci prevádzkovatelia siete. Súčasťou záverečného procesu je aj komplexné testovanie funkcionality systému v prevádzkových priestoroch určených na riadenie železničnej dopravy, a to počas rôznych prevádzkových situácií, ako sú bežná prevádzka, výluky alebo mimoriadne udalosti.

Rádiová sieť GSM-R spĺňa všetky požiadavky na certifikáciu NoBo (Notifikovaný orgán), a zároveň sú parametre rádiovej siete nastavené a overené pre splnenie kritérií s normami EIRENE, ktoré definujú štandardy pre európske železničné mobilné rádiové siete.

Implementáciou GSM-R technológie sa slovenská železničná sieť výrazne modernizovala a priblížila k požiadavkám transeurópskej dopravnej siete (TEN-T). Projekt významne prispeje k zlepšeniu bezpečnosti, spoľahlivosti a efektivity železničnej dopravy v Slovenskej republike a zvyšuje jej konkurencieschopnosť na medzinárodnej úrovni.



Právne dokumenty